Referendum Bangsamoro 2019

Referendum daerah autonomi Bangsamoro 2019 merupakan referendum yang dilaksanakan di Filipina bagi menentukan Daerah Autonomi Bangsamoro. Referendum ini ialah kesinambungan dari Undang-undang Organik Bangsamoro (BOL) dan berlangsung dalam dua tahap.[1]

Referendum autonomi Bangsamoro 2019
Plebisit Undang-undang Organik Bangsamoro (BOL)
LokasiMindanao, Filipina
Tarikh21 Januari dan 6 Februari 2019
Hasil mengikut kawasan setempat
  Yes     No
Hasil
Meratifikasi BOL
  
88.57%
Jangan meratifikasi BOL
  
11.43%
Keluar
  
87.8%
Angka di atas hanya menunjukkan suara untuk pengesahan Undang-Undang Organik Bangsamoro (BOL) dan tidak termasuk suara untuk bergabung dengan Wilayah Autonomi Bangsamoro di Muslim Mindanao (BARMM).
Peta menunjukkan hasil pusingan pertama dari plebisit. Wilayah Autonomi di Muslim Mindanao memilih untuk meratifikasi BOL, dan Bandar Cotabato (sisipan) memilih untuk dimasukkan ke BARMM, sementara Bandar Isabela di Basilan menolak. Perhatikan bahawa pengundi di seluruh Basilan harus memberikan persetujuan agar Isabela dimasukkan ke BARMM selain dari pengundi di Kota Isabela itu sendiri. Keputusan ini merupakan keputusan yang tidak rasmi.

Rujukan sunting

  1. ^ Legaspi, Amita (July 27, 2018). "Now that BOL is signed, 'the more difficult part begins,' says Zubiri". GMA News. Dicapai pada July 27, 2018.