Regionalisme (politik)

fahaman politik

Regionalisme adalah ideologi politik yang berusaha untuk meningkatkan kekuatan politik, pengaruh, dan/atau penentuan nasib sendiri rakyat satu atau lebih kawasan subnasional. Ia memberi tumpuan kepada "pembangunan sistem politik atau sosial berdasarkan satu atau lebih" wilayah[1][2] dan/atau kepentingan nasional, normatif atau ekonomi bagi wilayah tertentu, kumpulan wilayah atau entiti subnasional lain,[3] memperoleh kekuatan daripada atau bertujuan untuk mengukuhkan "kesedaran dan kesetiaan kepada wilayah yang berbeza dengan penduduk yang homogen,"[1] sama seperti nasionalisme. Lebih khusus lagi, "regionalisme merujuk kepada tiga elemen yang berbeza: gerakan yang menuntut autonomi wilayah dalam negara kesatuan; organisasi negara pusat atas dasar serantau untuk penyampaian dasar-dasarnya termasuk dasar pembangunan wilayah; desentralisasi politik dan autonomi wilayah."[4]

Wilayah boleh digariskan mengikut bahagian pentadbiran, budaya, bahasa dan agama, antara lain. Tuntutan regionalis berlaku dalam bentuk "kuat", seperti kedaulatan, pemisahan dan kemerdekaan, serta kempen yang lebih sederhana demi autonomi yang lebih besar (seperti hak negeri, desentralisasi atau penurunan kuasa). Tegasnya, regionalis lebih mengutamakan konfederasi berbanding negara kesatuan yang mempunyai pemerintahan pusat yang kuat. Walau bagaimanapun, mereka mungkin menerima bentuk persekutuan perantara.

Penyokong regionalisme biasanya mendakwa bahawa pengukuhan badan pemerintah dan kuasa politik dalam wilayah, dengan mengorbankan pemerintahan berpusat akan memberi manfaat kepada penduduk tempatan dengan meningkatkan ekonomi wilayah atau tempatan, dari segi tanggungjawab fiskal yang lebih baik, pembangunan wilayah, peruntukan sumber, pelaksanaan dasar dan rancangan tempatan, daya saing antara wilayah dan, akhirnya, seluruh negara, selaras dengan prinsip subsidiariti.

Regionalisme, autonomisme dan nasionalisme sunting

Regionalisme, autonomisme, pemisahan diri dan nasionalisme ialah konsep yang saling berkaitan, namun ia selalunya mempunyai makna yang berbeza dan kadangkala bertentangan. Sebagai contoh, di Sepanyol, "regionalisme" dianggap sangat dikaitkan dengan nasionalisme, manakala di Itali, ia secara umumnya dilihat sebagai sinonim "federalisme" dan bertentangan dengan "nasionalisme". Dalam sesetengah kes, pergerakan atau parti yang berkempen untuk kemerdekaan mungkin mendesak federalisme atau autonomi dalam negara bangsa yang sedia ada.

Di sesetengah negara, perkembangan politik serantau mungkin menjadi pendahuluan kepada tuntutan selanjutnya untuk autonomi yang lebih besar atau malah pemisahan sepenuhnya, terutamanya apabila wujudnya jurang perbezaan etnik, budaya dan ekonomi. Ini telah ditunjukkan, antara contoh lain, di Republik Persekutuan Sosialis Yugoslavia pada awal 1990-an.

Parti politik serantau vs regionalis sunting

Parti politik yang bersifat serantau tidak semestinya parti regionalis. "Parti serantau" ialah mana-mana parti politik dengan pangkalannya di satu wilayah, walau apa pun objektif dan platformnya, manakala parti "regionalis" ialah subset parti serantau yang secara khusus berkempen untuk mendapatkan autonomi atau kemerdekaan yang lebih besar di wilayah mereka.[5]

Oleh kerana parti serantau – termasuk parti regionalis – selalunya tidak dapat menerima undi atau kerusi perundangan yang mencukupi untuk menjadi kuat daripada segi politik, mereka mungkin menyertai gabungan politik atau berusaha untuk menjadi sebahagian daripada kerajaan gabungan. Contoh ketara termasuk penyertaan Sinn Féin dalam Eksekutif Ireland Utara sejak 1999, penyertaan Perikatan Flemish Baru dalam pemerintahan persekutuan Belgium pada 2014-2019, dan penyertaan kerap Lega Nord dalam dewan perundangan Itali.

Nota sunting

  1. ^ a b "Definition of REGIONALISM". www.merriam-webster.com.
  2. ^ Meadwell, Hudson (1991). "A Rational Choice Approach to Political Regionalism". Comparative Politics. 23 (4): 401–421. doi:10.2307/422257. JSTOR 422257.
  3. ^ "Regionalism in Politics: Definition, Characteristics & Types - Video & Lesson Transcript". Study.com.
  4. ^ "The Princeton Encyclopedia of Self-Determination". pesd.princeton.edu.
  5. ^ Schakel, Arjan H.; Sharma, Chanchal Kumar; Swenden, Wilfried (2019-05-27). "India after the 2014 general elections: BJP dominance and the crisis of the third party system". Regional & Federal Studies. 29 (3): 329–354. doi:10.1080/13597566.2019.1614921. ISSN 1359-7566.

Rujukan sunting

  • Smith-Peter, Susan (2018). Membayangkan Wilayah Rusia: Identiti Subnasional dan Masyarakat Sivil di Rusia Abad Kesembilan Belas . Leiden: Brill.ISBN 9789004353497ISBN 9789004353497
  • Smith-Peter, Susan (2018) "Enam Gelombang Regionalisme Rusia dalam Konteks Eropah, 1830-2000," dalam Identiti Serantau Rusia: Kuasa Wilayah, ed. Edith W. Clowes, Gisela Erbsloh dan Ani Kokobobo. New York: Routledge, 15-43.

Pautan luar sunting