Randwick, New South Wales

Randwick ialah sebuah subbandar di Subbandar Timur Sydney, di negeri New South Wales, Australia. Randwick terletak 6 kilometer tenggara daerah pusat perniagaan Sydney dan merupakan pusat pentadbiran untuk kawasan kerajaan tempatan di Bandar Randwick. Poskodnya ialah 2031.

Randwick
SydneyNew South Wales
The Spot di Randwick, New South Wales
Map
Penduduk28,943 (2021)[1]
Poskod2031[2]
Ketinggian76 m (249 ka)
Lokasi6 km (4 mi) south-east Sydney CBD
Kawasan kerajaan tempatanBandar Randwick
Kawasan pilihan raya negeri
Kawasan pilihan raya persekutuan
Subbandar di sekitar Randwick:
Centennial Park Queens Park Waverley
Kensington Randwick Coogee
Kingsford Maroubra South Coogee

Sejarah sunting

Randwick dinamakan sempena kampung Randwick, Gloucestershire, England, tempat kelahiran Simeon Henry Pearce, yang menjadi Datuk Bandar Randwick sebanyak enam kali.[3] Simeon, yang berhijrah ke Australia pada tahun 1842, dan abangnya James yang tiba pada tahun 1848, bertanggungjawab terhadap penubuhan dan pembangunan awal Randwick. Simeon telah membina rumah batu pertama di kawasan itu pada tahun 1848, dipanggil Rumah Blenheim, yang masih boleh dilihat kini di Jalan Blenheim. Ia telah diabaikan untuk beberapa waktu pada pertengahan tahun 1900-an, tetapi akhirnya diperoleh oleh Majlis Bandar Randwick dan dipulihkan.

Diisytiharkan sebagai Perbandaran pada Februari 1859, dan sebagai Bandar pada tahun 1990, Randwick mempunyai sejarah yang kaya dengan beberapa bangunan warisan. Seorang lagi Datuk Bandar Randwick, George Kiss, tinggal di sebuah rumah yang dikenali sebagai Ventnor pada tahun 1870-an.[4] Sebuah rumah batu pasir dua tingkat, Ventnor telah dibina oleh Alderman Edward Dawson pada tahun 1859, dan terletak di Jalan Avoca, menghadap ke Coogee. Ia kini dimiliki oleh Gereja Our Lady of the Sacred Heart yang berdekatan (dibina pada 1888). Bangunan lain yang terkenal termasuk kumpulan Gereja St Jude, juga di Jalan Avoca. Pada asalnya direka oleh Edmund Blacket,[5] (yang juga mereka bentuk Katedral St. Andrew, Sydney dan Universiti Sydney), gereja itu telah siap pada tahun 1865. Ia telah diubah suai oleh HM Robinson pada tahun 1889. Retorik sebelah dibina pada tahun 1870. Kediaman Verger, yang direka oleh Thomas Rowe[6] dan siap pada tahun 1862, ialah Dewan Perbandaran Randwick yang asal. Bangunan tersendiri ini, dengan sentuhan Gothnya, diikuti oleh Dewan Perbandaran Randwick sekarang, yang dibina lebih jauh ke utara di Jalan Avoca pada tahun 1881. Kumpulan gereja dan Ventnor disenaraikan dalam Daftar Harta Pusaka Negara.

Lebih jauh ke selatan ke Jalan Avoca ialah bangunan batu pasir dengan menara, dibina pada tahun 1859 sebagai hartanah pelaburan oleh William Ellis, salah seorang daripada enam aldermen pertama Randwick yang dipilih. Selepas digunakan secara ringkas sebagai 'Star and Garter Inn' oleh Puan Elizabeth Shipway, ia kemudiannya menjadi rumah Kapten Thomas Watson,[7] yang bertanggungjawab untuk menugaskan patung Kapten James Cook 1874, yang dipahat oleh Walter McGill, yang masih berdiri di sebelah selatan bangunan. Kapten Watson juga meningkatkan menara dataran itu, sekali gus memastikan satu lagi ciri mercu tanda yang tersendiri di kawasan itu. Berdekatan adalah satu lagi bangunan yang lebih menarik di kawasan tengah Randwick - Hospital Prince of Wales, yang asalanya digunakan sebagai Rumah Perlindungan Randwick untuk Kanak-Kanak Melarat.[8] Dibuka pada tahun 1858, sebahagiannya dibiayai oleh legasi Dr. Cuthill, yang namanya diperingati dengan Jalan Cuthill yang bersebelahan. Sayap selatannya telah ditambah pada tahun 1863, yang pada masa itu lebih 800 kanak-kanak telah dijaga. Pada tahun 1915, bangunan Rumah Perlindungan akhirnya dianggap tidak sesuai sebagai premis untuk menyediakan kehidupan rumah yang realistik untuk kanak-kanak, dan ia kemudiannya disesuaikan untuk kegunaan Perang Dunia I sebagai hospital tentera dan penghantaran pulang. Pada tahun 1953 kompleks itu secara rasmi dinamakan semula sebagai Hospital Prince of Wales, yang terus berkembang sebagai kemudahan perubatan yang terkenal.

