René Samuel Cassin (5 Oktober 1887 - 20 Februari 1976) ialah seorang peguam Perancis, profesor undang-undang dan hakim.

René Cassin
Kelahiran
René Samuel Cassin

(1887-10-05)5 Oktober 1887
Meninggal dunia20 Februari 1976(1976-02-20) (umur 88)
Pekerjaanpeguam, profesor undang-undang dan hakim
Terkenal keranaPendukungan hak asasi manusia
Karya terkenal
Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat
AnugerahNobel Peace Prize (1968)

Cassin dilahirkan di Bayonne, Negara Basque, Perancis. Anak seorang saudagar Perancis-Yahudi, beliau berkhidmat sebagai seorang askar dalam Perang Dunia I, dan kemudian membentuk Union Vedical, organisasi kiri, persatuan veteran. Beliau menerima Hadiah Keamanan Nobel pada tahun 1968 atas tugasnya dalam merangka Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat, yang diadaptasi oleh Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada 10 Disember 1948. Pada tahun yang sama, beliau juga dianugerahkan salah satu Hadiah Hak Asasi Manusia milik PBB. René Cassin mengasaskan Institut Sains Pentadbiran Perancis (IFSA) yang diiktiraf sebagai persatuan utiliti awam.

Liga Bangsa sunting

Sebagai delegasi Perancis ke Liga Bangsa dari tahun 1924 hingga 1938, Cassin menekankan kemajuan perlucutan senjata dan dalam membangun institusi untuk membantu resolusi konflik antarabangsa.

Hak manusia dan pertubuhan bukan kerajaan sunting

Bekerja dari draf yang dikarang oleh sarjana Kanada dan profesor undang-undang, John Humphrey, beliau mengurangkan draf dari 46 artikel asas kepada 44. Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat, yang akhirnya diadaptasi oleh Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, mengandungi 30 artikel hak asasi manusia dari draf asal.

Beliau berkhidmat di Suruhanjaya Hak Asasi Manusia PBB dan Mahkamah Timbang Tara Arbitrase.

Beliau juga merupakan seorang ahli (1959-1965) dan presiden (1965-1968) Mahkamah Hak Asasi Manusia Eropah. Hari ini bangunan mahkamah tersebut terletak di Allée René Cassin di Strasbourg.

Cassin juga mengetuai banyak Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO), mengasaskan Persekutuan Veteran Perang Kurang Upaya Perancis pada tahun 1918 dan sehingga tahun 1940 berkhidmat sebagai Presiden dan kemudian Presiden Kehormat. Pada tahun 1945, Charles de Gaulle mencadangkan Cassin, setelah melakukan begitu banyak untuk orang Perancis, juga melakukan sesuatu untuk membantu orang-orang Yahudi. Cassin menjadi presiden Perikatan Israelite Universelle Perancis-Yahudi (AIU) yang sebelum ini telah didedikasikan untuk mendidik orang Yahudi Sephardi yang tinggal di bawah pemerintahan Empayar Uthmaniyah menurut seorang modenis kurikulum Perancis. Sebagai presiden AIU, Cassin bekerja dengan Jawatankuasa Yahudi Amerika dan Persatuan Anglo-Yahudi, untuk menubuhkan Majlis Perundingan Pertubuhan Yahudi, rangkaian yang didedikasikan untuk membina sokongan untuk platform hak asasi manusia Cassin dari perspektif Yahudi sementara sistem hak asasi manusia PBB berada di peringkat awal pembangunannya.[1] Pada tahun 2001, CCJO René Cassin diasaskan dalam Cassin untuk mempromosikan Hak Asasi Manusia Sejagat dari perspektif Yahudi. Pingat René Cassin dianugerahkan oleh CCJO kepada mereka yang telah membuat sumbangan global yang luar biasa kepada hak asasi manusia. Sebagai ketua Perikatan Israel di Perancis, beliau mengejar hak-hak sivil untuk orang Yahudi dan merupakan Zionis aktif. Sekolah tinggi di Jerusalem dinamakan sempena namanya.

Pada 10 November 1950, beliau telah difoto di radio U.N. bersama Karim Azkoul, Georges Day dan Herald C.L. Roy, mengambil bahagian dalam perbincangan meja bulat untuk kegunaan negara berbahasa Perancis. Ini mungkin lebih menarik kerana Azkoul dan Cassin mempunyai perbezaan tentang perspektif mereka mengenai politik Zionisme.[2][3]

Cassin meninggal dunia di Paris pada tahun 1976 dan pada awalnya dikebumikan di Makam Montparnasse di Paris. Pada tahun 1987, jenazahnya digali semula dan disimpan di dalam permakaman Panthéon di Paris.

Pada tahun 2003, Kerajaan Basque mencipta Anugerah René Cassin, "dengan matlamat untuk mengiktiraf dan memberi ganjaran kepada individu atau kolektif, melalui peribadi atau jalan profesional mereka, menunjukkan komitmen yang kuat terhadap promosi, pertahanan dan pembebasan Hak Asasi Manusia". Anugerah ini diberikan pada 10 Disember, Hari Hak Asasi Manusia Antarabangsa.

Institut Sains Pentadbiran Perancis sunting

 
Tugu Peringatan untuk Cassin di Forbach, Perancis

Pada tahun 1947, René Cassin menubuhkan Institut Sains Pentadbiran Perancis (IFSA) yang diiktiraf dengan kemudahan awam. Beliau ialah presiden pertama persatuan ini yang menganjurkan banyak persidangan yang membantu mengembangkan doktrin Perancis dalam undang-undang pentadbiran.

Bibliografi sunting

  • Jay Winter, "Rene Cassin and the Alliance Israelite Universelle," Modern Judaism, 32,1 (2012), 1–21.

Rujukan sunting

  1. ^ Winter, Jay. 2012. René cassin and the alliance israélite universelle. Modern Judaism 32 (1): 1-21.
  2. ^ Photo/MB, UN (1950-11-10). "Round Table Discussion over U.N. Radio". www.unmultimedia.org. Dicapai pada 2016-02-02.
  3. ^ "Premio René Cassin".

Pautan luar sunting