Rangsit Prayurasakdi

Putera Thailand

Rangsit Prayurasakdi, Putera Chainat (Bahasa Thai: สมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอ พระองค์เจ้ารังสิตประยูรศักดิ์ กรมพระยาชัยนาทนเรนทร; RTGSSomdet Phra Chao Borommawong Thoe Pra Ong Chao Rangsitprayurasak Krom Phraya Chainatnarenthon; 12 November 1885 - 7 Mac 1951) adalah Pengasas Thai Kementerian Kesihatan Awam dan sebagai Pemangku Raja Thailand.

Rangsit Prayurasakdi
رڠسيت ڤرءيورساکدي
รังสิตประยูรศักดิ์
Putera Siam
Putera Chainat
HRH Prince of Chainat
Pemerintahan16 June 1946 – 7 March 1951
Nama penuhHRH Prince Rangsit Prayurasakdi, Prince of Chainat
KeputeraanNovember 12, 1885
Tempat keputeraanBangkok, Siam
Mangkat7 Mac 1951(1951-03-07) (umur 65)
Tempat mangkatBangkok, Thailand
IsteriElisabeth Rangsit na Ayudhaya (née Scharnberger)
Anakanda3 anak lelaki dan perempuan
Kerabat dirajaWangsa Chakri
AyahandaChulalongkorn (Rama V)
BondaChao Chom Manda (Range of Royal Consort) Nueng

Kehidupan awal sunting

Putera Rangsit lahir putera ke-52 Raja Chulalongkorn dan anak kedua Chao Chom Manda Nueng (nama biasa Mom Rajawongse Nueng Snidvongs), isteri ke-22 Chulalongkorn. Selepas kemangkatan awal bundanya, Rangsit dan kakaknya Puteri Yaovabha Bongsanid dijadikan anak angkat Permaisuri Savang Vadhana dan membesar sebagai adik dan anak kawan Putera Mahidol. Beliau mendapat pendidikan di Sekolah diraja di istana besar. Pada usia 14, beliau telah dihantar ke Jerman untuk pendidikannya. Pada mulanya gimnasium Martineum di Halberstadt di mana beliau lulus dengan Abitur pada tahun 1905 dan kemudian Heidelberg-University di Heidelberg. Walaupun dia lebih berminat dalam bidang perubatan, bapanya berkeras pendidikan dalam perundangan, yang siap pada Ruprecht Karl Universiti Heidelberg. Beliau tambahan mempelajari falsafah pada tahun 1908. Ia adalah dalam kajian beliau bahawa dia bertemu dengan isterinya, Elisabeth Scharnberger (15 September 1892 - 29 September 1973), seorang wanita Jerman yang dinikahinya di London pada 28 Ogos 1912. Pasangan itu mempunyai dua anak lelaki dan seorang anak perempuan:

  • Tuanku Tenang Putera Piyarangsit Rangsit (25 Disember 1913-1 Februari 1990)
  • Tuanku Tenang Putera Sanidh Prayurasakdi Rangsit (19 Ogos 1917 - 10 September 1995)
  • Tuanku tenang beliau Puteri Charulaksana Kalyani Rangsit (lahir 7 Ogos 1924). Ia melepaskan gelar ratu, lalu berkahwin dengan orang biasa 'pada 28 Jun 1945.

Kehidupan di Siam sunting

Selepas pulang ke Siam pada tahun 1913, semasa pemerintahan abangnya Raja Vajiravudh, Putera Rangsit bekerja untuk memperbaiki sistem penjagaan kesihatan Siam. Hari ini, sebuah patung Putera Rangsit berdiri di hadapan Kementerian Thailand Kesihatan Awam, di mana beliau adalah bapa pengasas. Beliau juga bekerja untuk meningkatkan sistem universiti negara, berkhidmat sebagai yang pertama Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Universiti, dan Pengerusi Jawatankuasa Perancangan dan Pembangunan, Universiti Chulalongkorn.[1]

Berikutan Siam Revolusi tahun 1932, Putera Rangsit tidak melibatkan dirinya dalam politik, tetapi walau bagaimanapun dilihat sebagai ancaman oleh kerajaan tentera Pro-Fasis Mejar Jeneral Phibunsongkhram, yang menahan Putera bawah tuduhan pengkhianatan pada tahun 1938. Ini adalah mungkin disebabkan kedudukannya sebagai putera yang paling kanan selebihnya di negara ini pada masa itu. Di dalam penjara beliau menghabiskan banyak masa dalam meditasi dan dalam penulisan jurnal yang menceritakan kenangan zaman kanak-kanak dan pengalaman perjalanan ke Eropah buat kali pertama pada tahun 1899. Pada 28 September 1943, telah dihukum penjara selama 4 tahun dan 9 bulan, Putera Rangsit telah dikeluarkan oleh Phibun-kerajaan (tahun 1 sebelum pembebasan tahanan politik yang lain). Bersama-sama dengan pembebasan tahanan politik yang lain Phibun, tajuk Putera Rangsit ini telah kekal semula kepadanya oleh kerajaan Khuang-Pridi yang berkuasa berikutan peletakan jawatan Phibun memaksa Mei 1944.

Putera Rangsit dikatakan mempunyai peranan penting dalam memastikan kesinambungan keluarga diraja Thai dalam fasa peralihan dari ketidaktentuan yang diikuti pelepasan daripada (yang lebih muda setengah saudara) Raja Rama VII untuk pertabalan dua anak buahnya Raja Ananda Mahidol dan Raja Bhumibol Adulyadej.

Setelah Raja Ananda Mahidol kematian misteri di istana besar, Putera Bhumipol, anak kedua Rangsit yang setengah saudara Putera Mahidol, telah dilantik sebagai raja baru. Sejak raja baru pada mulanya merancang untuk menghabiskan pelajarannya di luar negara, Putera Rangsit telah dilantik Pemangku Raja Thailand pada 16 Jun, 1946, dan juga Pengerusi Majlis Tertinggi Negeri sejak tahun 1947.

Kematian sunting

Pada bulan Mac 1951, Putera Rangsit meninggal dunia akibat serangan jantung ketika dalam tidur pada Vidyu istana di jalan Wireless di Bangkok. Setelah kematiannya, dia adalah anak yang terus hidup dari Raja Chulalongkorn, setelah tinggal 65 tahun dan empat bulan. Beliau juga terkenal sebagai seorang pemungut besar barangan antik Thai dan kerja-kerja seni.

terusan Rangsit dan pinggir Bangkok dikenali sebagai Rangsit telah dinamakan sebagai penghormatan kepada putera ini semasa hayatnya, walaupun lebuh raya di Bangkok dikenali sebagai Vibhavadi Rangsit dinamakan sempena anak perempuan dalam undang-undang, tuanku diraja puteri Vibhavadi Rangsit.

Rujukan sunting

  1. ^ About Chulalongkorn University: Prince Rangsit of Chainad. Retrieved December 24, 2008.

Bacaan lanjut sunting