Reben khidmat

(Dilencongkan dari Riben khidmat)

Reben perkhidmatan, bar reben, pita pingat atau reben pingat adalah riben kecil yang dipasang pada bar logam kecil yang dilengkapi dengan alat penyangkut, dan biasanya dibuat untuk dipakai bagi menggantikan pingat. Kerajaan setiap negara mempunyai peraturan sendiri bagaimana riben boleh dipakai di dalam keadaan tertentu, dan susunan yang mana. Ini biasanya ditunjukkan dalam dokumen rasmi dan dipanggil "susunan keutamaan" dan / atau "susunan pemakaian". Di sesetengah negara, (terutamanya Amerika Syarikat), beberapa anugerah adalah "riben sahaja", dan tidak mempunyai pingat yang berkaitan.

A purple service ribbon with thin white edges

Rekabentuk sunting

Riben khidmat untuk pingat tertentu biasanya sama dengan riben menggantung pingat. Sebagai contoh, penggantungan dan riben perkhidmatan (saiz standard AS, 1¼ inci hingga ⅜ inci) untuk pingat Purple Heart Kerajaan AS adalah berwarna ungu dengan jalur menegak putih pada setiap hujung (lihat gambar).

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa anugerah tentera yang tidak mempunyai riben penggantungan, tetapi mempunyai riben dan anugerah lambang unit. Order of Victory Soviet adalah lencana kebesaran yang dipakai pada seragam perarakan tentera. Walau bagaimanapun, riben khidmat mewakili Order of Victory telah dipakai pada seragam medan tentera.

Pemasangan sunting

Terdapat pelbagai pemasangan riben khidmat. Di sesetengah negara, bar riben, dipasang "pin sokongan", yang boleh dicucuk melalui fabrik pakaian seragam dan diketat, dengan alat pengancing, di hujung dalam. Riben ini boleh disusun secara berasingan dan kemudian memanjang, atau ia semua boleh dipasang kepada alat pengancing tunggal. Selepas Perang Dunia Kedua, ia adalah perkara biasa untuk semua riben dipasang pada bar logam tunggal dan dipakai dalam cara yang sama seperti kerongsang . Kaedah-kaedah lain pemakaian ialah menjahit setiap bar riben ke pakaian seragam.

Paparan sunting

"Susunan pemakaian" menentukan riben mana yang boleh dipakai pada jenis mana pakaian seragam dalam mana-mana posisi dan keadaan. Sebagai contoh, buah pingat kecil pada pakaian makan malam, pingat penuh pada pakaian perarakan, riben pada baju dress, tetapi tidak ada pingat pada pakaian tempur dan pakaian kerja. Sesetengah negara (seperti Cuba) mengekalkan amalan standard memakai riben perkhidmatan penuh pada pakaian utiliti tempur. Negara lain dengan tegas melarang perbuatan ini. Peraturan-peraturan ini adalah serupa dengan peraturan yang memaparkan insignia pangkat, dan peraturan-peraturan yang menghormati pangkat lebih senior.

Pingat dan riben khidmat biasanya dipakai dalam bentuk baris pada sebelah kiri dada. Dalam upacara peringatan dan / atau tanda peringatan tertentu, sanak saudara boleh memakai pingat atau riben saudaranya yang telah mati pada sebelah kanan dada. Pingat dan riben yang tidak disebut secara khusus di dalam "Susunan pemakaian" juga biasanya dipakai pada bahagian kanan dada. Aturan riben bergantung kepada peraturan setiap negara. Di Amerika Syarikat, sebagai contoh, mereka yang mempunyai status yang paling tinggi - biasanya dikurniakan untuk kepahlawanan atau perkhidmatan cemerlang - diletakkan di bahagian atas paparan, manakala pingat asing (apabila dibenarkan) diletakkan terakhir di baris bawah.

Contoh-contoh terkenal sunting

Australia sunting

       
       
       
       
       
       
   
       
       
       
       
       

China sunting

     

Denmark sunting

    
    
    

Ecuador sunting

 

Jerman Nazi sunting

               

         

U.K. sunting

Laksamana Armada Louis Mountbatten, 1st Earl Mountbatten of Burma (tidak lengkap)

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

A.S. sunting

 

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting