Kumpulan Real XPDC' adalah sebuah kumpulan yang diasaskan oleh Mael xpdc. Eddy Badry yang juga merupakan promoter.Eddy Badry telah menerbitkan Majalah Konsert, iaitu sebuah majalah hiburan bulanan bagi menyokong Real XPDC yang dipulaukan oleh media cetak lain yang banyak terikat kepada Life Rekod.Mael ketika itu terpaksa keluar dari kumpulan XPDC pada tahun 1997 (selepas album brutal dilancarkan) atas sebab-sebab isu dalaman, Mael tekad menubuhkan sebuah kumpulan bagi meneruskan sisa perjuangannya ketika bersama XPDC. Real xpdc di bawah REALXPDC PRODUCTION. Mael dan En Azmey

Real XPDC
Berasal dariMalaysia Malaysia
PekerjaanVokal / Pemuzik
Pengkarya berkait
Berkumpulan
AhliMael
joe
fareez undertaker/bonn
ajaq@adeq

Zan sebagai Vocalist Omar sebagai Gitar Utama Adeq sebagai Pemain Bass

Tony Khalifa Pemain Drum undangan

Beliau membawa Adeq ajaq,Joe (Dari Kumpulan Fahrenheit) & fareez undertaker untuk bersama-samanya melaksanakan impian untuk bersaing dengan XPDC. Mael seterusnya menukar nama Real XPDC kepada Real X ketika menandatangani perjanjian dengan EMI di bawah syarikat REAL xpdc production Dgn pengurus merangkap rakan kongsi Mael yaitu En Azmey. Ia terpaksa 'membuang' perkataan XPDC kerana tidak mendapat izin Life Rekod yang merupakan pemegang trademark XPDC. Beliau juga telah membawa anggota baru bagi menggantikan anggota sedia ada.Iaitu Ajak Mellisa, Arwah Syam Fidus & Jef Giegil untuk meneruskan karier nya dengan memenuhi undangan Show.

Real XPDC sempat merakamkan sebuah album iaitu Konsert Real XPDC Live. Album ini dirakam secara "raw" semasa mereka mengadakan persembahan di Taman Sri Muda. Sambutan amat menggalakkan dari peminat setia Mael yang telah lama menyokong dalam setiap kerjaya seni nya sebagai vokalis berkembang kembali.

Kumpulan Real X, yang asalnya Real XPDC juga ada menerbitkan sebuah album penuh pada tahun 2004 yang mengandungi 10 lagu yg di usahakan oleh En Azmey selaku manager ,producer dan rakan kongsi Mael ( REAL xpdc production) dlm pembikinan album REAL X Antaranya lagu Segar dalam ingatan, Genggam api dan disebalik senyuman. Album Solo Mael "Lain Hidup" diterbitkan pada 2006 di bawah EMI atas usaha En.Azmey juga Arwah En.Arzmy A&R G.Manager EMI.Sebuah Album Tribute untuk Arwah JS Kevin. Yang mana lagu-lagu tersebut bukan hanya dari album XPDC malahan juga dari WINGS & BPR. Dengan menampilkan 2 lagu baru LAIN HIDUP & APA ERTI SEMUA.

2024, Real X akan kembali dipersada muzik rock Malaysia. Demi meneruskan legasi Arwah Mael yang mana sebelum pemergian nya Adeq & En.Azmey telah menyuarakan hasrat untuk menghidupkan kembali Real X, Arwah menyokong dan memberitahu beliau tak dapat bersama kerana terikat dengan XPDC KPY. Atas usaha bersama Adeq & En.Azmey menjemput Zan sebagai penyanyi dan Omar sebagai menggantikan Arwah Mael & Jef. Keduanya berpengalaman dan pernah bersama XPDC KPY untuk konsert.Zan mengganti kan Arwah untuk Konsert yang telah dipersetujui sebelum kematian Arwah Mael. Omar pula pula pernah menggantikan Jef untuk Show Pesta Penang semasa Jef menunaikan Umrah pada tahun 2022. Juga menjemput Tony Khalifa sebagai pemain drum undangan memandangkan Joe anggota asal tak dapat bersama disebabkan berkerja pemuzik dikelab malam.

Kini Real X sedang sibuk dengan latihan untuk persediaan show. Juga persediaan untuk rakaman untuk Album " ROCK NEVER DIES" - Kompilasi 20lagu rock bersama 20 band rock.

Semoga kehadiran Real X memajukan dan merancakk



Ahli-ahli Yg pernah bersama sunting

  • Arwah Mael (Xpdc, Real Xpdc, Real X, Xpdc Kita Pengyu)
  • Fariz Undertaker/Bonn/Jef- Guitar
  • Adeq Fahrenheit Ajaq / Ajak Melissa
  • Joe Fahrenheit / arwah Sham / Lola

ANGGOTA TERKINI

  • Zan-Penyanyi
  • Omar - Guitarist
  • Adeq - Pemain Bass
  • Tony Khalifa(Undangan)- Drummer

Diskografi sunting

Lain Hidup (2006) Mael:

1. Lain Hidup

2. Sudah Sampai Sini

3. Apa Erti Semua

4. Raja Kertas

5. Teman

6. Langsung Tak Faham

7. Kabus Semalam

8. Misteri Mimpi Syakilla

9. Pelesit Mata Sebelah

10. Nasib Kita

Credits line-up:


Bass: Bong

Drum: Ujang

Guitar: Hillary, Izo

Mastered by: CL Toh

Mixed by: Zairi

Producer: DB, Izo

Album sunting

Lagu-lagu sunting

  • Segar Dalam Ingatan,
  • Genggam Api
  • Disebalik Senyuman.
  • Apa Erti Semua
  • Salju Hitam
  • amukan punai
  • Tora Tora Minta izin

Pautan luar sunting