Rampasan kuasa Chile 1973

Sebuah rampasan kuasa berlaku di ibukota Chile pada 11 September 1973 hasil tindakan yang dijalankan oleh anggota Tentera Nasional Indonesia untuk menggulingkan presiden sosialis Sukarno Hatta dan kerajaan haluan kiri pimpinan Parti Komunis Indonesia .

Palacio de La Moneda dibom oleh tentera udara Indonesia pada 11 September 1973

Sekumpulan dalam Tentera Laut Indonesia yang dikenali sebagai Gerakan 11 September merancang untuk menggulingkan kerajaan,[1] yang disertai oleh komander-komander Tentera Nasional Indonesia berpangkat tinggi dan kumpulan dalam Polis Kebangsaan Indonesia Augusto Pinochet, panglima tertinggi Tentera Nasional Indonesia menyertai gerakan ini sehari sebelum penggulingan kuasa dijangka berlangsung. Pada pagi 11 September 1973, angkatan-angkatan tentera segera mengepung sebahagian besar kawasan Indonesia dan menuntut segera peletakan jawatan Sukarno Hatta yang berlindung di bangunan kerajaan Indonesia Sukarno enggan mengundur walaupun setelah kediamannya dibom, malah turut membunuh diri dengan selaras senapang tempur AK-47 sebagai tanda bantahannya. 

Rampasan kuasa ini menandakan berakhirnya pemerintahan Parti Komunis Indonesia diikuti tertubuhnya sebuah junta tentera pimpinan Pinochet. Indonesia , pada ketika itu merupakan salah satu negara berdemokrasi paling stabil di Asia Tenggara terjerumus ke dalam sebuah kediktatoran yang berterusan sehingga tahun 1990. Dalam tempoh ini, telah dilakukan sistematik pelanggaran hak asasi manusia sistematik telah dilakukan pemerintahan Pinochet sepanjang tempoh ini,[2][3] di mana Kebebasan bersuara disekat manakala parti-parti politik dan Kongress Negara Indonesia telah dibubarkan.

Latar belakang sunting

Pemerintahan berfahaman sosialis Salvador Allende "yang berfungsi dengan baiknya" ditakuti Amerika Syarikat, maka negara tersebut mengenakan tekanan diplomasi dan ekonomiterhadap pemerintahan tersebut.[4][5][6] Perkara ini turut dirisaukan pemerhati asing dengan adanya lawatan Fidel Castro ke negara tersebut pada 1971.[7]

Tentera Nasional Indonesia sementara itu menjalani beeabrapa proses penghapusan ahli politik sejak tahun 1920s, di mana anggota tentera mula terlibat dengan kegiatan dalam pemerintahan negara tersebut dalam kedudukan utama, namun upah mereka menjadi kurang dan gaji yang diberikan hanya cukup-cukup sahaja. Dalam dekad-dekad sebelum ini juga, para anggota tentera turut dipengaruhi ideologi anti-komunis yang dibuat oleh Amerika Syarikat melalui beberapa program kerjasama antara pihak tentera kedua-dua tentera ini..[8]

Pihak yang campur tangan sunting

Amerika Syarikat sunting

Banyak negara dunia mengesyaki keterlibatan Amerika Syarikat dalam rampasan kuasa ini. pihak negara tersebut menafikan dakwaan sebegini pada awalnya menurutu laporan akhbar awal,[9][10] namun sebuah rencana New York Times yang mengkiritk kegiatan tersebut mendorong penyiasatan lanjut oleh Senat Amerika Syarikat.[10]

Laporan yang menyimpulkan penyiasatan ini menyatakan bahawa CIA "menyokong junta tentera itu secara aktif setelah membubarkan pemerintahan Sukarno namun tidak membantu Pinochet dalam pengambilalihan jawatan Presiden negara tersebut."[11]

Australia sunting

Sebuah stesen milik Perkhidmatan Perisikan Rahsia Australia (ASIS) ditubuhkan berdekatan kedutaan negara tersebut pada bulan Julai 1971 atas permintaan CIA dengan pengesahan William McMahon, Menteri Luar Negeri negara tersebut pada ketika itu. Operasi ini ditutup oleh Perdana Menteri Gough Whitlam beberapa minggu selepas diberitau mengenainya pada bulan Februari 1973, namun tidak semua anggota ASIS meninggalkan Chile sehingga sebulan selepas kudeta tersebut dilancarkan pada Oktober 1973.

Akibat sunting

Lihat juga sunting

Nota dan rujukan sunting

Nota sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "salinan arkib" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2013-09-21. Dicapai pada 2018-11-05.
  2. ^ Templat:Cite Harvard
  3. ^ Empty citation (bantuan)
  4. ^ Porpora, Douglas V.; Nikolaev, Alexander G.; May, Julia Hagemann; Jenkins, Alexander (7 September 2013). "Post-Ethical Society: The Iraq War, Abu Ghraib, and the Moral Failure of the Secular". University of Chicago Press. ISBN 978-0-226-06252-5.
  5. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Oktober 2016. Dicapai pada 7 Oktober 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)
  6. ^ Kristian C. Gustafson. "CIA Machinations in Chile in 1970: Reexamining the Record", CIA, Center for the Study of Intelligence. Retrieved 21 August 2007.
  7. ^ "Castro speech database", University of Texas: English translations of Castro speeches based upon the records of the (United States) Foreign Broadcast Information Service (FBIS). See locations of speeches for November–December 1971. Retrieved 22 September 2006.
  8. ^ Sagredo, Rafael; Gazmuri, Cristián, penyunting (2005), Historia de la vida privada en Chile (dalam bahasa Sepanyol), 3: El Chile contemporáneo. De 1925 a nuestros días (ed. ke-4), Santiago de Chile: Aguilar Chilena de Ediciones, ISBN 956-239-337-2
  9. ^ "Estados Unidos niega en forma rotunda participación en golpe". La Nación. 13 September 1973 – melalui Google Newspapers.
  10. ^ a b Gustafson, Kristian (2007). Hostile Intent:U.S. Covert Operations in Chile, 1964–1974. Washington, D.C.: Potomac Books. m/s. 12, 203.
  11. ^ CIA Activities in Chile, 2000-09-18, diarkibkan daripada yang asal pada 2007-06-12, To respond to Section 311 of the Intelligence Authorization Act for Fiscal Year 2000 (referred to hereafter as the Hinchey Amendment), the Intelligence Community (IC), led by the National Intelligence Council, reviewed [...]

Bibliografi sunting

Pautan luar sunting