Bangunan lain yang patut diberi perhatian termasuk rumah persendirian seperti Ilfracombe, Clovelly dan Torquay di Jalan Avoca, dan Venice, di Jalan Frenchmans. Yang terakhir ini dibina 1884–84 di sebahagian daripada St Mark's Glebe. Tanah itu telah dipajak pada tahun 1880 selama 99 tahun kepada S.Holmes dan J.Parsons. Rumah ini menampilkan unsur Tudor dan Gothic serta mempunyai tingkap kaca berwarna. Ia telah digambarkan sebagai "contoh yang agak jarang dan tersendiri bagi seni bina Gothic zaman Victoria lewat yang mengekalkan sebahagian besar perinciannya secara utuh." Ia mempunyai penyenaraian warisan New South Wales.

Penyenaraian warisan sunting

 
Ventnor, Jalan Avoca
 
Kotej Penguasa, Hospital Prince of Wales
 
Corana dan Hygeia, juga dikenali sebagai Randwick Lodge, Jalan Avoca

Randwick mempunyai beberapa tapak yang disenaraikan sebagai warisan, termasuk tapak berikut yang disenaraikan dalam Daftar Warisan Negeri New South Wales:

Banyak lagi struktur disenaraikan dalam Daftar (kini tidak berfungsi) bagi Harta Pusaka Negara (kecuali dinyatakan sebaliknya),[12] atau jadual warisan Rancangan Alam Sekitar Tempatan Majlis Randwick; senarai terakhir termasuk kira-kira empat ratus perkara.[13]

 
Tayar, The Avenue

Demografi sunting

Dalam Bancian 2021, terdapat 28,943 orang di Randwick, 52.9% adalah wanita dan 47.1% adalah lelaki. Keturunan yang paling biasa di Randwick ialah 31.1% Inggeris, 22.2% Australia dan 17.8% Ireland. 73.5% orang hanya bercakap bahasa Inggeris di rumah. Bahasa lain yang dituturkan di rumah termasuk 2.4% Mandarin, 1.9% Sepanyol, 1.5% Yunani, 1.4% Portugis dan 1.3% Perancis. Tanggapan yang paling biasa untuk agama ialah 41.0% Tiada Agama, 26.0% Roman Katolik, 8.1% Anglikan dan 4.9% Yahudi. Pendapatan isi rumah mingguan median di Randwick pula ialah $2,442, iaitu 28.5% lebih tinggi daripada median kebangsaan.

Kawasan komersial sunting

Randwick adalah terutamanya kawasan kediaman. Balapan Lumba Kuda Randwick mengambil sebahagian besar di sudut barat laut pinggir bandar. Hospital Prince of Wales, Hospital Diraja untuk Wanita, Hospital Kanak-kanak Sydney dan Hospital Swasta Prince of Wales bersama-sama menduduki Kampus Hospital Randwick,[14][15] sebuah kampus besar bersebelahan yang dibatasi oleh Jalan Barker, Jalan Avoca, Jalan High dan Jalan Hospital. Beberapa kemudahan pengajaran dan penyelidikan juga terletak di kampus. Kampus ini sedang diperluaskan di bawah projek utama yang dipanggil projek "Pembangunan Semula Kampus Randwick", yang akan menyaksikannya berkembang ke barat ke sempadan pinggir bandar dengan Kensington dan Kingsford.[16] Hospital Putera Henry juga berada di Randwick.

