Swami Ramdev atau nama asalnya Ram Krishn Yadav (Hindi: रामकृष्णा यादव) lahir 11 Januari 1971. Beliau turut dikenali sebagai Baba Ramdev kerana menjadi guru senaman rohani Yoga di kaca televisyen India.

Ramdev
रामदेव
Lahir (1971-01-11) 11 Januari 1971 (umur 53)[1]
Ali Saiyad Pur (Alipur), Mahendragarh,
Haryana, India
Nama lahirRam Krishn Yadav
GuruAcharya Pradumn

Biografi sunting

Beliau dilahirkan sebagai Ram Krishn Gulab Devi dan Ram Nivas Yadav di kampung Soyyad AliPur ( Alipur ) daerah Mahendragarh, negeri Haryana, India.Pasport beliau mencatatkan tarikh lahirnya pada 11 Januari 1971 .Beliau mendapat inspirasi daripada potret Ram Prasad Bismil dan Subhas Chandra Bose yang digantung di dalam biliknya. Katanya, apabila dia membaca autobiografi Ram Prasad Bismil, fikirannya benar-benar dibersihkan. Beliau belajar di darjah lapan di Shahbajpur Haryana. Kemudian beliau menyertai Aarsh (Arya) Gurukul , Khanpur dan mengkaji Sanskrit dan senaman Yoga di bawah bimbingan Acharya Pradumn.

Selepas beliau menerima ajaran dari Acharya Baldevji, dia meninggalkan kehidupan duniawi. Dia menukar namanya dari Ram Krishna kepada Swami Ramdev .Swami bermaksud suara hati.

Di Kalva Gurukul Jind ,Haryana, India, dia mengajar yoga secara percuma kepada penduduk kampung.Kemudian dia berpindah ke Haridwar dan menghabiskan beberapa tahun mengkaji kitab-kitab kuno India .Antaranya ialah buku Aurobindo Ghosh, Yogik Sadhan, yang diterjemahkan dari bahasa Bangla ke Bahasa Hindi oleh Pandit Ram Prasad Bismil.Selepas membaca buku panduan kecil ini, dia pergi ke Gua Himalaya dan melakukan meditasi. Sebenarnya Ramdev jatuh sakit tenat di zaman kanak-kanak dan melalui pemulihan beliau menerusi teknik yoga dan meditasi.

Hidup kini dan kontemporari sunting

Namanya menanjak naik apabila dia menyertai Divya YOG Mandir dengan syarikat Acharya Bal Krishna. Pada tahun 2003, Aastha TV mula memaparkan beliau dalam slot pagi yoga. Beliau berjaya mengumpulkan pengikut yang besar . Usahanya mempopularkan yoga ternyata berjaya . Kem Yoga yang dianjurkan di beberapa bandar dan lokasi berjaya menarik ribuan pengikut dan penyokong.

Pengasas Institusi Yoga sunting

Beliau membangunakan Patanjali YOG Peeth pada 6 Ogos 2006 dan dirasmikan oleh Bhairon Singh Shekhawat , Naib Presiden India.Pusat yoga terbesar di dunia itu untuk mempromosi teknik Ayurveda dan Yoga dengan kemudahan rawatan, penyelidikan dan latihan India .Rawatan ke atas pesakit yang tidak mampu membayar dengan kos yang munasabah. Pelbagai institusi dan organisasi perubatan juga dijalankan oleh Patanjali Yoga Peeth.Rawatan yang diperkenalkan ialah kencing manis , darah tinggi dan obesiti.

Kolej Patanjali Ayurved dijalankan di bawah bimbingan Swami Ramdev dan sekutunya Acharya Bal.Panduan Yoga dan Ayurveda diterjemahkn ke dalam bahasa Hindi, Bahasa Inggeris, Gujarati , Marathi , Punjabi , Bengali , Oriya , Assam , Nepal , Kannada dan Telugu. Pembacanya lebih daripada satu juta.

