Republik Dominika

(Dilencongkan dari Republik Dominica)

Republik Dominica merupakan sebuah negara yang terletak di pulau Hispaniola, sebahagian daripada Antilles di kepulauan Caribbean. Keluasan dan kepadatan penduduk Republik Dominica merupakan kedua terbesar di kepulauan Caribbean (selepas Cuba) iaitu 48,442 km² dengan populasi 10.1 juta.

Republik Dominika
República Dominicana
Bendera Dominican Republic
Jata Dominican Republic
Bendera Jata
Cogan kataBahasa Sepanyol: Dios, Patria, Libertad
(Bahasa Melayu: Tuhan, Tanah air, Kebebasan)
Lagu kebangsaanQuisqueyanos valientes
Lokasi Dominican Republic
Ibu negara
dan bandar terbesar
Santo Domingo
Bahasa rasmiBahasa Sepanyol
KerajaanDemokrasi Perwakilan/ Republik berpresiden
• Presiden
Leonel Fernández
Kemerdekaan 
dari Haiti
• Tarikh
27 Februari 1844
• Perairan (%)
1.6
Populasi
• Perkiraan Julai 2006
9,183,984 (ke-87)
• Bancian Penduduk 2002
8,562,541
KDNK (PPP)2005
• Jumlah
$67.410 bilion (ke-68)
$7,611 (ke-81)
HDI (2004)0.751
Ralat: Nilai IPM tidak sah · ke-94
Mata wangPeso
(DOP)
Zon waktu()
Kod panggilan1-809 and +1-829
Kod ISO 3166DO
DPT internet.do

Sejarah sunting

Sebelum ketibaan Columbus ‘, penduduk asli Hispaniola terdiri daripada Tainos, yang tinggal di pulau itu selama beribu-ribu tahun, mungkin telah datang melalui laut dari Amerika Selatan. The Tainos mempunyai pertanian yang maju yang termasuk tanaman seperti tembakau, ubi keledek, kacang, kacang tanah, dan nanas, sebahagian daripada mereka tidak diketahui di Eropah sebelum mereka dibawa ke sana oleh orang Sepanyol. Ia tidak jelas berapa banyak Tainos tinggal di pulau itu, walaupun mereka boleh bernombor lebih daripada satu juta.

Malangnya, Tainos tidak imun kepada penyakit Eropah seperti cacar, dan dalam masa satu generasi ketibaan Columbus ‘, terima kasih kepada penyakit dan pekerjaan kejam oleh orang Sepanyol, penduduk Taíno itu telah dihancurkan. Menjelang pertengahan abad ke-16 yang Tainos telah menjadi dasarnya pupus.

Penyelesaian Sepanyol pertama telah ditubuhkan pada tahun 1493 berhampiran apa yang kini Puerto Plata; Santo Domingo, ibu kota hari ini, telah ditubuhkan pada tahun 1496.

Dalam dekad berikutnya, terutamanya dengan penggunaan hamba Afrika, orang Sepanyol dan Eropah yang lain dieksploitasi Hispaniola untuk mineral dan kekayaan pertanian. Spain, akhir kuasa berkongsi Eropah DR, meninggalkan pada tahun 1865.

kerajaan republik itu kekal stabil sehingga tahun 1916, apabila tentera AS semasa Perang Dunia I mengambil alih negara ini, kononnya untuk mengelakkan musuh Eropah daripada mendapat kubu kuat tetapi juga untuk melindungi kepentingan ekonomi. pendudukan mempunyai kesan peralihan kuasa kepada kawalan tentera, dan oleh 1930 negara ini berada di bawah penguasaan hampir lengkap Army kuat Rafael Leónidas Trujillo, yang kekal sekutu AS yang kuat. Trujillo menjadi kuat dan sangat kaya; beliau telah dibunuh pada tahun 1961.

Selepas rampasan kuasa dan campur tangan Amerika Syarikat pada awal 1960-an, Joaquín Baleguer dipilih sebagai presiden pada tahun 1966 dan mengekalkan cengkaman ke atas operasi di negara ini bagi kebanyakan daripada 30 tahun akan datang. Sejak itu, pilihan raya telah umumnya bebas dan telah meletakkan negara itu ke dalam arus perdana politik Hemisfera Barat. Walaupun lebih kaya berbanding jiran Haiti, negara terus bergelut dengan kemiskinan.

Untuk rencana lanjutan, lihat Sejarah Republik Dominika

Politik dan Kerajaan sunting

Untuk rencana lanjutan, lihat Politik Republik Dominika

Daerah sunting

Untuk rencana lanjutan, lihat Daerah Republik Dominika

Geografi sunting

Untuk rencana lanjutan, lihat Geografi Republik Dominika

Ekonomi sunting

Untuk rencana lanjutan, lihat Ekonomi Republik Dominika

Demografi sunting

Untuk rencana lanjutan, lihat Demografi Republik Dominika

Budaya sunting

Untuk rencana lanjutan, lihat Budaya Republik Dominika