Dalam mitologi Hindu, Ravana atau Rawana (Devanagari: रावण, IAST Rāvaṇa) adalah tokoh utama yang bertentangan terhadap Rama dalam ceritera Ramayana. Watak ini merupakan Raja yang memerintah segala warga dan raksasa Langkapuri ribuan tahun yang lalu.

Lukisan Rawana pada batu mika di India Selatan, s. 1920
Ravana dengan kereta tembaga, Searsole Rajbari, Benggala Barat, India.

PenceritaanSunting

Asal-usulSunting

Ibu Rawana bernama Kaikesi, seorang puteri Raja Detya bernama Sumali. Sumali memperoleh anugerah kekuatan dari Brahma yang membolehkannya menawan para raja dunia. Sumali berpesan kepada Kekasi agar berkahwin dengan orang yang istimewa di dunia. Di antara para resi, Kekasi memilih Visrawa sebagai pasangannya. Wisrawa memperingati Kekasi bahwa bercinta di waktu yang tak tepat akan membuat anak mereka menjadi jahat, tetapi Kekasi menerimanya meskipun diperingatkan demikian. Akhirnya, Rawana lahir dengan keperibadian setengah brahmana setengah rakshasa.

Anak yang lahir ini diberi nama bermaksud "pemekik" berlawanan dengan sifat Vaiśravaṇa yang "mendengar teliti"[1][2] sambil ada kaitan dua-dua watak ini sebagai "anak VIsrawa".[1][2][3][4]

Penculikan Sita DewiSunting

Pertembungan dengan RamaSunting

RujukanSunting

  1. ^ a b Aiyangar Narayan (1909) "Essays On Indo-Aryan Mythology-Vol.", p.413
  2. ^ a b "Cologne Scan". sanskrit-lexicon.uni-koeln.de.
  3. ^ The Rāmāyaṇa of Vālmīki: An Epic of Ancient India. Ayodhyākāṇḍa. Motilal Banarsidass Publishers. 25 April 2007. ISBN 9788120831636 – melalui Google Books.
  4. ^ Hopkins, Edward Washburn (1915). Epic mythology. Strassburg K.J. Trübner. m/s. 142.