Ramli M. S.

(Dilencongkan dari Ramli M.S.)

Dato' Ramli bin Mohd Salleh atau Ramli M. S. merupakan seorang pemuzik terkenal Malaysia dan merupakan bekas pengetua Akademi Fantasia musim ke-2 dan ke-6. Beliau dilahirkan pada 17 November 1958 di Geylang, Singapura, dan bertukar kerakyatan Malaysia pada tahun 1989. Beliau yang lebih mesra dengan panggilan Tok Ram tidak berpendidikan tinggi. Beliau hanya bersekolah sehingga darjah 6 sahaja berikutan masalah kesusahan hidup yang dialami sehingga menyebabkan Tok Ram mula bekerja sebagai buruh binaan seawal usia 8 tahun bagi membantu keluarga.


Ramli M.S.

Kelahiran
Ramli bin Mohd Salleh

(1958-11-17) 17 November 1958 (umur 65)
Nama lainTok Ram
PekerjaanPemuzik, penggubah lagu, konduktor muzik, pelakon
Tahun aktif1980–kini
Ketinggian183 cm (6 ka 0 in)
Pasangan
  • Jennifer Thompson
    (k. 1988; c. 1999)
  • Datin Alyah (k. 2013)
Anak-anak
  • Najee Ramli
  • Nadiah Ramli

Dek kerana minat beliau terhadap bidang muzik, Tok Ram mula mempelajari ilmu muzik dengan bersungguh-sungguh pada usia 14 tahun melalui kaedah membaca dan bertanya pada insan-insan seni. Beliau mendapat pengalaman luas dalam bidang muzik di Hong Kong dan kini menetap dan berkarya di Malaysia.

Kehidupan peribadi sunting

Beliau sangat terkenal dengan ketegasan dan disiplinnya semasa bekerja. Meskipun begitu, di luar waktu bekerja, keperibadian beliau lebih kepada seorang yang suka bergurau.

Pada tahun 1988, beliau melangsungkan perkahwinan bersama isteri pertamanya, Jennifer Thompson dan mereka berdua telah dikurniakan 2 orang anak iaitu Najee Ramli dan Nadiah Ramli. Namun usia perkahwinan mereka tidak panjang. Sepanjang tempoh menduda , Ramli pernah dikaitkan dengan penyanyi wanita seperti Dato' Sri Siti Nurhaliza dan Misha Omar.

Pada 18 Mac 2013, beliau telah menikahi penyanyi Datin Alyah di Indonesia tetapi merahsiakan perkahwinan mereka selama setahun lima bulan sebelum diketahui oleh media.[1]

Kerjaya sunting

Ramli mula bergerak aktif sebagai pemuzik sejak 1980an dengan bantuan dan dorongan bapa saudaranya, penerbit terkenal S. Atan. Penglibatannya sebagai pemuzik dan penggubah lagu untuk beberapa nama besar akhirnya menyerlahkan potensinya sebagai pengarah muzik. Ramli kerap bekerjasama dengan nama-nama besar seperti Jamal Abdillah, Hetty Koes Endang, M. Nasir dan Sharifah Aini. Setelah beberapa kali mengiringi orkestra pimpinan Ooi Eow Jin, Ahmad Nawab dan Johari Salleh, kerjayanya sebagai pengarah muzik mula menyinar apabila diberi tanggungjawab mengemudi orkestra Anugerah Juara Lagu (AJL). Sebelum itu beliau telah beberapa kali mengetuai pancaragam di Anugerah Industri Muzik. Melalui penglibatannya di AJL, Ramli dilihat mampu menonjolkan kekuatan lagu-lagu yang bertanding sehinggakan khidmatnya diteruskan sehingga musim ke-29. Setelah itu Ramli juga berkhidmat untuk acara Anugerah Bintang Popular Berita Harian dan pelbagai konsert artis Malaysia dan juga serantau. Antara konsert terkenal yang dijayakannya adalah Konsert Ikhlas 1992, Konsert Akar Manifestasi Akustika 1995, Malam Amal Karyawan 1994 yang menggabungkan 180 orang artis, Konsert Mega Siti Nurhaliza dan Konsert Orkestra Simfoni Kebangsaan Bersama Misha Omar yang juga merupakan konsert orkestra pertama setelah pandemik COVID-19.

Sebagai penerbit album, Ramli yang pada mulanya terlibat sebagai Pengarah Urusan LIFE Records banyak menerbitkan album-album berjilid dan pop Melayu untuk artis-artis naungan LIFE. Setelah itu beliau bertanggungjawab menaikkan jualan album-album bergenre dangdut dan komedi melalui penglibatan dalam album studio Salih Yaacob, Zaleha Hamid dan penyanyi Indonesia - Amigos. Namun menjelang era 90an, khidmat Ramli banyak digunakan oleh label-label antarabangsa seperti Sony Music, BMG, EMI dan Warner sekaligus menjadi tulang belakang pembikinan album-album artis terkenal. Antara artis yang pernah mendapatkan khidmat Ramli sebagai penerbit adalah Sharifah Aini, Hetty Koes Endang, Search, Awie, Ziana Zain, Ramlah Ram, Jamal Abdillah, Siti Nurhaliza, Jaclyn Victor dan Misha Omar. Ramli mula kurang terlibat dalam rakaman album setelah menyelesaikan rakaman album untuk Misha kerana menganggap pembikinan album memakan masa yang cukup lama. Fokus beliau lebih terarah kepada pengarahan muzik secara langsung. Ramli tidak begitu dikenali sebagai pencipta lagu walaupun pernah menghasilkan beberapa buah lagu untuk penyanyi tempatan.

Pemilihan beliau memegang peranan sebagai Pengetua di Akademi Fantasia (musim 2) telah menyebabkan namanya menjadi sebutan ramai. Ramli asalnya terlibat sebagai pengkritik undangan pada musim pertama dan khidmatnya diperlukan sebagai tenaga pengajar di musim berikutnya dimana Ramli juga terlibat dalam menggubah lagu-lagu tugasan pelajar AF2. Program realiti itu hingga kini masih memegang rekod jumlah undian terbanyak pernah dikutip daripada mana-mana program televisyen realiti. Pun begitu, karekter Ramli yang garang juga menjadi buah mulut dan kritikan penonton. Ramli meneruskan sekali lagi tugas sebagai pengetua pada musim ke-6 dan bermula musim ke-11 hingga 13, Ramli dilantik sebagai pengkritik tetap. Beberapa nama peserta AF menjadi sinonim dengan kegarangan Ramli antaranya Mas Ghani (AF2), Nubhan Ahamad (AF6) dan Aman Aziz (AF11). Setelah dikritik hebat kerana kelantangannya terhadap Aman, Ramli mula memperlahankan rentaknya di musim-musim berikutnya, dan disebabkan itu juga Ramli mula menonjolkan sisi-sisi santainya di dalam program nnyanyi lain selepas itu. Antaranya beliau terlibat sebagai juri tetap untuk program realiti nyanyian veteran Kilauan Emas selama empat musim sebelum mempopularkan program nyanyian penyanyi rakaman / professional Gegar Vaganza yang masih bertahan kini sehingga 9 musim. Biarpun dilihat lebih ringkas dalam kritikannya, Ramli juga tidak terlepas daripada beberapa kontroversi melibatkan peserta Gegar Vaganza yang dilihat sebagai penyanyi profesional, dan bukan amatur seperti di AF. Antara artis yang mencetuskan polemik bersama Ramli adalah Ifa Raziah, Nora Ariffin, Elly Mazlein dan Noraniza Idris. Peranan beliau sebagai ketua juri membuktikan pengaruh beliau sangat besar terhadap industri rakaman dan penyiaran tempatan hingga dianugerahkan beberapa penghargaan khas bagi menghargai penglibatannya sebagai pemuzik dan penerbit. Ramli juga pernah memenangi 6 buah piala Anugerah Industri Muzik termasuk tiga kali memenangi kategori Susunan Muzik Di Dalam Lagu Terbaik.

