Richard Paul Astley (lahir 6 Februari 1966) adalah seorang penyanyi dan penulis lagu dari England, United Kingdom.

Rick Astley
Astley ketika satu persembahan pada Februari tahun 2017.
Latar belakang
Nama lahirRichard Paul Astley
Kelahiran (1966-02-06) 6 Februari 1966 (umur 58)
Newton-le-Willows, Lancashire, England
Genre
Pekerjaan
  • Penyanyi
  • penulis lagu
  • ahli muzik
  • personaliti radio
Instrumen
  • Nyanyian
  • gitar
  • dram
  • papan nada
Tahun aktif1985–1993; 2001–kini
Syarikat rakaman
Pengkarya berkait
Laman sesawang
rickastley.co.uk

Biografi sunting

Awal hidup sunting

Astley lahir pada 6 Februari 1966 di Newton-le-Willows, Lancashire; beliau anak keempat dalam keluarganya. Ibu bapanya bercerai semasa usia lima tahun lalu beliau dijaga ayahnya,[1] namun beliau kekal berhubung dengan ibunya yang duduk tidak jauh dari alamat mereka.[2]

Minat nyanyiannya mula berputik semasa berusia 10 tahun semasa terlibat dalam suatu koir gereja.[3] Beliau turut telribat dalam seberapa kugiran semasa persekolahannya sebagai pemain dram.[4][5] Beliau menghabiskan persekolahannya bekerja sebagai seorang pemandu dalam syarikat perkebunan milik ayahnya sambil bekerja sebagai pemain dram di kelab-kelab malam.[3]

Menandatangani dengan Stock Aitken Waterman sunting

Pada tahun 1985, Astley membuat persembahan sebagai pemain dram dengan band soul bernama FBI, dengan Morris pada gitar. Mereka adalah kumpulan muzik tempatan yang terkenal menulis dan mempersembahkan muzik mereka sendiri, bergembira di pub dan kelab. Apabila penyanyi utama FBI meninggalkan kumpulan itu, dan Morris pergi untuk menumpukan perhatian pada kerjayanya dalam dandanan rambut, Astley menawarkan diri untuk menjadi vokalis utama. Ini adalah apabila dia disedari oleh penerbit rekod Pete Waterman, yang memujuknya untuk datang ke London untuk bekerja di studio rakaman Pete Waterman Limited (PWL), dengan RCA Records menerbitkan rekodnya. Di bawah bimbingan pasukan produksi Mike Stock, Matt Aitken dan Pete Waterman, yang dikenali sebagai Stock Aitken Waterman (SAW), Astley telah diajar tentang proses rakaman dan dipersiapkan untuk kerjaya masa depannya, kononnya bermula sebagai "budak tehl studio rakaman. Alasan untuk Astley diupah sebagai "tape op" adalah untuk mengatasi rasa malunya. SAW juga mengupah kebanyakan FBI, termasuk Morris sebagai gitaris/penulis lagu.

Kejayaan sunting

Single pertamanya ialah "When You Gonna", dikeluarkan sebagai kolaborasi dengan Lisa Fabien, dan diterbitkan oleh Phil Harding dan Ian Curnow.

Tawaran solo pertama Astley ialah "Never Gonna Give You Up", dirakam pada Hari Tahun Baru 1987, dan dikeluarkan lapan bulan kemudian, pada bulan Ogos. Walaupun penerbitnya pada mulanya tidak berminat dengan lagu itu, suara Astley yang kaya dan dalam digabungkan dengan dance-pop menjadikan lagu itu berjaya serta-merta, menghabiskan masa lima minggu di bahagian atas carta British dan menjadi lbest selling" yang tertinggi tahun itu. Lagu itu juga merupakan hit nombor satu di seluruh dunia, mendahului carta di 24 negara lain, termasuk AS, Australia, dan Jerman Barat.

Single seterusnya Astley ialah "Whenever You Need Somebody", yang dikeluarkan pada bulan Oktober. Single itu ialah lagu Stock Aitken Waterman yang dikitar semula, yang pada asalnya dirakam oleh O'Chi Brown pada tahun 1985, yang dikatakan oleh Stock telah dibangkitkan dalam tergesa-gesa untuk mengumpulkan bahan susulan yang kukuh berikutan kejayaan besar global Astley yang tidak dijangka.

Pada November 1987, album Whenever You Need Somebody, yang mengandungi empat lagu yang ditulis oleh Astley, mencapai nombor satu di UK dan Australia dan No. 10 di AS. Ia telah disahkan 4× Platinum di UK dan Kanada, dan 2× Platinum di AS.

Keluaran single keempat Astley ialah "Together Forever" (1988), mencapai No. 2 di UK. Ia telah dinafikan tempat teratas oleh penampilan sulung Kylie Minogue "I Should Be So Lucky", yang mencapai No. 1 berikutan peranannya yang berjaya sebagai Charlene Robinson dalam Neighbours. "Together Forever" lebih berjaya di AS, mendahului carta, menjadikannya pendahulu carta AS kedua dan terakhirnya.

