Richard Stallman

American programmer; Activist; Hacker; Free software pioneer

Richard Matthew Stallman (lahir 16 Mac 1953), juga disingkatkan kepada "rms",[2] ialah seorang aktivis kebebasan perisian, penggodam (pengatur cara), [3] dan pembangun perisian Amerika Syarikat. Pada September 1983, beliau melancarkan Projek GNU[4] untuk mencipta sistem pengendalian ala Unix bebas, dan ialah pengurus dan arkitek utama. Dengan pelancaran Projek GNU, beliau membentuk gerakan perisian bebas dan, pada Oktober 1985, menubuhkan Yayasan Perisian Bebas.

Richard Matthew Stallman
Richard Stallman di DTU di Denmark 2007
Kelahiran (1953-03-16) 16 Mac 1953 (umur 71)
Nama lainrms
PekerjaanPresiden Yayasan Perisian Bebas
Gerakan politikGerakan perisian bebas
Laman web rasmiwww.stallman.org

Stallman mencipta konsep nyah hak cipta (copyleft) dan pengarang utama banyak lesen copyleft termasuklah Lesen Awam Am GNU, lesen perisian bebas yang banyak digunakan.[5] Sejak pertengahan 1990-an, Stallman telah menggunakan banyak daripada masanya menyokong perisian bebas, dan menentang paten perisian dan apa yang beliau melihat sebagai undang-undang hak cipta yang berlebihan. Stallman telah juga memajukan perisian, termasuk Emacs asal, Koleksi Pengkompil GNU (GNU Compiler Collection), dan Penyahpepijat GNU (GNU Debugger). Beliau menubuhkan Liga Kebebasan Pengaturcaraan pada tahun 1989.

Kehidupan awal sunting

Stallman anak kepada Daniel Stallman dan Alice Lippman dan dilahirkan pada tahun 1953 di New York City, New York.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Various (1999). "Stallman chapter". Open Sources: Voices from the Open Source Revolution. O'Reilly Media. ISBN 1-56592-582-3. Unknown parameter |chapterurl= ignored (bantuan); |access-date= requires |url= (bantuan)
  2. ^ "Richard Stallman's homepage". 'Richard Stallman' is just my mundane name; you can call me 'rms'
  3. ^ "On Hacking". Cite has empty unknown parameter: |1= (bantuan)
  4. ^ "Initial GNU announcement". Cite has empty unknown parameter: |1= (bantuan)
  5. ^ "Make Your Open Source Software GPL-Compatible. Or Else. (See the list in section 2)". Cite has empty unknown parameter: |1= (bantuan)

Pautan luar sunting

Templat:FOSS celeb

Linux
Sejarah
Projek GNUInti Linux (sejarahkemudahalihan dan seni bina disokong)Kontroversi penamaanSCO dan LinuxWindows dan LinuxPenerimaanHukum LinusTux
Pengedaran
Pengedaran Linux (senaraiperbandingan)Format pakej LinuxLiveDistro (senaraiperbandingan)Live USBMini Linux
Aplikasi
PelayanAtas mejaTerbenamPermainanPelanggan nipis