Filemografi sunting

Filem sunting

Tahun Tajuk Watak Catatan
2021 Mat Bond Malaya Ejen 3 Penampilan khas

Televisyen sunting

Tahun Tajuk Peranan Saluran TV Catatan
1986-1992, 1999 Anugerah Juara Lagu Pemuzik (Strings/Keyboard) TV3 1986-1992 dipimpin oleh Ooi Eow Jin; 1999 oleh Wah Idris
1997-2007 Anugerah Industri Muzik Pengarah Muzik ntv7
2000, 2002–2015, 2022–2023 Anugerah Juara Lagu Pengarah Muzik TV3
2000–2013 Anugerah Bintang Popular Berita Harian Pengarah Muzik TV1, TV3
2004 Akademi Fantasia (musim 2) Pengetua Astro Ria
2006 Ilham Komposer Juri RTM1
2008 Akademi Fantasia (musim 6) Pengetua Astro Ria
2010–2013 Kilauan Emas Juri
2014 Akademi Fantasia (musim 11) Pengkritik Tetap
2014–kini Gegar Vaganza Ketua Juri
2015 Akademi Fantasia (musim 12) Pengkritik Tetap
2016 Gempak Superstar Juri
2016 Akademi Fantasia (musim 13) Pengkritik Tetap
2020 Sepahtu Reunion Live Kameo Astro Warna Episod: "Dipenjara Kasih"
2023 Travel Lawak: Projek Bapak-bapak Dirinya Sendiri Bersama Jalaluddin Hassan, Roy Azman & Jatt
Travel Lawak: Projek Bapak-bapak (musim 2)

Diskografi sunting

Penglibatan Sebagai Penerbit dan Penggubah Lagu sunting

Album Rakaman sunting

Nota: Senarai ini menamakan beberapa produksi terpilih sahaja dan tidak termasuk produksi yang melibatkan Ramli M.S. sebagai pencipta lagu

Tahun Album Rakaman Dikreditkan sebagai Penyanyi Rakaman Pemilik Hakcipta
(Dalam kurungan adalah label ketika diterbitkan)
Penerbit Rakaman Penggubah Lagu
1986 Pujaan Malindo [2] Tidak Ya Noraniza Idris LIFE
Bila Rindu Ku Sebut Namamu [3] Tidak Ya Siti Fairuz Sony Music (PMC)
1988 Untukmu [4] Tidak Ya Jamal Abdillah Warner Music
Suara Hati [5] Tidak Ya Dayangku Intan
Kurnia [6] Tidak Ya Jay Jay
1989 Perasaan [7] Tidak Ya Dayangku Intan
Ranjau Kasih [8] Tidak Ya Memories Sony Music (PMC)
Asmara [9] Tidak Ya Anita Sarawak Universal Music (EMI)
1990 Sejuta Rasa Ya Ya Panca Sitara LIFE
Cintaku Tak Sehebat Rinduku [10] Ya Ya Hetty Koes Endang LIFE
Cinta Nan Satu [11] Tidak Ya Anita Sarawak Universal Music (EMI)
1991 Duo Duo [12] Ya Ya Ruhil Amani LIFE
Suka Sama Suka [13] Tidak Ya Norzie Idris Rock Records (Suara Cipta Sempurna)
1992 Romantika Di Tampoi [14] Ya Ya Salih Yaacob LIFE
Nostalgia Pilihan [15] Ya Ya Hetty Koes Endang LIFE
Koleksi Nostalgia Vol 3 [16] Tidak Ya Wann Rock Records (Suara Cipta Sempurna)
Noraniza Idris Tidak Ya Noraniza Idris Sony Music
Jangan Main-main (Sup Selipar) [17] Ya Ya Salih Yaacob LIFE
1993 Roy [18] Tidak Ya Roy Alwi Universal Music (EMI)
Dankdut Bang! [19] Ya Ya Zaleha Hamid LIFE
1994 2 Sahabat Lama [20] Ya Ya Salih Yaacob dan Farid Harja
Hadirlah Kasih [21] Ya Ya Hetty Koes Endang Pony Canyon
Runut Bunyi Filem Panggilan Pulau [22] Tidak Ya Ahmad Fauzee, Mariam Ahmad, Norli Ismail, Zalifah Ibrahim Shaw
Disco-Dut [23] Ya Ya Jalil Hamid, Adeq, Feeda LIFE
Senandung Melayu Vol 2 [24] Ya Ya Zaleha Hamid, Jatt Ali, Normadiah, Ann & Abdullah Chik LIFE
1995 Seraut Wajah Semerdu Suara Ya Ya Sharifah Aini Universal (EMI)
Debaran [25] Tidak Ya Nora Ariffin Warner Music
Ramlah Ram [26] Ya Ya Ramlah Ram Sony Music (BMG/RCA)
Awie Live Unplugged [27] Ya Ya Awie
Dankdut Bang! Vol 2 [28] Ya Ya Zaleha Hamid LIFE
1996 Selamanya Ya Ya Sharifah Aini Universal (EMI)
Unplugged [29] Tidak Ya Ziana Zain Sony Music (BMG/RCA)
O-Tak [30] Ya Ya Awie
Kembali Merindu [31] Ya Ya Slam
Senandung Kenangan Silam [32] Ya Ya Hetty Koes Endang Pony Canyon
1997 Puncak Kasih [33] Tidak Ya Ziana Zain Sony Music (BMG/RCA)
Kenangan [34] Ya Ya September 5 Suria Records
Simfoni Gemilang [35] Ya Ya Ramli M.S. & Shanghai Symphony Orchestra LIFE
1998 Yayadan Ya Ya Sharifah Aini Universal (EMI)
Sekeping Cinta Sehampar Janji [36] Ya Ya Ramlah Ram Sony Music (BMG/RCA)
Samrah [37] Ya Ya Jamal Abdillah Warner Music
Melayu Deli Vol 2 [38] Ya Ya Yusni Hamid, Zaleha Hamid, Jatt Ali, Aslinah Ismail, R.Ismail LIFE
1999 風一樣的男子 [39] Tidak Ya Daniel Chan Universal Music Taiwan
Konsert Live [40] Tidak Ya Siti Nurhaliza Suria Records
走過1999 [41] Tidak Ya Jacky Cheung Universal Music Taiwan
2000 Sejernih Airmata [42] Tidak Ya Martinie Kamsa Sony Music (BMG)
Seribu Mawar [43] Ya Ya Sharifah Aini Universal (EMI)
Pijar Kasmaran [44] Ya Ya Ukays Sony Music (BMG)
Akar & Bumi Tidak Ya Amuk Universal (EMI)
Real & Reality [45] Ya Ya XPDC LIFE
2001 Perjalanan Seni [46] Tidak Ya SM Salim dan Malaysian Philharmonic Orchestra Warner Music
Rockestra [47] Tidak Ya Search Sony Music (BMG/RCA)
Maria [48] Tidak Ya Joe Radzwill Warner Music
Aku Cintakan Mu [49] Ya Ya Ziana Zain Sony Music (BMG/RCA)
Ratu Sanubari Ya Ya Saleem Warner Music
Konsert Mega [50] Ya Ya Siti Nurhaliza Suria Records
2002 Sanggar Mustika [51] Ya Ya
Konsert Salam Terakhir Untukmu Sudir [52] Ya Ya
2003 Syahdu Ya Ya Sharifah Aini Universal (EMI)
Sekarang Dah Jadi [53] Tidak Ya SM Salim Warner Music
Un-Metal II [54] Tidak Ya XPDC LIFE
2005 Aku Penghibur Ya Ya Jamal Abdillah Warner Music
Gemilang Ya Ya Jaclyn Victor Sony Music
2008 Misha Omar Ya Ya Misha Omar
2011 Dia..Misha Ya Ya Misha Omar

