Wilmot Reed Hastings Jr. (lahir 8 Oktober 1960) ialah seorang ahli perniagaan jutawan Amerika. Beliau ialah pengasas bersama, pengerusi dan ketua pegawai eksekutif (CEO) Netflix, dan berkhidmat di beberapa lembaga dan pertubuhan bukan keuntungan. Seorang bekas ahli Lembaga Pendidikan Negeri California, Hastings ialah penyokong untuk pembaharuan pendidikan melalui sekolah piagam.

Reed Hastings
Kelahiran
Wilmot Reed Hastings Jr.

(1960-10-08) 8 Oktober 1960 (umur 63)
KerakyatanAmerika
Pusat pendidikanKolej Bowdoin
Universiti Stanford
PekerjaanEksekutif perniagaan
Terkenal keranaPengasas bersama Netflix
Nilai bersih AS$9.4 bilion (July 2019)[1]
PangkatCEO dan Pengerusi Netflix
Ahli lembagaKIPP, DreamBox, Netflix
PasanganPatricia Ann Quillin
Anak-anak2

Penubuhan Netflix sunting

 
Pada tahun 1997, Reed Hastings mengasaskan Netflix, menawarkan kadar sewa filem secara rata kepada pelanggan di Amerika Syarikat.

Pada tahun 1997, Hastings dan Marc Randolph telah mengasaskan Netflix, menawarkan kadar sewa filem secara kadar rata kepada pelanggan di Amerika Syarikat dengan menggabungkan dua teknologi baru muncul; DVD, yang lebih mudah dihantar sebagai mel daripada kaset VHS, dan laman web dalam talian untuk memerintahkan mereka daripada, bukan katalog kertas.[2][3] Beribu pejabat di Los Gatos, California, Netflix telah mengumpulkan koleksi 100,000 judul dan lebih 100 juta pelanggan.[4][5] Hastings mempunyai idea untuk Netflix selepas syarikatnya diperoleh.[6] "Saya mempunyai bayaran lewat besar untuk 'Apollo 13'. Ianya enam minggu lewat dan saya berhutang kedai video $40. Saya telah kehilangan kaset. Itu semua salah saya. Saya tidak mahu memberitahu isteri saya tentangnya. Dan saya berkata kepada diri sendiri, 'Saya akan berkompromi keutuhan perkahwinan saya dengan bayaran lewat?' Kemudian, dalam perjalanan ke gim, saya menyedari bahawa mereka mempunyai model perniagaan yang lebih baik. Anda boleh membayar $ 30 atau $ 40 sebulan dan bersenam sedikit atau sebanyak yang anda mahu".

Hastings berkata apabila beliau menubuhkan Netflix, beliau tidak tahu sama ada pelanggan akan menggunakan perkhidmatan itu.[7]

Rujukan sunting

  1. ^ "Reed Hastings".
  2. ^ Auletta, Ken. "The Red-Envelope Revolution". The New Yorker.
  3. ^ "Netflix Facts". Netflix. Dicapai pada March 2, 2007.
  4. ^ "Press Release". Sec.gov. Dicapai pada June 26, 2012.
  5. ^ "Netflix Releases First-Quarter 2017 Financial Results" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2017-04-22.
  6. ^ "Out of Africa, Onto the Web". December 17, 2006 – melalui NYTimes.com.
  7. ^ "How I Did It: Reed Hastings, Netflix".

Pautan luar sunting