Patanjali YOG Peeth telah memperolehi pulau kecil di Scotland bernilai £ 2 juta yang disumbangkan oleh Mr.Sam dan Mrs.Sunita Poddar, yang berasal dari India dan hidup di Scotland selama 25 tahun. Beliau telah menubuhkan cawangan UK Patanjali Yoga Peeth.

Kempen politik dan sosial sunting

Ramdev telah menjelaskan bahawa dia tidak mempunyai cita-cita politik dan tidak berminat untuk memulakan sebuah parti politik. Namun merasakan ia kewajiban untuk melakukan reformasi sosial dan politik selain mempopularkan yoga . Menerusi kem yoga (YOG Shivir) menuntut perubahan drastik dalam dasar-dasar urus tadbir India .

Bharat Swabhiman sunting

Untuk mengubah dasar pentadbiran India, dia telah memulakan satu pergerakan yang dinamakan Bharat Swabhiman bersama-sama dengan Rajiv Dixit .

Lima matlamat kempen Swabhiman Bharat ialah :

  • 100% mengundi
  • 100% pemikiran nasionalis,
  • 100% boikot syarikat-syarikat asing dan penggunaan swadeshi,
  • 100% penyatuan rakyat negara ini dan
  • 100% berorientasi yoga

Baba Ramdev mengatur dan menganjurkan kem yoga di seluruh India untuk mewujudkan kesedaran di kalangan rakyat terhadap rasuah dan wang hitam.

Amalan pertanian dan pemakanan sunting

Kem Yoga yang dianjurkannya , beliau telah membangkitkan isu peningkatan konsumsi makanan segera, dibungkus makanan dan minuman ringan oleh rakyat. Produk-produk ini boleh menyebabkan penyakit dan tidak perlu dimakan. Beliau juga mendakwa bahawa minuman bergas sangat berbahaya kerana kehadiran asid fosforik , pengawet dan bahan kimia yang tidak diketahui dan pengemulsi. Minuman ini sangat berbahaya kepada seluruh tubuh dan terutama lapisan perut. Katanya air kosong lebih berkesan untuk pembersihan tandas. Beliau menggesa rakyat agar berjanji untuk tidak mengambil minuman bergas dan dapat mengelakkan kekayaan India dipindahkan kepada syarikat-syarikat multinasional . Sebaliknya, dia nasihat orang ramai minum air panas, susu atau jus tradisional India.

Baginya penggunaan baja dan racun perosak telah membawa kepada beban ekonomi yang tidak wajar pada petani dan meningkatkan keuntungan syarikat besar.Hasil pertanian tercemar dengan baja bukan organik dan racun perosak. Akibatnya tanah pertanian juga menjadi mandul

Beliau juga menyalahkan amalan rasuah yang menyebabakan petani terus sengsara, miskin dan mundur .

Perlombongan Haram sunting

Menurut Baba Ramdev, 200 pajakan perlombongan diluluskan di India tetapi terdapat beribu-ribu lombong haram .Perlombongan haram adalah sumber terbesar wang hitam dan rasuah.Sumber asli termasuk [[emas[[, tembaga, arang batu, besi, minyak dan lain-lain sumber asli. Merompak sumber-sumber asli ini sebenarnya jenayah dahsyat negara.Malangnya perkara ini tidak dipedulikan.

Sepatutnya sumber-sumber asli negara perlu dilindungi .Baba Ramdev menjelaskan bahawa kekayaan negara sedang merompak dari sumber-sumber asli dan telah menyebabkan stok penimbal sangat besar wang hitam dalam pelbagai kawasan perlindungan cukai.

Bantahan terhadap wang hitam sunting

Baba Ramdev membangkitkan isu wang hitam pada tahun 2008 ,sebelum Pilihan raya India 2009.Hampir 9 trilion USD, wang hitam India di luar negara.Pengubahan wang haram bermula secara besar-besaran sejak tahun 1990 .Switzerland mengisytiharkan bahawa wang di bank-bank mereka adalah milik separuh rakyat India.Pada April 2011 Julian Assange , pengasas Wikileaks mengesahkan wujudnya nama-nama India dalam akaun bank di Switzerland. Lain-lain lokasi wang hitam ialah di Dubai, Liechtenstein, Itali.Baba Ramdev mendakwa bahawa sebahagian besar wang itu milik menteri-menteri, pegawai-pegawai kerajaan dan birokrat.