Penglibatan Sebagai Penulis Lagu sunting

Lagu Regu Penulisan (Lirik/Melodi) Tahun Penyanyi Label
"Ucapan Kasihmu" [55] Habsah Hassan 1986 Salamiah Hassan Sony Music (CBS)
"Anak Manja" [56] Habsah Hassan 1986 Salamiah Hassan Sony Music (CBS)
"Hati" [57] Juwie 1989 Anita Sarawak Universal (EMI)
"Seribu Luka Di Hati" [58] Juwie 1989 Anita Sarawak Universal (EMI)
"Hati-Hati" [59] Seri Bayu 1990 Anita Sarawak Universal (EMI)
"Kau Diciptakan Bukan Untukku" [60] Juwie 1991 Endang S. Taurina LIFE
"Pergilah" [61] Amir Man 1991 Endang S. Taurina LIFE
"Duka Rindu" [62] Lukhman S 1992 Noraniza Idris Sony Music
"Bangkit Bersama" [63] n/a 2017 Dayang Nurfaizah Indigital

Penglibatan Sebagai Pemuzik sunting

Konsert/Persembahan sunting

Konsert Peranan Tahun Penyanyi Lokasi
"Konsert Hijau" [64] Pengarah Muzik, Pemuzik 1991 Zainalabidin Life Centre, Kuala Lumpur
"Konsert Live Hetty" [65] Pengarah Muzik, Pemuzik 1991 Hetty Koes Endang Life Centre, Kuala Lumpur
"Konsert Ikhlas" [66] Pemuzik 1992 R.A.P '92 - Zainalabidin, Sheila Majid, Zubir Ali, Amir Warren, Afdlin Shauki dan SM Salim Stadium Merdeka, Kuala Lumpur
"Konsert Jelajah Aishah -Pesta Muzik Salem" [67] Pengarah muzik 1993 Aishah 6 Lokasi - Pulau Pinang, Ipoh, Shah Alam, Kuala Lumpur, Seremban dan Johor Bahru
"Malam Karyawan '94" [68][69] Pengarah Muzik 1994 Pelbagai artis Stadium Shah Alam, Selangor
"M. Nasir Crossing UK" [70] Pengarah Muzik, Pemuzik 1994 M. Nasir London, United Kingdom
"Konsert Akar Manifestasi Akustika" [71] Pengarah Muzik, Pemuzik 1995 M. Nasir Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur
"Konsert Awie Live Unplugged" [72] Pengarah Muzik, Pemuzik 1995 Awie Life Centre, Kuala Lumpur
"Konsert Ziana Zain Unplugged" [73] Pengarah Muzik, Pemuzik 1996 Ziana Zain Life Centre, Kuala Lumpur
"Konsert Grand Slam Unplugged" [74] Pengarah Muzik, Pemuzik 1996 Slam Stadium Negara, Kuala Lumpur
"Konsert Live Sharifah Aini" [75] Pengarah Muzik, Pemuzik 1996 Sharifah Aini Panggung Bandaraya, Kuala Lumpur
"Konsert Simfoni Gemilang " [76] Pengarah Muzik 1996 Ramli MS dan The Shanghai Symphony Orchestra Stadium Negara, Kuala Lumpur
"Konsert Live Siti Nurhaliza" [77] Pengarah Muzik 1999 Siti Nurhaliza Stadium Putra, Bukit Jalil (Axiata Arena)
"Konsert Bersama Erra Fazira" Pengarah Muzik 1999 Erra Fazira Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur
"Konsert Di Pinggir Kayangan" [78] Pengarah Muzik, Pemuzik 2000 Sharifah Aini Panggung Bandaraya, Kuala Lumpur
"Konsert Siti Nurhaliza Live in Singapore" [79] Pengarah Muzik 2000 Siti Nurhaliza Harbour Pavilion, Singapura
"Konsert Live Jamal Abdillah" Pengarah Muzik 2001 Jamal Abdillah Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur
"Konsert Perjalanan Seni SM Salim" [80] Pengarah Muzik, Pemuzik 2001 SM Salim dan Malaysia Philharmonic Orchestra Dewan Filharmonik Petronas, Kuala Lumpur
"Konsert Mega Siti Nurhaliza" [81] Pengarah Muzik 2001 Siti Nurhaliza Stadium Putra, Bukit Jalil (Axiata Arena)
"Konsert Ziana Zain On The Park" Pengarah Muzik 2001 Ziana Zain Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur
"Konsert Salam Terakhir Siti Nurhaliza Untukmu Sudir" [82] Pengarah Muzik 2002 Siti Nurhaliza Istana Budaya, Kuala Lumpur
"Konsert Sang Pencinta" [83] Pengarah Muzik, Pemuzik 2006 M. Nasir Istana Budaya, Kuala Lumpur
"Konsert Keunggulan Francissca Peter" [84] Pengarah Muzik 2011 Francissca Peter Istana Budaya, Kuala Lumpur
"Konsert Gemilang 2012" [85] Pemuzik Jemputan 2012 Jamal Abdillah Dewan Plenary, Pusat Konvensyen, Kuala Lumpur
"Konsert 5 Divo" [86] Pengarah Muzik 2016 Afgan, Judika, Hafiz Suip, Hazama Azmi dan Taufik Batisah Stadium Malawati, Shah Alam
"Konsert The Musical Journey of Zainalabidin" [87] Pengarah Muzik 2017 Zainalabidin Dewan Plenary, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur
"Konsert Komedi" [88] Pengarah Muzik 2017 Senario, Afdlin Shauki, Shiro, Nabil Ahmad, AC Mizal, Hans Isaac, Awie, Bocey, Zero, Sepahtu Auditorium MBSA, Shah Alam
"Konsert Bangkit Bersama - Sukan SEA 2017" [89] Pengarah Muzik 2017 Pelbagai artis Stadium Nasional Bukit Jalil, Kuala Lumpur
"Konsert Dua Diva" [90] Pengarah Muzik 2018 Aishah dan Liza Hanim Esplanade, Singapura
"This Is Misha..Live at DFP 2019" [91] Pengarah Muzik 2019 Misha Omar Dewan Filharmonik Petronas, Kuala Lumpur
"Konsert Orkestra Simfoni Kebangsaan (OSK) bersama Bintang: Misha Omar" [92] Pengarah Muzik 2021 Misha Omar Istana Budaya, Kuala Lumpur
"Konsert Jubli Emas Hetty Koes Endang" [93] Pengarah Muzik 2022 Hetty Koes Endang Manhattan Ballroom, Berjaya Times Square, Kuala Lumpur
"Konsert Cakra Khan A Decade Live in Kuala Lumpur" [94] Pengarah Muzik 2023 Cakra Khan Dewan Plenary, Pusat Konvensyen, Kuala Lumpur

