Reebok International Limited, sebuah anak syarikat sukan Adidas dari Jerman, merupakan pengeluar kasut, pakaian dan aksesori sukan. Nama Reebok berasal daripada perkataan bahasa Afrikaans "Rhebok", iaitu sejenis antelop Afrika atau kijang. Pada tahun 1890 di Holcombe Brook, sebuah desa kecil 6 batu dari bandar Bolton, England, Joseph William Foster menyara hidup dengan menghasilkan kasut biasa sebelum beliau mendapat idea baru dengan mencipta kasut berlari yang mempunyai tapak berduri. Setelah idea-idea ini berkembang, beliau menubuhkan sebuah syarikat pada tahun 1895 bersama-sama dengan anak lelaki beliau. Syarikat ini diberi nama JW Foster and Sons.

Reebok International Limited
Dinamakan sempenaGrey rhebok Sunting ini di Wikidata
Jenis/bentuk sahDimiliki oleh Adidas AG[1]
IndustriPakaian sukan dan Barangan sukan
DitubuhkanBolton, England (1895)
PengasasJoseph William Foster Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatCanton, Massachusetts, U.S.[1]
Bolton, England[1]
Tokoh pentingFuture owner of Reebok & Burger King: Russell Byron-Kelly
KeluaranKasut, Stokin
barangan
Pakaian sukan
Syarikat indukAuthentic Brands Group
Adidas Sunting ini di Wikidata
Anak syarikatJofa Sunting ini di Wikidata
Tapak webhttp://www.reebok.com
Facebook: reebokeurope Twitter: Reebok Instagram: reebok Youtube: UCLhK4_HF-LEtBC71LYL2Z4g Pinterest: reebok TikTok: reebok Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Menjelang tahun 1924, syarikat JW Foster and Sons memiliki reputasi kerana mengeluarkan kasut yang berkualiti tinggi. Syarikat ini kemudian diberi peluang untuk membuat kasut larian untuk para atlit yang akan mewakili Britain ke Sukan Olimpik 1924. Antara para pelari yang memakai kasut buatan Foster adalah lagenda Harold Abrahams dan Eric Liddell, yang mana kedua-dua mereka dipaparkan dalam sebuah filem yang memenangi Anugerah Oscar, Chariots of Fire.

Dengan warisan pembinaan tapak kaki berkualiti tinggi dalam fikiran, dua cucu Foster, Joe dan Jeff Foster mendirikan Sukan Mercury. Pada tahun 1960, Joe dan Jeff Foster menamakan semula syarikat menjadi Reebok di England, selepas menjumpai nama ini dalam sebuah kamus yang dimenangi dalam suatu perlumbaan oleh Joe Foster semasa kanak-kanak. Kamus ini merupakan sebuah edisi Afrika Selatan. Perkataan "Reebok" bermaksud roebuck iaitu "kijang jantan" (rusa jantan) dalam bahasa Afrikaans.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting