Ramin Djawadi (Parsi: رامین جوادی; lahir 19 Julai 1974) ialah komposer Jerman-Iran. Djawadi terkenal sebagai penggubah muzik siri televisyen Game of Thrones di HBO/[1] Beliau juga dikenal atas penglibatannya dalam filem-filem seperti Pacific Rim, Warcraft, dan Iron Man (mendapat pencalonan Grammy), serta siri televisyen Prison Break, Person of Interest, dan Westworld.

Ramin Djawadi
Djawadi pada 2008
Latar belakang
Kelahiran (1974-07-19) 19 Julai 1974 (umur 49)
Duisburg, Jerman Barat
(kini Jerman)
GenreMuzik filem
Pekerjaan
  • Komposer
  • Penerbit rakaman
InstrumenPiano, keyboard, pensintesis, gitar
Tahun aktif1998 – kini
Syarikat rakaman
Laman sesawang
www.ramindjawadi.com

Kehidupan peribadi sunting

Djawadi berkahwin dengan Jennifer Hawks, seorang eksekutif muzik di industri filem.[2] Menurut Djawadi, beliau mengalami sinestesia, bermakaud beliau mengetahui "muzik dari suatu warna, atau warna dari suatu muzik" dan membayangkan muzik.[3]

Karya sunting

Djawadi telah menggubah dan menerbit lebih dari seratus muzik filem dan televisyen. Karyanya yang paling terkenal digunakan di siri Game of Thrones dan rancangan televisyen seperti Prison Break, Person of Interest dan Westworld. Beliau juga menggubah muzik filem Pacific Rim, Iron Man, dan Warcraft.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Ramin Djawadi on FamousComposers.net
  2. ^ David, Mark (August 22, 2013). "Late Thursday Afternoon This And Thats". Variety.
  3. ^ Renfro, Kim (July 7, 2016). "Meet the musical genius behind the 'Game of Thrones' soundtrack who watches each season before anyone else". Business Insider.

Pautan luar sunting