Album Rakaman sunting

Kredit bersama S. Atan sunting

Di awal pembabitan, Ramli menjadi pemuzik sambilan di bawah kelolaan bapa saudaranya, S. Atan sejak usia 17 tahun ketika di Singapura. Sebelum pelaksanaan undang-undang royalti MACP di Malaysia, nama Ramli kerap termasuk di dalam kredit bersama bapa saudaranya itu [95].

Album (Lagu) Instrumen Tahun Penyanyi Label
"Hatiku Kecewa" (lagu "Hatiku Kecewa", "Dewi Cinta", dan "Oh Durian") [96] Bass 1975 Jeffrydin dan Aida Ahmad Parlophone
"Perasaan Remaja" (lagu "Rintihan Dara" dan "Perasaan Remaja") [97] Bass 1976 Julie Remie Universal (EMI)
"Engkau Sinar Hidupku" (lagu "Menari Bersama", "Kehilangan Dewi Ilhamku", "Tetap Ku Nanti" dan "Bahgia Akhirnya") [98] Bass, Gitar 1977 Julie Remie Universal (EMI)
"Sindir Sindir Sayang" (lagu "Sindir Sindir Sayang", "Joget Hati Jujur", "Relaks" dan "Bila Rindu") [99] Bass, Gitar 1977 Black Dog Bone Tony Wong Company
"Kabus" (lagu "Aku Setia Padamu", "Bila" , "Ku Berikan Kasih" dan "Terkenang Padamu") [100] Bass, Gitar 1977 Hail Amir Universal (EMI)
"Hanya Nyanyian" (lagu "Joget Bunga Melati") [101] Bass, Percussion 1977 Halil Chik Universal (EMI)
"Si Gadis Ayu" (semua) [102] Bass, Gitar, Clarinet 1978 Black Dog Bone Universal (EMI)
"Untok Mu Sayang" (semua) [103] Bass, Gitar, Clarinet, Percussion 1978 Trio Manja Universal (EMI)
"Selamat Hari Raya" (semua termasuk "Lenggang Mak Limah") [104] Bass, Gitar, Clarinet, Percussion 1978 Halil Chik dan Trio Manja Universal (EMI)
"Khayalan" (semua termasuk "Khayalan") [105] Back up for bass, gitar, clarinet, percussion 1978 Black Dog Bone Universal (EMI)
"Cinta Mu" (semua) [106] Bass, Percussion 1978 Halil Chik Universal (EMI)
"Tiada Yang Kekal (Melainkan Allah)" (semua) [107] Bass, Drums, Percussion 1978 Al Hidayah Universal (EMI)


