Ria Ricis

Ria Yunita, S.I.Kom (lahir di Batam, Kepulauan Riau, 1 Julai 1995; umur 27 tahun) atau lebih dikenali sebagai Ria Ricis merupakan seorang pelakon dan YouTuber, selebriti internet, dan penulis buku berkarayatan Indonesia berketurunan Melayu, Sumatera Selatan (yang lagi juga lebih dilahirkan suku ke Palembang)

Ria Yunita
Ria Ricis picture.jpg
Ria Ricis di pantai.
Kelahiran
Ria Yunita

(1995-07-01) 1 Julai 1995 (umur 27)
Warganegara Indonesia
PendidikanUniversitas Pancasila
Pekerjaan
Tahun aktif2015—kini
Ketinggian160 cm (5 ka 3 in)
PasanganTeuku Ryan (k. 2021)
Anak-anakCut Raifa Aramoana
IbuYunifah Lismawati
BapaAlm. Suliyanto
Maklumat YouTube
SaluranRicis Official
Dicipta olehRia Ricis
Genre
Pelanggan30.3 juta
Jumlah tontonan5.0 bilion
YouTube Silver Play Button 2.svg100,000 pelanggan 2016
YouTube Gold Play Button 2.svg1,000,000 pelanggan 2017
YouTube Diamond Play Button.svg10,000,000 pelanggan 2019
Dikemaskini pada 19 Julai 2022

BiografiSunting

Beliau adalah YouTuber dengan pengikut terbesar di Asia Tenggara dan dikenali dengan video squishy yang licik dengan mengambil tindakan yang menarik.

Ricis juga merupakan YouTuber dengan kebanyakan pelanggan di Asia Tenggara dan Indonesia. Youtuber berasal dari Indonesia yang dikenali untuk berkembang kerana cara video dia bermain squishy dengan melakukan tindakan yang menarik seperti pemotongan, memusnahkan, menghancurkan dan tindakan lain yang mendapat perhatian orang ramai.

Dia sering membuat vlog hariannya dengan squishy sebagai hiburan untuk pengikutnya. Video tentang squishy yang dimuat naik ke YouTube mendapat penonton beratus-ratus hingga berpuluh-puluh juta, dia juga dipanggil "Ratu Squishy" kerana ia sering melakukan aktiviti vlognya dengan squishy dan mempunyai permainan itu yang sangat banyak.

Ricis memenuhi masa lapangnya dengan menjadi penulis buku. Dia telah mencipta beberapa buku, bermula dari buku yang bertajuk "Ricis", "Saya  Pamit", "NEXT", " Bukan Buku Nikah (BBN)", dan "Maaf untuk Papa" yang telah menjual dan laris di beberapa kedai buku.

Tempoh permulaan kerjayanya bermula dengan menjadi selebriti internet atau pembuat kandungan video pendek di Instagram yang merupakan trend dan memuat naik video. Kemudian diteruskan dengan mengikuti beberapa program televisyen dan dia berminat untuk menjadi naravlog di YouTube.

Kemudian, dia menembusi dan menjadi TikToker dengan beberapa pengikut lebih daripada 24 juta (kebanyakan dari Indonesia) dan adalah orang yang mempromosikan peluncuran platform di Indonesia, oleh itu beliau juga dirujuk sebagai pencipta kandungan dengan mempunyai pengikut yang sama diikuti di seluruh sosial medianya.

Kehidupan peribadiSunting

Ria Ricis dilahirkan pada 1 Julai 1995 di Batam, Indonesia. Kehidupan keluarganya pertama kali menduduki Batam sehingga ketika Ricis mula menjalani sekolah universiti di Jakarta, iaitu Universiti Pancasila.

Semasa kolejnya, beliau mempunyai idea berkongsi atau membuat video lucu dan komedi yang diedarkan kepada platform Instagramnya sendiri. Pada akhirnya ramai orang mula mengenali dia dan mengikutinya kerana video itu.

