Ribut ais adalah jenis ribut musim sejuk yang dicirikan dengan pembekuan air hujan. Ribut ais berlaku apabila terbentuknya lapisan udara panas di antara dua lapisan udara sejuk.

Pembentukan sunting

 
Graf yang menunjukkan pembentukan pelbagai jenis hujan.

Air hujan beku mencair kerana ia jatuh ke dalam lapisan udara panas, yang kemudian diikuti oleh pembekuan semula dalam lapisan sejuk di atas tanah. Jika beberapa sedimen cair, ia akan menyebabkan hujan batu. Walau bagaimanapun, jika lapisan panas benar-benar mencair menjadi hujan, cecair jatuh ke bawah, dan melalui lapisan nipis udara sejuk di atas permukaan tanah.

Lapisan nipis udara kemudian menyejukkan hujan sehingga suhu adalah di bawah paras beku (0 °C). Walau bagaimanapun, air hujan tidak membeku apabila turun, dan fenomena ini dipanggil fenomena penyejukan. Apabila titisan sejuk mencapai paras tanah di bawah 0 °C atau apa-apa di bawah 0 °C, dahan pokok, kapal terbang serta-merta akan membeku dan membentuk enapcemar nipis. Ribut ais sendiri sering berlaku di kawasan yang mempunyai 4 musim.[1][2][3]

Sementara kaji cuaca boleh meramalkan bila dan di mana ribut ais akan berlaku, beberapa ribut masih berlaku tanpa amaran.[2] Di Amerika Syarikat, kebanyakan ribut ais adalah di bahagian timur laut negara itu, tetapi ribut yang merosakkan berlaku jauh ke selatan. Ribut ais pada bulan Februari 1994 menyebabkan pengumpulan ais besar di selatan sejauh Mississippi, dan menyebabkan melaporkan kerosakan di sembilan negeri. Lebih banyak kayu rosak berpunca daripada Hurikan Camille. Ribut ais di timur Washington pada bulan November 1996 terus diikuti salji lebat. Berat gabungan 25 hingga 37 milimeter (0.98 hingga 1.46 in) salji dan ais menyebabkan kerosakan meluas dan dianggap ribut ais yang paling teruk dalam kawasan Spokane sejak 1940.[4]

Effect sunting

 
Wayar kendur selepas ribut ais. Selain mengganggu pengangkutan, ribut ais boleh mengganggu utiliti dengan menyentap wayar dan tiang.

Hujan yang membeku dari ribut ais meliputi segala-galanya dengan ais gilap yang berat dan licin. Selain pemanduan dan jalanan yang berbahaya, cabang atau keseluruhan pokok boleh patah akibat berat ais. Cabang pokok yang jatuh boleh menyekat jalan raya, meruntuhkan talian elektrik dan telefon, dan menyebabkan kerosakan lain. Walaupun tanpa pokok yang rebah, berat ais itu sendiri boleh menyentap talian kuasa dan juga memecahkan dan menjatuhkan tiang kuasa/utiliti; walaupun pilon elektrik dengan bingkai keluli. Ini boleh menyebabkan orang ramai hidup tanpa kuasa elektrik selama beberapa hari hingga sebulan. Menurut kebanyakan ahli kaji cuaca, hanya satu perempat inci pengumpulan ais boleh menambah kira-kira 500 paun (230 kg) berat setiap rentang garis. Kerosakan akibat ribut ais dengan mudah mampu menutup seluruh kawasan metropolitan.

 
Kemusnahan yang disebabkan oleh ribut ais

Selain itu, kehilangan kuasa semasa ribut ais secara tidak langsung telah menyebabkan banyak yang jatuh sakit dan kematian akibat keracunan karbon (CO) monoksida yang tidak disengajakan. Pada tahap yang lebih rendah, keracunan CO menyebabkan gejala-gejala seperti loya, pening, keletihan, dan sakit kepala, tetapi tahap tinggi boleh menyebabkan tidak sedarkan diri, kegagalan jantung, dan kematian.[5] Insiden keracunan CO yang agak tinggi semasa ribut ais berlaku disebabkan penggunaan kaedah pemanasan dan memasak alternatif semasa gangguan kuasa yang berpanjangan, biasa selepas ribut ais yang teruk.[6] Penjana gas, barbeku arang dan propana, dan pemanas minyak tanah menyumbang kepada keracunan CO apabila mereka dikendalikan di lokasi yang terkurung.[5] CO dihasilkan apabila peralatan membakar bahan api tanpa oksigen yang mencukupi,[7] seperti ruangan bawah tanah dan dalam lokasi lain.

Kehilangan elektrik semasa ribut ais secara tidak langsung boleh membawa kepada hipotermia dan juga kematian akibat hipotermia. Ia juga boleh menyebabkan paip pecah akibat pembekuan air di dalam paip.

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Gay, David A. (1993-12-30). "Freezing rain and sleet climatology of the southeastern USA" (PDF). Climate Research. 3 (1): 209–220. doi:10.3354/cr003209. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  2. ^ a b "Ice Storms". City of Savannah, Georgia. Dicapai pada 2009-01-08.
  3. ^ University of Illinois. "Cyclones and Fronts: the definition of freezing rain". Dicapai pada 2009-01-09.
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan irland tidak disediakan
  5. ^ a b Hartling, L.; Brison, R.J.; Pickett, W. (November 1998). "Cluster of Unintentional Carbon Monoxide Poisonings Presenting to the Emergency Departments of Kingston, Ontario during 'Ice Storm 98'". Canadian Journal of Public Health. 89 (3): 388–390.
  6. ^ Wrenn, K.; Conners, G.P. (1997). Carbon monoxide poisoning during ice storms: A tale of two cities (ed. 4). Journal of Emergency Medicine.
  7. ^ Griefe, A.L.; Goldenhar, L.M.; Freund, E. (1997). Carbon monoxide poisoning from gasoline-powered engines: Risk perception among midwest flood victims (ed. 3). American Journal of Public Health.