Reichsadler ("Helang Imperial") adalah helang heraldik, berasal dari standard helang Rom, yang digunakan oleh Maharaja Suci Rom dan dalam lambang moden Jerman, termasuk yang dimiliki oleh Kerajaan Jerman Kedua (1871-1918), Republik Weimar (1919–1933) dan Nazi Jerman (1933–1945).

Kaiser Heinrich VI
Albrecht Altdorfer 044
Kiri: Maharaja Henry VI (Hadlaub, Codex Manesse, sekitar 1300), helang berkepala tunggal. Kanan: Maharaja Maximilian dengan Sepanduk Kekaisaran (Albrecht Altdorfer, sekitar 1515), helang berkepala dua.

Reka bentuk yang sama telah digunakan oleh Republik Persekutuan Jerman sejak tahun 1945, walaupun dengan nama Bundesadler ("Helang Persekutuan").

Sejarah sunting

Empayar Rom Suci sunting

Helang Kekaisaran Jerman (Reichsadler) berasal dari lambang proto-heraldik yang dipercayai digunakan oleh Charlemagne, penguasa Frank yang pertama dinobatkan sebagai Maharaja Suci Rom oleh Paus pada tahun 800, yang berasal dari piawaian Aquila tentera Rom.

Patung helang diletakkan di atap istana Carolingian, dan seekor helang diletakkan di orb Kekaisaran Otto III. Frederick Barbarossa mempopularkan penggunaan helang sebagai lambang Empayar dengan menggunakannya di semua sepanduk, duit syiling dan simbol.

Maharaja Ottonian dan Salian sendiri digambarkan dengan "tongkat helang" Rom, dan Frederick II menggambarkan helang kekaisaran pada syilingnya. Sebelum pertengahan abad ke-13, bagaimanapun, burung helang merupakan simbol kekaisaran dengan sendirinya, belum digunakan sebagai tuduhan heraldik yang digambarkan sebagai bagian dari lambang.

Gambaran awal seekor helang berkepala dua dalam perisai heraldik, yang dikaitkan dengan Frederick II dari Hohenstaufen, terdapat di Chronica Majora oleh Matthew Paris (sekitar 1250). Segar's Roll (kira-kira 1280) juga menunjukkan helang berkepala dua sebagai lambang Raja Jerman.

Helang juga muncul di segel kota-kota kekaisaran: Kaiserswerth pada abad ke-13, selain Lübeck (abad ke-14), Besançon, Cheb, dan lain-lain.

Penggunaan helang kekaisaran sebagai bagian dari lambang kekaisaran maharaja yang berkuasa berlaku setelah berakhirnya interregnum. Sigismund dari Luxembourg menggunakan helang berkepala hitam setelah dia dinobatkan sebagai Maharaja pada tahun 1433. Sejak saat ini, Reichsadler berkepala tunggal mewakili gelaran Raja Rom, dan berkepala dua mewakili gelaran Kaisar. Selama abad berikutnya, Albert II dari Jerman adalah Raja terpilih terakhir Jerman yang tidak terus dinobatkan sebagai maharaja. Selepas Reformasi Jerman, dimulai dengan Ferdinand I (1558), maharaja tidak lagi dimahkotai oleh paus.

Perintah Teutonik di bawah Hermann von Salza memiliki hak istimewa untuk memperlihatkan helang Kekaisaran di lambang mereka, yang diberikan oleh Kaisar Frederick II.

Elang hitam kemudian diadopsi ketika Negara Teutonik diubah menjadi Duchy of Prussia pada tahun 1525, [penjelasan diperlukan] dan versi yang diubahsuai digunakan di tangan Royal Prussia (1466-1772).

Moden Pada tahun 1804, Maharaja Rom Suci Francis II mendirikan Kerajaan Austria dari tanah Habsburg Monarchy, dan mengadopsi helang berkepala dua, yang diperkuat oleh lambang Inescutcheon House of Habsburg-Lorraine dan Order of the Golden Fleece, sebagai miliknya lambang; Kerajaan Rom Suci kemudiannya dibubarkan pada tahun 1806. Sejak tahun 1919 lambang Austria menggambarkan seekor helang berkepala tunggal. Walaupun bukan simbol nasional dalam pengertian moden, Reichsadler membangkitkan sentimen kesetiaan kepada kerajaan.

Setelah revolusi tahun 1848 di negara-negara Jerman, Reichsadler dipulihkan sebagai simbol perpaduan nasional: ia menjadi lambang Empayar Jerman yang berumur pendek dan kemudian Konfederasi Jerman dari pemulihannya pada tahun 1850 hingga pembubarannya pada tahun 1866. Ia sekali lagi dipulihkan pada tahun 1871 ketika helang berkepala tunggal dengan inescutcheon Prusia menjadi lambang Empayar Jerman; kepala tunggal digunakan untuk mewakili apa yang disebut Kleindeutschland, iaitu ia tidak termasuk Austria. Selepas Perang Dunia I, Republik Weimar di bawah Presiden Friedrich Ebert menggunakan versi Reichsadler, yang tetap digunakan hingga tahun 1935.

Rujukan sunting

  • Norbert Weyss: "Der Doppeladler – Geschichte eines Symbols", Adler 3, 1986, 78ff.
  • Franz Gall: "Zur Entwicklung des Doppeladlers auf den kaiserlichen Siegeln", Adler 8 (1970), 281ff.
  • Vladimir Monakhov: Новые-старые цвета России, или Как возвращали орла, ГЕРАЛЬДИКА СЕГОДНЯ (2003).
  • Michael Göbl, "Staatssymbole des Habsburger-Reiches - ab 1867 mit besonderer Berücksichtigung des Staatswappens", in: Österreichs politische Symbole (1994), 11ff.

Pautan luar sunting