Rapsodi (Greek αψῳδία - lagu epik) dalam muzik abad ke-19 - pertama abad ke-20 adalah karya instrumental atau vokal yang ditulis dalam gaya "improvisasi" yang bebas dan tidak sekata bentuknya [1]. Rapsodi dicirikan oleh penggantian pelbagai episod pada bahan lagu rakyat. Ia seolah-olah mencipta semula persembahan penyanyi Yunani-rapsodist kuno.

Pada abad ke-19, ia dihidupkan kembali di bawah pengaruh estetika romantisisme dengan minat yang melekat pada cerita rakyat. Pada mulanya, rapsodi paling sering ditujukan untuk piano dan menyerupai fantasi mengenai tema rakyat (19 “Rapsodi Hungary” oleh Ferenc Liszt). Kemudian, rapsodi mendekati puisi (Johannes Brahms), resital untuk piano dan orkestra ("Rapsodi Ukraine" oleh Sergei Lyapunov, "Rapsodi bertema Paganini" oleh Sergei Rachmaninoff, "Rapsodi dalam gaya blue" oleh George Gershvin), serta kantata[2].

Yang terkenal juga "Rapsodi Bohemian" ("Bohemian Rhapsody") - sebuah lagu oleh kumpulan rock Britain Queen dari album A Night at the Opera; ditulis oleh Freddie Mercury pada tahun 1975 [3].

Rujukan sunting

  1. ^ Rapsodi // Kamus Dewan. Edisi keempat. Kuala Lumpur: DBP, 2005, ms 1289
  2. ^ Taruskin, Richard. Music in the Late Twentieth Century. Oxford History of Western Music 6. Oxford and New York: Oxford University Press. 2009, p. 328
  3. ^ Matthew Horton. Queen: 20 Things You Probably Never Knew About ‘Bohemian Rhapsody’24th June 2015 [1]