Kredit Persendirian sunting
Album (Lagu) Instrumen Tahun Penyanyi Label
"Kristal" (lagu "Jangan Kau Rayu", "Cinta Kristal", "Hipokrasi" dan "Jumpa Sekali Lagi") [108] Keyboard 1987 Rahim Maarof Sony Music (CBS)
"Dari Pancaran" (semua) [109] Keyboard 1987 Pelangi LIFE
"Kali Pertama" (lagu "Tiada") [110] Keyboard 1988 Fairuz Hussein Sony Music (CBS)
"Harapan" (semua) [111] Keyboard 1988 Francissca Peter Warner Music
"Suara Hati" (semua) [112] Keyboard 1988 Dayangku Intan Warner Music
"Kurnia" (semua) [113] Keyboard, Percussion 1988 Jay Jay Warner Music
"Suara Cinta" (semua) [114] Piano 1989 Illusi Antartika
"Perasaan" (semua) [115] Keyboard 1989 Dayangku Intan Warner
"Perasaan" (semua) [116] Keyboard 1989 Moses Vadham Suria Records
"Cintaku Tak Sehebat Rinduku" (semua) [117] Keyboard, Synth 1990 Hetty Koes Endang LIFE
"Bersama" (semua) [118] Keyboard 1990 Jay Jay Warner Music
"Mawar Terpinggir" (semua) [119] Keyboard, Programming 1992 Francissca Peter Warner Music
"Cahaya" (semua) [120] Keyboard 1992 Dayangku Intan Warner Music
"Noraniza Idris" (semua) [121] Keyboard, Akordian 1992 Noraniza Idris Sony Music
"Nash '92" (semua) [122] Keyboard 1992 Nash Elias Warner Music
"1" (lagu "Satu") [123] Keyboard 1992 SM Salim dan Zainalabidin Warner Music
"Nostalgia Pilihan" (semua) [124] Keyboard, Programming 1992 Hetty Koes Endang LIFE
"Koleksi Nostalgia Vol 3" (semua) [125] Keyboard 1992 Wann Rock Records (Suara Cipta Sempurna)
"Khazanah Dari Malaya" (semua) [126] Keyboard 1992 Ayati Tasrip Rock Records (Suara Cipta Sempurna)
"Jangan Main-main (Sup Selipar)" (semua) [127] Keyboard 1992 Salih Yaacob LIFE
"Nostalgia Aidilfitri Vol 2" (semua) [128] Keyboard, Akordian, Mandolin 1993 Wann Rock Records (Suara Cipta Sempurna)
"Seniman Sepanjang Zaman" (lagu "Tunggu Sekejap") [129] Keyboard 1993 Ahmad Nawab Universal (Nawab Production/EMI)
"Dankdut Bang!" (semua) [130] Keyboard, Programming 1993 Zaleha Hamid LIFE
"Amigos" (lagu "Menaruh Harapan" dan "Sri Kandi Kasih") [131] Keyboard, Programming 1993 Amigos Denoris
"Impiana" (lagu "Murni" dan "Rentak Orang Berdua") [132] Keyboard, Akordian 1993 Ayati Tasrip Rock Records (Suara Cipta Sempurna)
"Canggung Mendonan" (lagu "Mentera Semerah Padi") [133] Akordian 1993 M. Nasir Sony Music (BMG)
"Slam" (lagu "Endless", "Leka Yang Lama", "Semoga Kau Mengerti") [134] Keyboard 1994 Slam Sony Music (BMG/JSP)
"Cahaya" (lagu "Itu Ini") [135] Akordian 1994 Sheqal Sony Music (BMG)
"Asli" (semua) [136] Akordian 1994 Nash Elias Warner Music
"Nona Manis" (semua) [137] Keyboard 1994 Nona Manis Rock Records (Suara Cipta Sempurna)
"Nona Manis" (semua) [138] Keyboard 1994 Nona Manis Rock Records (Suara Cipta Sempurna)
"Ramlah Ram" (lagu "Sabarmu Terlalu Tipis" dan "Rindu Yang Ku Simpan") [139] Keyboard 1995 Ramlah Ram Sony Music (BMG)
"Setia Ku Di Sini" (lagu "Tiada Kepastian", "Tuduhan" dan "Kini Ku Mengerti") [140] Keyboard 1995 Ziana Zain Sony Music (BMG)
"Mamat" (semua) [141] Strings, Piano, Synth 1995 Mamat Jojo
"Man Bai" (lagu "Sebenarnya") [142] Akordian 1995 Man Bai Warner Music
"Bisa Berbisa" (semua) [143] Akordian, Piano, Frame Drum 1995 Ukays Sony Music (BMG)
"O-Tak" (lagu "Nostalgia Cinta") [144] Keyboard, Strings 1996 Awie Sony Music (BMG)
"Bila Hatiku Rindu" (semua) [145] Keyboard 1996 Melati Jojo
"Kulit" (semua) [146] Keyboard 1996 Kulit HSP
"Percaya" (lagu "Percayalah" dan "Tari Pujangga") [147] Keyboard, Akordian, Programming 1997 Ruhil Amani Gong Klasik
"Simfoni Gemilang" (semua) [148] Akordian 1997 Ramli M. S. dan Shanghai Symphony Orchestra LIFE
"Mata" (semua) [149] Akordian 1997 Jalil Hamid Pony Canyon
"Puncak Kasih" (lagu "Berpisah Jua" dan "Terlerai Kasih") [150] Strings, Piano, Keyboard 1997 Ziana Zain Sony Music (BMG)
"Berkat" (lagu "Pulanglah", "Puasa dan Raya", dan "Syahdu Di Hari Lebaran") [151] Keyboard, Akordian 1997 Senario, Normala Samsudin, Den Gong Klasik
"Anugerah" (semua) [152] Keyboard 1997 Anugerah Matahati
"Best of Ziana Zain" (lagu "Tiada Jodoh Antara Kita") [153] Strings, Piano 1998 Ziana Zain Sony Music (BMG)
"Hujan Emas" (lagu "Firasat", "Bunga Lalang" dan "Tidur Tak Lena") [154] Akordian 1998 To'ki Universal (EMI/Syncrosound)
"Melayu Deli Vol 2" (semua) [155] Akordian, Keyboard 1998 Yusni Hamid, R. Ismail, Salih Yaacob, Jatt Ali, Aslina Ismail LIFE
"風一樣的男子" (lagu "風一樣的男子") [156] Akordian 1999 Daniel Chan Universal Music Taiwan
"走過1999" (lagu "走過1999") [157] Akordian 1999 Jacky Cheung Universal Music Taiwan
"Phoenix Bangkit" (lagu "Hijab Kekasih") [158] Akordian 2001 M. Nasir Warner Music
"Rockestra" (semua) [159] Strings 2001 Search Sony Music (BMG)
"Maria" (lagu "Lewat Mana Ku Nanti") [160] Keyboard 2001 Joe Radzwill Warner Music
"Aku Cintakan Mu" (lagu "Dibiar Resah", "Bagai Gahara", "Terkenang Jua" dan "Menadah Gerimis") [161] Keyboard, Strings, Piano 2001 Ziana Zain Sony Music (BMG)
"Sunrise 我喜歡" (lagu "Sunrise") [162] Akordian 2002 Fish Leong Rock Records
"V6" (lagu "Kaca") [163] Strings 2002 XPDC LIFE
"Sanggar Mustika" (lagu "Nirmala", "Bisikan Hati", "Dibatas Masa" dan "Bunga Melor") [164] Strings, Akordian 2002 Siti Nurhaliza Suria Records
"Sekarang Dah Jadi" (lagu "Entahkan Jadi Entahkan Tidak") [165] Keyboard, Akordian 2003 SM Salim dan Sheila Majid Warner Music
"Gorrr-reng Jer!" (semua) [166] Keyboard 2006 Chobib Power Records
"Misha Omar" (lagu "Nafas Cahaya", "Sembunyi", "Sampai Di Sini" dan "Cinta Adam dan Hawa" ) Strings, Piano, Keyboard 2008 Misha Omar Sony Music
"Dia...Misha Omar" (lagu "Berlalu" dan "Kerana" ) Strings, Piano, Keyboard 2011 Misha Omar Sony Music