Tidak lama untuk menjadi selebgram (pencipta kandungan di Instagram) Ricis juga mempunyai tawaran untuk menjadi acara pengisian di televisyen dan nama itu lebih dikenali oleh orang. Selepas menjalani profesion seperti itu, ia mempunyai keinginan untuk cuba memuat naik video lain ke YouTube.

Tidak disangka-sangka, ternyata video yang dimuat naik ke YouTube menjadi trend dan pelanggan meningkat secara berterusan. Kerana dia mula gembira untuk melakukan perniagaan atau memberi tumpuan untuk menguruskan saluran YouTubnya (Ricis Official), dia mempunyai idea atau inspirasi untuk membuat video tentang berbentuk squishy dan membuat orang berminat untuk menonton.

Kerana dia gembira dengan penontonnya, beliau terus membuat vlog dengan squishy dengan mengambil tindakan yang menarik atau membuat perhatian orang dan bekerjasama dengan pencipta lain untuk mempunyai matlamat sebagai hiburan. Dan kerana video yang membangunkan saluran YouTube semakin mendapat penilaian terhadap orang.

Pada bulan Februari 2019, terima kasih kepada usaha dan inspirasi daripadanya sendiri telah memperoleh 10 juta pelanggan selama dua tahun dia menjadi pencipta kandungan sambil mendapat anugerah besar dari YouTube dalam bentuk "Button Play Diamond" atau objek kotak dengan melambangkan logo YouTube yang mengandungi berlian.

Nama sebenarnya ialah Ria Yunita tetapi lebih dikenali sebagai Ria Ricis yang bermaksud Ria Cantik dan Manis atau indah dan manis yang dibuat dengan sendirinya dan diluluskan oleh peminatnya yang dikenali sebagai seorang wanita yang ceria selalu menghiburkan.

Dia dijuluki sebagai pencipta kandungan kerana ia mempunyai profil media sosial lain yang lebih disukai atau diikuti. Tidak hanya pencipta kendungan, beliau juga seorang pelakon yang telah memainkan filem luas dan penulis yang menyatakan pemikirannya sendiri melalui penciptaan bukunya.

Pada tahun 2021, Ricis secara rasmi terlibat dengan cara dari Aceh, iaitu Teuku Rushariandi pada 23 September 2021 di JW Marriott Hotel, Jakarta Selatan. Seluruh siri tunang menunjukkan secara langsung disiarkan oleh MNCTV pada 23 September, 2021.

Ricis secara rasminya berkahwin dengan Teuku Rushariandi setelah mengadakan kontrak perkahwinan dan Ijab Kabul pada hari Jumaat, 12 November 2021 di hotel Intercontinental, Pondok Indah, Jakarta Selatan. Keseluruhan siri upacara perkahwinan dan Ijab Kabul juga disiarkan secara langsung oleh MNCTV.

FilemografiSunting

FilemSunting

Tahun Tajuk Watak Keterangan
2017 Selebgram Sherly
Mars Met Venus (Part Cewe) Icha
Mars Met Venus (Part Cowo)
The Underdogs YouTuber gelar wicara
2018 Yowis Ben Pembawa acara konser musik
Target Ria Ricis
212: The Power of Love N/A Sebagai pengurus pengeluaran
2019 Wedding Agreement Ami
The Power of Love 2: Hayya N/A Sebagai pengurus pengeluaran
2020 Aku Tahu Kapan Kamu Mati Flo
Mars and Venus Collabs Version Icha
2021 Sisterlillah The Movie Ria Yunita

Anugerah dan PencalonanSunting

Tahun Anugerah Kategori Keputusan
2016 Sosial Media Awards 2016 Hijabers Selebgram Menang
Indonesian Social Media Awards 2K16 Female Celeb Instagram 2K16 Tercalon
2017 Nickelodeon Indonesia Kids' Choice Awards 2017 Selebgram Favorit Menang
2019 Silet Awards 2019 Vlogger Tersilet
Panasonic Gobel Awards 2019 Kreator Konten Digital Terfavorit Tercalon
The Diamond Creator Award YouTuber Meraih 10 Juta Subscriber Menang
2021 Video Content Creator Awards 2021

Konten Kreator Favorit

Menang

Pautan luarSunting