Kawasan komersial utama berpusat di Jalan Belmore. Pelbagai kedai runcit terletak di Belmore Road bersama-sama dengan dua pusat membeli-belah (Pusat Beli-belah Diraja Randwick dan Randwick Plaza, yang mengandungi Pasar Raya Coles) di kedua-dua belah Jalan Belmore. Jalan Avoca juga agak popular untuk perdagangan, terdapat Hotel Coach and Horses yang berusia 150 tahun. Tempat pertemuan dua jalan yang sibuk ialah Cookhouse gourmet, sebuah bangunan batu pasir warisan dengan patung Kapten Cook di luar dan High Cross Park, dengan tugu peringatan perang. Dalam jarak satu kilometer, Coogee ialah satu lagi kawasan runcit yang menawarkan perkhidmatan makanan yang baik sambil menikmati pemandangan pantai yang indah. The Spot di persimpangan Perouse dan Jalan St Pauls juga mendapat kemasyhuran yang baik untuk restoran, kafe dan kemudahan rekreasi yang popular. Daerah hiburan utama Randwick ialah The Spot, terletak di tenggara pinggir bandar, yang mengandungi pawagam Randwick Ritz, pawagam art deco terkenal yang bermula dari tahun 1930-an[17] dan pelbagai kafe, bar dan restoran.[18]

Sukan dan rekreasi sunting

 
Balapan Lumba Kuda Diraja Randwick

Hanya 6 kilometer ke timur CBD Sydney, Kota Randwick, yang pernah dikenali sebagai 'Pantai Sukan' menempatkan kira-kira 29 km garis pantai, 10 pantai dan teluk dan banyak kemudahan rekreasi utama. Bandar Randwick ialah salah satu kawasan pelancongan yang paling banyak dikunjungi di luar pusat Sydney, menarik kira-kira 13 juta kunjungan setiap tahun. Bandar ini menempatkan Laluan Pesisir Pantai, Balapan Lumba Kuda Randwick, Pantai Coogee dan Maroubra, Taman Negara Botany Bay, Centennial Parklands (termasuk Queens Park dan Moore Park), beberapa padang golf kelas atas dan institusi utama termasuk Universiti New South Wales dan Hospital Prince of Wales.

Beberapa pasukan sukan terkenal mewakili kawasan tempatan. Sejak tahun 1882 , Kelab Bola Sepak Kesatuan Ragbi Daerah Randwick yang digelar 'Galloping Greens' atau 'The Wicks' telah mewakili daerah itu dalam pertandingan ragbi gred perdana Sydney, 'Shute Shield' dan bermain permainan rumah mereka di Coogee Oval yang indah. Pasukan kriket tempatan Kelab Kriket Randwick Petersham bermain dalam pertandingan domestik Kriket Gred Sydney dan dibentuk melalui penggabungan antara Kelab Kriket Randwick dan Petersham.

Randwick diwakili dalam Liga Ragbi Kebangsaan oleh Sydney Roosters, secara rasmi Kelab Bola Sepak Liga Ragbi Daerah Pinggir Timur Timur. Pasukan liga ragbi remaja termasuk Clovelly Crocodiles, Coogee Dolphins dan Coogee Randwick Wombats.

Bangunan bekas Pejabat Pos Randwick di tengah Randwick Junction (sudut Jalan Alison Road dan Jalan Avoca) dikenali sebagai Easts House. Bangunan ini dimiliki oleh Sydney Roosters (Eastern Suburbs Rugby League Club), yang telah mendermakan bangunan tersebut untuk kegunaan Yayasan Ted Noffs, bagi tujuan memberikan bantuan kepada belia yang bermasalah di daerah itu. Terdapat banyak komuniti atau taman sudut seperti Alison Park, Randwick Peace Park, Frank Doyle Park, Fred Hollows Reserve dan Writtle Park di kawasan Randwick yang digunakan untuk tujuan rekreasi dan sukan.

Sekolah sunting

 
Sekolah Emanuel

Sekolah rendah di kawasan itu termasuk Our Lady of the Sacred Heart,[19] Sekolah Awam Coogee,[20] Kolej Claremont,[21] Sekolah Awam Randwick,[22] Sekolah Persediaan Coogee,[23] dan Sekolah Rendah Rainbow Street.[24] Sekolah menengah termasuk dua sekolah Katolik sistemik, Kolej Brigidine dan Kolej Marcellin,[25] sebuah sekolah harian Yahudi Sekolah Emanuel[26] dan tiga sekolah negeri, Randwick Boys High School,[27] Randwick Girls' High School,[28] dan Open High School.[29] Randwick North High School telah ditutup pada tahun 2001 dan tapak itu dibahagikan antara Open High School dan Sekolah Awam Randwick.