Ramdev mencadangkan beberapa langkah membendung wang hitam:

  • Swami Ramdev juga dikaitkan dengan Gerakan anti rasuah India 2011 dan terlibat dalam pergolakan Lokpal Jan .
  • Beliau mengisytiharkan semua kekayaan India yang berada di luar negara sebagai kekayaan negara.

Kerajaan India hendaklah bersetuju dan menerima Konvensyen Menentang Rasuah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) - yang belum selesai sejak tahun 2006.

  • Akses, memantau pembayaran yang membolehkan rasuah menerusi zon perlindungan cukai.
  • Meneliti akaun orang-orang yang mempunyai kad kredit / debit bank asing.
  • Melumpuhkan operasi mana-mana bank yang mengelak cukai.
  • Pengeluaran dan demonetizing Rs 500 dan Rs 1000 - untuk mengelakkan salah guna wang dan nota palsu.
  • Hukuman mati kepada pesalah rasuah.
  • Beliau telah membangkitkan isu wang India di Bank Swiss yang dianggarkan 1.5 trilion USD. Kerajaan mesti mengambil tindakan serta-merta dan membawa balik wang itu kerana ia kepunyaan rakyat India.Beliau menuntut hukuman mati kepada semua rakyat India atau bukan pemastautin India, yang memperoleh, mengendalikan dan menyembunyikan wang hitam.
  • Beliau mencadangkan bahawa laluan Mauritius sebagai syurga bebas cukai disekat.

Perhimpunan Anti Rasuah di Ramlila Maidan pada 27 Februari 2011 sunting

Pada 27 Februari 2011 Baba Ramdev mengadakan perhimpunan besar di Ramlila Maidan, New Delhi untuk membantah rasuah. Turut hadir termasuk Baba Ramdev, Acharya Balkrishna , Ram Jethmalani , Anna Hazare , Arvind Kejriwal , Kiran Bedi , Swami Agnivesh dan lain-lain lagi.

Bhrashtachar Mitao Satyagrah 4 Jun 2011 di Ramlila Maidan sunting

Baba Ramdev melancarkan Bhrashtachar Mitao Satyagrah di Ramlila Maidan, New Delhi pada 4 Jun 2011. Beliau menuntut semua harta yang menyalahi undang-undang / wang hitam yang disimpan di negara-negara asing , yang dipunyai rakyat India diisytiharkan sebagai Harta Tanah Negara.


Bantahan di Delhi sunting

Baba Ramdev mengumumkan mogok lapar / puasa (Anshan) pada 4 Jun 2011 DI Ramlila Ground Delhi mendesak Kerajaan Pusat membasmi punca rasuah dan membawa balik wang hitam .Ekoran itu, kerajaan dikatakan telah menubuhkan panel untuk mencadangkan langkah-langkah untuk membendung wang hitam dan pemindahan di luar negara.

Apabila Ramdev tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Delhi pada 1 Jun, empat menteri kanan kerajaan UPA bertemu beliau di lapangan terbang dan cuba untuk memujuk dia dengan memberitahu inisiatif kerajaan dalam rasuah. Pada 4 Jun pagi 65.000 pengikut guru yoga melaungkan 'Vande Mataram'. Ramdev melihat itu sebagai pengkhianatan kerajaan .

Pasukan polis cuba untuk mengosongkan Ground Ramlila dan cuba membakar khemah- khemah yoga.Hampir 10,000 anggota polis dan RAF menyerbu di mana Satyagrahis tidur di atas dan Ramdev juga tidur di sana.Gas pemedih mata disembur untuk mengusir orang ramai.Air disembur kepada penjana kuasa agar mereka bergelap dan mencegah sebarang rakaman video.