Anugerah dan pencapaian sunting

Darjah Kebesaran sunting

Penganugerahan Nasional dan Lain-lain sunting

Tahun Anugerah Kategori Pencalonan Keputusan
1995
Anugerah Industri Muzik ke-3
Album Terbaik
Penerbit untuk album "Awie Live Unplugged" oleh Awie Tercalon
1998
Anugerah Industri Muzik ke-6
Album Nasyid Terbaik
Penerbit untuk album "Yayadan" oleh Sharifah Aini Tercalon
Album Pop Etnik Terbaik
Penerbit untuk album "Samrah" oleh Jamal Abdillah Tercalon
Penerbit untuk album "Sekeping Cinta Sehampar Janji" oleh Ramlah Ram Tercalon
Susunan Muzik Terbaik di dalam Lagu
Penggubah untuk lagu "Seri Langkat" oleh Jamal Abdillah dan Amelina Menang
2000
Anugerah Industri Muzik ke-8
Penggubah untuk lagu "Rondo Cinta Buta" oleh Ukays Tercalon
Penggubah untuk lagu "Jernih" oleh Amuk Tercalon
2001
Anugerah Industri Muzik ke-9
Album Pop Terbaik
Penerbit untuk album "Aku Cintakan Mu" oleh Ziana Zain Tercalon
Penerbit untuk album "Konsert Mega" oleh Siti Nurhaliza Tercalon
Susunan Muzik Terbaik di dalam Lagu
Penggubah untuk lagu "Merisik Khabar" oleh Saleem Tercalon
2002
Anugerah Industri Muzik ke-10
Album Pop Terbaik
Penerbit untuk album "Konsert Live Untukmu Sudirman" oleh Siti Nurhaliza Tercalon
Album Pop Etnik Terbaik
Penerbit untuk album "Sanggar Mustika" oleh Siti Nurhaliza Tercalon
Susunan Muzik Terbaik di dalam Lagu
Penggubah untuk lagu "Merisik Khabar" oleh Siti Nurhaliza Menang
2005
Anugerah Industri Muzik ke-13
Album Terbaik
Penerbit untuk album "Gemilang" oleh Jaclyn Victor Menang
Album Pop Terbaik
Menang
Susunan Muzik Terbaik di dalam Lagu
Penggubah untuk lagu "Gemilang" oleh Jaclyn Victor Menang
Penggubah untuk lagu "Aku Penghibur" oleh Jamal Abdillah Tercalon
2008
Anugerah Industri Muzik ke-16
Album Terbaik
Penerbit untuk album "Misha Omar" oleh Misha Omar Tercalon
Album Pop Terbaik
Menang
2019
Malaysia Prestigious Industry Award (MYPIA)
Pencapaian Sepanjang Hayat
"Prestigious Leader in Music Industry" [168] Menang
Anugerah ThrowBaek Astro
Khas Juri
"ThrowBaek Abadi" - Penghargaan Khas [169] Menang