Terdapat kampus cawangan Universiti New South Wales dan Institut TAFE Sydney yang terletak di King Street, antara Racecourse dan Centennial Park.[30]

Pengangkutan sunting

 
Perhentian Rel Ringan Randwick

Sehingga Disember 2019, Randwick hanya mempunyai bas sebagai pengangkutan awam utama. Koridor bas utama ialah Belmore Road dengan bas ke Bondi Junction, Coogee, Eastgardens, Maroubra, Lapangan Terbang Sydney dan CBD Sydney.

Pada 13 Disember 2012, Kerajaan NSW mengumumkan komitmen untuk membina Rel Ringan CBD dan Tenggara dari Circular Quay menyusuri George Street ke Stesen Sentral, kemudian menyeberang ke Moore Park dan menuruni Anzac Parade. Di Selatan Moore Park, laluan terbahagi kepada dua cabang; salah satunya menuju ke Randwick melalui Alison Road.[31] Persimpangan bas/trem akan diwujudkan di Randwick dan banyak laluan bas yang kini merentasi Anzac Parade untuk mengakses bandar akan digantikan dengan laluan pengantara yang menghubungkan ke rel ringan.[32] Pembinaan bermula pada 2015 dan perkhidmatan di cawangan Randwick bermula pada Disember 2019.

Rujukan sunting

  1. ^ Australian Bureau of Statistics (28 Jun 2022). "Randwick (State Suburb)". 2021 Census QuickStats. Dicapai pada 5 July 2022.  
  2. ^ Randwick Postcode Australia Post
  3. ^ Rand
  4. ^ Kiss
  5. ^ The Heritage of Australia, Macmillan Company, 1981
  6. ^ Rowe
  7. ^ Wat
  8. ^ Children
  9. ^ "Randwick Accommodation - Sydney Lodges". Diarkibkan daripada yang asal pada 8 November 2011.
  10. ^ "Circular Quay to South Head and Clovelly Loop Walk 14:Randwick" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 20 February 2011.
  11. ^ "Rathven, Large Italianate House | NSW Environment, Energy and Science". www.environment.nsw.gov.au.
  12. ^ The Heritage of Australia, Macmillan Company, 1981, pp. 2/58-62
  13. ^ corporateName=Randwick City Council; address=30 Frances Street, Randwick (5 December 2018). "Heritage list". Randwick City Council.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  14. ^ Women's and Children's Services at Randwick Campus
  15. ^ Prince of Wales Private Hospital
  16. ^ Randwick Campus Redevelopment, NSW Health]
  17. ^ "Ritz Cinemas". www.ritzcinemas.com.au.
  18. ^ 107 restaurants, cafes and food options in the 2031 post code
  19. ^ "Our Lady of the Sacred Heart - Welcome". Diarkibkan daripada yang asal pada 14 September 2014. Dicapai pada 1 September 2014.
  20. ^ "Coogee Public School". Diarkibkan daripada yang asal pada 12 September 2014. Dicapai pada 1 September 2014.
  21. ^ College, Claremont (26 February 2021). "Homepage". Claremont College.
  22. ^ "Home". Randwick Public School.
  23. ^ "Coogee Prep | Educating boys to become Gentlemen, Scholars and Sportsmen since 1914".
  24. ^ "Home - Rainbow Street Public School". rainbowst-p.schools.nsw.gov.au.
  25. ^ "Siteflex - Website Coming Soon". www.marcellin.nsw.edu.au. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 April 2007. Dicapai pada 12 April 2007.
  26. ^ "Emanuel School". Diarkibkan daripada yang asal pada 30 April 2007. Dicapai pada 30 April 2007.
  27. ^ "Home - Randwick Boys High School". randwickb-h.schools.nsw.gov.au.
  28. ^ "Randwick Girls High School". Randwick Girls High School.
  29. ^ "Home - NSW School of Languages". nswschoollang.schools.nsw.gov.au.
  30. ^ "Randwick College at TAFE NSW Sydney Institute". Diarkibkan daripada yang asal pada 18 April 2012. Dicapai pada 12 May 2012.
  31. ^ "Sydney's Light Rail Future". Transport for New South Wales. 13 December 2012. m/s. 15, 24. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-01-19. Dicapai pada 14 December 2012.
  32. ^ "Sydney's Light Rail Future". Transport for New South Wales. 13 December 2012. m/s. 13, 16, 17. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-01-19. Dicapai pada 14 December 2012.

Pautan luar sunting