Ramdev telah ditangkap ketika cuba untuk menyembunyikan dirinya dalam pakaian wanita.Ramdev ditahan di Lapangan Terbang Safdargunj dan dihantar pulang ke Ashram di Haridwar melalui helikopter. Polis melepaskan gas pemedih mata terhadap mereka yang mogok lapar. 53 orang cedera dan dirawat di hospital Lok Nayak Jai Prakash (LNJP) dan Ram Manohar Lohia Hospital..Polis melarang wartawan dan orang ramai memasuki hospital.Penunjuk perasaan berkumpul berhampiran stesen Metro, depot bas dan stesen keretapi.Mereka berjalan turun ke Gurdwara Bangla Sahib dan lain-lain Ashrams.

Baba Ramdev diharamkan daripada memasuki Delhi selama 15 hari.Tetapi apabila sampai di Haridwar, Swami Ramdev mengisytiharkan dalam satu sidang akhbar bahawa beliau akan cepat mati. Kira-kira 5,000 penyokong yang masih hilang mengikut Baba Ramdev. Pegawai polis telah menarik rambut mereka, menyeret mereka sehingga pakaian mereka terkoyak.

Selepas bantahan Delhi sunting

Ramdev menuduh kerajaan menipu beliau. Dia mendakwa ada konspirasi untuk membunuhnya semasa mesyuarat menteri-menteri kanan.

Akhir mogok lapar sunting

Baba Ramdev mengakhiri puasa pada hari kesembilan dengan meminum segelas jus di Institut Sains Perubatan Himalaya, Dehradun, di mana beliau berehat .

Kempen Anti-Ramdev sunting

Selepas 4 Jun, kempen besar-besaran anti Baba Ramdev .Mereka mendakwa :

  • Baba Ramdev terlibat dalam pengelakan cukai.
  • Acharya Balkrishna rakyat Nepal yang tinggal secara haram di India.
  • Baba Ramdev eksport produk-produk yang diharamkan di Amerika Syarikat.
  • Acharya Balkrishna mempunyai pasport India yang palsu.
  • Derma yang diterima oleh Baba Ramdev adalah wang hitam.

Namun tiada bukti tentang Baba Ramdev atau Acharya Balkrishna. Acharya Balkrishna telah dibersihkan daripada caj pasport palsu. Balkrishna dituduh pula mempunyai 2 sijil kelahiran yang menyalahi undang -undang.

Baba Ramdev menuduh kerajaan cuba mengalihkan perhatian orang ramai dan media daripada isu-isu teras rasuah dan wang hitam. Jika sesen pun wang hitam didapati dengan dia, dia sanggup untuk mengisytiharkan ia sebagai harta negara.

Kontroversi dan kritikan sunting

Ramdev dituduh ada kaitan Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS) iaitu gerakan nasionalis Hindu ekstrem melibat dalam isu-isu sensitif termasuk isu Masjid Babri.

Contoh Terbaik Empayar Yoga sunting

Baba Ramdev merupakan jutawan , membina sebuah empayar Yoga global yang menjangkau dari India ke pulau di Scotland.Pendapatan diisytiharkan sejak 1995 sebanyak 11 bilion rupee (AS $ 220 juta ). Dalam sebuah negara demokrasi, saya mempunyai kuasa rakyat.

Pada bulan Mac 2005, 113 pekerja Divya Yoga Mandir Trust, Haridwar menuntut gaji minimum dan hak-hak pekerja.Sesetengah pekerja mendakwa telah diketepikan oleh Pemegang Amanah selepas didakwa bertanggungjawab untuk sabotaj.

Pada bulan Januari 2006, Farmasi Divya didakwa menggunakan tulang manusia dan haiwan dalam ubat-ubatan mereka. Sampel telah disahkan tetapi sumber sampel dipertikaikan.

AIDS dan pendidikan seks sunting

Pada Disember 2006, Swami Ramdev mendakwa dapat mengubati AIDS dan kanserr melalui yoga dan minuman ayurvedic .Pendidikan seks boleh diganti dengan Pendidikan Yoga.

Rujukan sunting

  1. ^ in.jagran.yahoo.com