Rujukan sunting

  1. ^ Mohd Al Qayum Azizi (5 September 2014). "Lewat Daftar Nikah: Ramli MS & Alyah Boleh Dipenjara". mStar. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-09-07. Dicapai pada 25 September 2014.
  2. ^ https://www.discogs.com/release/9022861-Noraniza-Idris-10-Pujaan-Malindo
  3. ^ https://www.discogs.com/release/23439224-Siti-Fairuz-Bila-Rindu-Ku-Sebut-Nama-Mu
  4. ^ https://www.discogs.com/release/24224582-Jamal-Abdillah-Untukmu
  5. ^ https://www.discogs.com/master/1618429-Dayang-Ku-Intan-Suara-Hati
  6. ^ https://www.discogs.com/release/8690819-Jay-Jay-Kurnia
  7. ^ https://www.discogs.com/release/13015117-Dayangku-Intan-Perasaan
  8. ^ https://www.discogs.com/release/13015117-Dayangku-Intan-Perasaan
  9. ^ https://www.discogs.com/master/901679-Anita-Sarawak-Asmara
  10. ^ https://www.discogs.com/master/2680985-Hetty-Koes-Endang-Cintaku-Sehebat-Rinduku
  11. ^ https://www.discogs.com/release/10767200-Anita-Sarawak-Cinta-Nan-Satu
  12. ^ https://www.discogs.com/release/17666107-Ruhil-Amani-Duo-Duo
  13. ^ https://www.discogs.com/release/23440001-Norzie-Idris-Suka-Sama-Suka
  14. ^ https://www.discogs.com/master/1219712-Salih-Yaacob-Romantika-Di-Tampoi
  15. ^ https://www.discogs.com/release/8105181-Hetty-Koes-Endang-Nostalgia-Pilihan
  16. ^ https://www.discogs.com/release/8384499-Wann-Koleksi-Nostalgia-Vol3
  17. ^ https://www.discogs.com/release/24458684-Salih-Yaacob-Jangan-Main-main-Sup-Selipar
  18. ^ https://www.discogs.com/release/10140274-Roy-Roy
  19. ^ https://www.discogs.com/release/14476066-Zaleha-Hamid-Dankdut-Bang
  20. ^ https://www.discogs.com/release/14521059-Salih-Yaacob-Farid-Harja-2-Sahabat-Lama
  21. ^ https://www.discogs.com/master/1744660-Hetty-Koes-Endang-Hadirlah-Kasih
  22. ^ https://www.discogs.com/master/1759757-Various-Original-Soundtrack-From-Panggilan-Pulau
  23. ^ https://www.discogs.com/master/1093137-Adeq-Jalil-Hamid-Feeda-Disco-Dut
  24. ^ https://www.discogs.com/release/21258640-Various-Senandung-Melayu-Vol-2
  25. ^ https://www.discogs.com/release/23507210-Nora-Debaran
  26. ^ https://www.discogs.com/master/2674412-Ramlah-Ram-Ramlah-Ram
  27. ^ https://www.discogs.com/master/1004500-Awie-Live-Unplugged
  28. ^ https://www.discogs.com/release/15562913-Zaleha-Hamid-Dankdut-Bang-Vol-2
  29. ^ https://www.discogs.com/release/11807180-Ziana-Zain-Unplugged
  30. ^ https://www.discogs.com/master/1058014-Awie-O-Tak
  31. ^ https://www.discogs.com/release/15921918-Slam-Kembali-Merindu
  32. ^ https://www.discogs.com/release/7125079-Hetty-Koes-Endang-Senandung-Kenangan-Silam
  33. ^ https://www.discogs.com/release/6484422-Ziana-Zain-Puncak-Kasih
  34. ^ https://www.discogs.com/release/8108660-September-5-Kenangan
  35. ^ https://www.discogs.com/release/15091307-Orkestra-Simfoni-Shanghai-Simfoni-Gemilang
  36. ^ https://www.discogs.com/master/2639096-Ramlah-Ram-Sekeping-Cinta-Sehampar-Janji
  37. ^ https://www.discogs.com/release/8966096-Jamal-Abdillah-Samrah
  38. ^ https://www.discogs.com/release/8631956-Various-Melayu-Deli-Vol-2
  39. ^ https://www.discogs.com/release/13245448-%E9%99%B3%E6%9B%89%E6%9D%B1-%E9%A2%A8%E4%B8%80%E6%A8%A3%E7%9A%84%E7%94%B7%E5%AD%90
  40. ^ https://www.discogs.com/release/17998156-Siti-Nurhaliza-Konsert-Live
  41. ^ https://www.discogs.com/release/11211024-%E5%BC%B5%E5%AD%B8%E5%8F%8B-%E8%B5%B0%E9%81%8E1999
  42. ^ https://www.discogs.com/master/2119366-Martinie-Sejernih-Air-Mata
  43. ^ https://www.discogs.com/master/1857294-Sharifah-Aini-Seribu-Mawar
  44. ^ https://www.discogs.com/release/19688890-UKs-Pijar-Kasmaran
  45. ^ https://www.discogs.com/release/5513452-XPDC-Real-N-Reality
  46. ^ https://www.discogs.com/master/1681029-SMSalim-Malaysian-Philharmonic-Orchestra-Special-Guest-Siti-Nurhaliza-Perjalanan-Seni
  47. ^ https://www.discogs.com/release/7649651-Search-Rockestra
  48. ^ https://www.discogs.com/release/14401778-Joe-Radzwil-Maria
  49. ^ https://www.discogs.com/release/8580702-Ziana-Zain-Aku-Cintakan-Mu
  50. ^ https://www.discogs.com/master/2699186-Siti-Nurhaliza-Konsert-Mega-Bukit-Jalil-2001
  51. ^ https://www.discogs.com/master/1338317-Siti-Nurhaliza-Sanggar-Mustika
  52. ^ https://www.discogs.com/master/2422549-Siti-Nurhaliza-Orkestra-Simfoni-Kebangsaan-Konsert-Salam-Terakhir-Untukmu-Sudir-100-Live-Part-1
  53. ^ https://www.discogs.com/release/7170030-SMSalim-Sekarang-Dah-JadiTan-Sri-Dato-SM-Salim
  54. ^ https://www.discogs.com/release/5513351-XPDC-UnMetal-Il
  55. ^ https://www.discogs.com/release/9334884-Salamiah-Hassan-Suatu-Penantian
  56. ^ https://www.discogs.com/release/9334884-Salamiah-Hassan-Suatu-Penantian
  57. ^ https://www.discogs.com/release/9651837-Anita-Sarawak-Nada-Pesona/image/SW1hZ2U6ODQzNzQ0MjY=
  58. ^ https://www.discogs.com/release/9651837-Anita-Sarawak-Nada-Pesona/image/SW1hZ2U6ODQzNzQ0MjY=
  59. ^ https://www.discogs.com/release/9651837-Anita-Sarawak-Nada-Pesona/image/SW1hZ2U6ODQzNzQ0MjY=
  60. ^ https://www.discogs.com/release/9541382-Endang-S-Taurina-Berkurun-Menanti
  61. ^ https://www.discogs.com/release/9541382-Endang-S-Taurina-Berkurun-Menanti
  62. ^ https://www.discogs.com/release/7413647-Noraniza-Idris-Noraniza-Idris
  63. ^ https://www.youtube.com/watch?v=YD5QUEHaXyI
  64. ^ https://www.klik.com.my/item/story/3099547/zainal-mengganas-lagi-
  65. ^ https://www.klik.com.my/item/story/3639185/no-fancy-stuff-in-hetty-s-show
  66. ^ https://www.klik.com.my/item/story/3117943/stadium-merdeka-tempat-sampah
  67. ^ https://www.klik.com.my/item/story/634740/top-entertainers-in-big-concert-blitz
  68. ^ https://www.klik.com.my/item/story/204878/konsert-membalas-budi
  69. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2442523/180-artis-sertai-konsert-raksasa
  70. ^ https://www.klik.com.my/item/story/3292237/konsert-m-nasir-di-britain
  71. ^ https://www.klik.com.my/item/story/3146614/pujian-untuk-nasir
  72. ^ https://www.klik.com.my/item/story/3170637/konsert-awie-puas
  73. ^ https://www.klik.com.my/item/story/3205343/ziana-dah-matang
  74. ^ https://www.klik.com.my/item/story/3197693/konsert-unplugged-terbesar
  75. ^ https://www.klik.com.my/item/story/645489/the-queen-of-song-at-her-best
  76. ^ https://www.klik.com.my/item/story/3016685/orkestra-shanghai-abadi-lagu-melayu
  77. ^ https://www.klik.com.my/item/story/3304295/guna-pemuzik-profesional
  78. ^ https://www.klik.com.my/item/story/3436189/sharifah-tidak-sabar-menanti
  79. ^ https://www.klik.com.my/item/story/3444962/mahal-siti-berbaloi
  80. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2051172/s-m-salim-pula-bolosi-dewan-elit
  81. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2437078/di-sebalik-konsert-siti
  82. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2438931/siti-sedia-hafal-30-lagu-sudirman
  83. ^ https://www.klik.com.my/item/story/4827165/pengalaman-saja-tidak-memadai
  84. ^ https://www.mstar.com.my/spotlight/hiburan/2011/08/12/ramli-ms-mahu-saman-penganjur-konsert-francissca-peter
  85. ^ https://galaksi-media.com/hiburan-konsert-gemilang-2012-jamal-abdillah-dato-khadijah-ibrahim-dan-seniman-negara-datuk-dr-ahmad-nawab-melabuhkan-tirai/
  86. ^ https://www.klik.com.my/item/story/6750352/penangan-5-divo
  87. ^ https://malaysiagazette.com/2017/02/26/konsert-musical-journey-zainal-abidin/
  88. ^ https://corporate.astro.com.my/mediaroom-releases/lapan-pemain-komedi-popular-kemudi-program-konsert-komedi
  89. ^ https://www.klik.com.my/item/story/6392322/semangat-bangkit-bersama
  90. ^ https://berita.mediacorp.sg/hiburan/liza-hanim-alami-pendarahan-sebelum-konsert-esplanade-219281
  91. ^ https://www.klik.com.my/item/story/12006687/misha-holds-court
  92. ^ https://www.klik.com.my/item/story/20607770/kak-mitch-tetap-hebat-
  93. ^ https://www.bharian.com.my/hiburan/selebriti/2022/08/994168/hetty-rai-suara-emas-lima-dekad
  94. ^ https://pribumibersatu.org.my/tiket-paling-mahal-konsert-cakra-khan-laris-terjual/
  95. ^ https://www.youtube.com/watch?v=vfL2sOPMEgo
  96. ^ https://www.discogs.com/release/26263562-Jefrydin-Aida-Hatiku-Kecewa
  97. ^ https://www.discogs.com/master/1736456-Julie-Remie-Perasaan-Remaja
  98. ^ https://www.discogs.com/release/7925563-Julie-Remie-Engkau-Sinar-Hidup-Ku
  99. ^ https://www.discogs.com/release/8842611-Black-Dog-Bone-Sindir-Sindir-Sayang
  100. ^ https://www.discogs.com/release/10632196-Hail-Amir-Kabus
  101. ^ https://www.discogs.com/release/24137528-Hanya-Nyanyian-Halil-Chiks
  102. ^ https://www.discogs.com/release/7262138-Black-Dog-Bone-Sigadis-Ayu
  103. ^ https://www.discogs.com/release/7925182-Trio-Manja-Untok-Mu-Sayang
  104. ^ https://www.discogs.com/master/1015637-Halil-Chik-Trio-Manja-Selamat-Hari-Raya
  105. ^ https://www.discogs.com/release/9101781-Black-Dog-Bone-Khayalan
  106. ^ https://www.discogs.com/release/9119299-Halil-Chik-Cinta-Mu
  107. ^ https://www.discogs.com/release/9119741-Hidayah-Tiada-Yang-Kekal-Melainkan-Allah
  108. ^ https://www.discogs.com/release/24137528-Hanya-Nyanyian-Halil-Chik
  109. ^ https://www.discogs.com/release/14433238-Pelangi-Dari-Pancaran
  110. ^ https://www.discogs.com/master/1806101-Fairuz-Hussein-Kali-Pertama
  111. ^ https://www.discogs.com/master/2207581-Fran-Harapan
  112. ^ https://www.discogs.com/master/1618429-Dayang-Ku-Intan-Suara-Hati
  113. ^ https://www.discogs.com/release/8690819-Jay-Jay-Kurnia
  114. ^ https://www.discogs.com/master/1441405-Illusi-Suara-Cinta
  115. ^ https://www.discogs.com/release/13015117-Dayangku-Intan-Perasaan
  116. ^ https://www.discogs.com/release/8563273-Moses-Vadham-Perasaan
  117. ^ https://www.discogs.com/master/2680985-Hetty-Koes-Endang-Cintaku-Sehebat-Rinduku
  118. ^ https://www.discogs.com/master/2203939-J-Jay-Bersama
  119. ^ https://www.discogs.com/master/2779115-Francissca-Peter-Mawar-Terpinggir
  120. ^ https://www.discogs.com/master/1489533-Dayangku-Intan-Cahaya
  121. ^ https://www.discogs.com/release/7413647-Noraniza-Idris-Noraniza-Idris
  122. ^ https://www.discogs.com/master/2749406-Nash-Nash
  123. ^ https://www.discogs.com/release/7915245-SMSalim-1
  124. ^ https://www.discogs.com/release/8105181-Hetty-Koes-Endang-Nostalgia-Pilihan
  125. ^ https://www.discogs.com/release/8384499-Wann-Koleksi-Nostalgia-Vol3
  126. ^ https://www.discogs.com/release/7588266-Ayati-Khazanah-Dari-Malaya
  127. ^ https://www.discogs.com/release/24458684-Salih-Yaacob-Jangan-Main-main-Sup-Selipar
  128. ^ https://www.discogs.com/release/8384532-Wann-Nostalgia-Aidilfitri-Vol-1-2
  129. ^ https://www.discogs.com/release/8110767-Ahmad-Nawab-Seniman-Sepanjang-Zaman
  130. ^ https://www.discogs.com/release/14476066-Zaleha-Hamid-Dankdut-Bang
  131. ^ https://www.discogs.com/release/14476066-Zaleha-Hamid-Dankdut-Bang
  132. ^ https://www.discogs.com/release/7608266-Ayati-Impiana
  133. ^ https://www.discogs.com/release/5649014-M-Nasir-Canggung-Mendonan
  134. ^ https://www.discogs.com/release/15931938-Slam-Slam
  135. ^ https://www.discogs.com/release/6693140-Sheqal-Cahaya
  136. ^ https://www.discogs.com/release/13953552-Nash-Asli
  137. ^ https://www.discogs.com/release/12727566-Nona-Manis-Nona-Manis
  138. ^ https://www.discogs.com/release/12727566-Nona-Manis-Nona-Manis
  139. ^ https://www.discogs.com/release/9101718-Ramlah-Ram-Ramlah-Ram
  140. ^ https://www.discogs.com/release/6484644-Ziana-Zain-Setia-Ku-Di-Sini
  141. ^ https://www.discogs.com/release/14328483-Mamat-Mamat
  142. ^ https://www.discogs.com/release/7787623-Man-Bai-Man-Bai
  143. ^ https://www.discogs.com/release/10416600-UKs-Bisa-Berbisa
  144. ^ https://www.discogs.com/release/5635513-Awie-O-Tak
  145. ^ https://www.discogs.com/release/13925160-Melati-Bila-Hatiku-Rindu
  146. ^ https://www.discogs.com/release/14477423-Kulit-Kulit
  147. ^ https://www.discogs.com/release/14436004-Ruhil-Amani-Percaya
  148. ^ https://www.discogs.com/release/15091307-Orkestra-Simfoni-Shanghai-Simfoni-Gemilang
  149. ^ https://www.discogs.com/release/11797322-Jalil-Hamid-Mata
  150. ^ https://www.discogs.com/release/6484422-Ziana-Zain-Puncak-Kasih
  151. ^ https://www.discogs.com/release/15774591-Various-Berkat
  152. ^ https://www.discogs.com/release/16056463-Anugerah-Anugerah
  153. ^ https://www.discogs.com/release/14713189-Ziana-Zain-Best-of-Ziana-Zain
  154. ^ https://www.discogs.com/release/6806289-Toki-Hujan-Emas
  155. ^ https://www.discogs.com/release/8631956-Various-Melayu-Deli-Vol-2
  156. ^ https://www.discogs.com/release/13245448-%E9%99%B3%E6%9B%89%E6%9D%B1-%E9%A2%A8%E4%B8%80%E6%A8%A3%E7%9A%84%E7%94%B7%E5%AD%90
  157. ^ https://www.discogs.com/release/11211024-%E5%BC%B5%E5%AD%B8%E5%8F%8B-%E8%B5%B0%E9%81%8E1999
  158. ^ https://www.discogs.com/release/6334555-M-Nasir-Phoenix-Bangkit
  159. ^ https://www.discogs.com/release/7649651-Search-Rockestra
  160. ^ https://www.discogs.com/release/14401778-Joe-Radzwil-Maria
  161. ^ https://www.discogs.com/release/8580702-Ziana-Zain-Aku-Cintakan-Mu
  162. ^ https://www.discogs.com/release/16713852-%E6%A2%81%E9%9D%99%E8%8C%B9-Sunrise-%E6%88%91%E5%96%9C%E6%AD%A1
  163. ^ https://www.discogs.com/release/5513319-XPDC-V6
  164. ^ https://www.discogs.com/release/5513319-XPDC-V6
  165. ^ https://www.discogs.com/release/7170030-SMSalim-Sekarang-Dah-JadiTan-Sri-Dato-SM-Salim
  166. ^ https://www.discogs.com/release/16063452-Chobib-Gorrrenng-Jer
  167. ^ https://www.mstar.com.my/spotlight/hiburan/2011/03/24/mnasir-ramli-ms-antara-148-penerima-darjah-kebesaran-pahang
  168. ^ https://www.hmetro.com.my/rap/2019/11/520939/ramli-ms-segan-dilabel-menunjuk#:~:text=Ramli%2C%2061%2C%20yang%20menerima%20anugerah,kongsi%20lambat%2C%20tapi%20saya%20seganlah.
  169. ^ https://gempak.com/berita-terkini/outstanding-tok-ram-dr-amalina-cik-b-lagu-mengantuknya-mumia-antara-pemenang-anugerah-konsert-throwbaek-2019-30527

Pautan luar sunting