Keluaran kelima dan terakhirnya daripada album sulungnya ialah "It Would Take a Strong Strong Man". Ia adalah lagu yang lebih menyentuh hati daripada keluarannya yang lain, dan ditujukan terutamanya untuk pasaran Amerika Utara. Ia tidak dikeluarkan di Britain. Ia adalah satu lagi kejayaan, mencapai No. 10 di US Billboard Hot 100 dan No. 1 di Kanada. Sepanjang tempoh antara keluaran sulungnya dan single kelimanya, Astley mengatasi setiap artis lain di dunia.

Pada Disember 1989, Astley memulakan jelajah dunia pertamanya, melawat 15 negara termasuk UK, AS, Australia, dan Jepun. Menjelang akhir lawatan, dia bosan dengan akhbar negatif dan mahu meneroka laluan alternatif sebagai pemuzik. Dia meninggalkan Stock Aitken Waterman dan RCA Records membeli kontraknya dengan PWL.

Menjelang tahun 1990, Astley memutuskan untuk meninggalkan hari-hari tarian-pop di belakangnya, bergerak ke arah semangatnya, jiwanya. Peralihan dalam genre muzik ini menyebabkan dia menukar imejnya, mengabaikan penampilan budak sebelah, memanjangkan rambutnya, dan menampilkan dirinya sebagai seorang pemuzik yang matang dan bersemangat.

Dia mencapai satu lagi kejayaan besar dengan balada 1991 "Cry for Help", yang mencapai No 7 di UK dan AS. Dua lagi single dari Free tidak begitu berjaya.

Album seterusnya, Body and Soul, dikeluarkan pada tahun 1993, dan sebahagian besarnya adalah album Adult Contemporary. Pada masa album itu dikeluarkan, Astley telah memutuskan untuk bersara daripada industri muzik.

Persaraan sunting

Astley memutuskan bersara pada 1993 berusia 27 tahun untuk menumpukan kepada hal keluarga sendiri, lagi-lagi dengan kelahiran seorang anak perempuan setahun sebelum itu; beliau juga mahu melepaskan tekanan hal pengurusan rakamannya semasa kerjaya awal ini.[6]

Kemunculan semula dan kesohoran di Internet sunting

Hampir 10 tahun selepas Body and Soul, Astley kembali ke industri musik, menandatangani perjanjian penerbitan bersama dengan Polydor dan mengeluarkan Keep It Turned On pada tahun 2001. Album ini menampilkan single "Sleeping", yang menjadi hit kelab kecil, terima kasih kepada satu set campuran semula daripada penerbit house AS Todd Terry. Keep It Turned On hanya dikeluarkan di Eropah.[4]

Pada 2007,[7] Astley menjadi masyhur tidak disangka berikutan fenomena helah mainan rickrolling yang tersebar menular di Internet di mana pengguna diumpan memainkan lagu "Never Gonna Give You Up" daripada pautan yang disangka merujuk perkara berlainan.[8]

Kehidupan peribadi sunting

Astley telah berkahwin dengan penerbit filem Lene Bausager sejak 2003. Mereka mempunyai seorang anak perempuan yang mempunyai ijazah sarjana dalam seni halus dan merupakan pereka taman. Astley bertemu Bausager ketika dia bekerja sebagai promoter dengan RCA pada tahun 1987, dan dia kini seorang penerbit filem. Dia dan isterinya tinggal di bandar Surrey Molesey, dan anak perempuannya tinggal di Denmark. Dia mengekalkan studio rakaman rumah dan mempunyai koleksi gitar.Dia tiada kaitan dengan penerbit muzik Jon Astley.

Diskografi sunting

  • Whenever You Need Somebody (1987)
  • Hold Me in Your Arms (1988)
  • Free (1991)
  • Body & Soul (1993)
  • Keep It Turned On (2001)
  • Portrait (2005)
  • 50 (2016)
  • Beautiful Life (2018)
  • The Best of Me (2019)
  • Are We There Yet? (2023)

Rujukan sunting

  1. ^ "Rick Astley: The pop idol returns". The Independent. London. 13 October 2005. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-11. Dicapai pada 16 May 2010.
  2. ^ Barber, Richard (23 June 2018). "I was embarrassed being a millionaire at just 22". Daily Express. Dicapai pada 3 September 2018.
  3. ^ a b "Rick Astley – About". Lookstudio.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 February 2002. Dicapai pada 16 May 2010.
  4. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan RickBio tidak disediakan
  5. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BBC12523570 tidak disediakan
  6. ^ Agius, Nicola (7 April 2016). "Eighties legend Rick Astley, 50, wows fans – including Amanda Holden – with shock comeback single". Daily Mirror. Dicapai pada 8 April 2016.
  7. ^ "Rick Roll related Google Trends". Google Trends. Dicapai pada 4 April 2008.
  8. ^ Savage, Mark (1 April 2008). "Rickrolling and the league of web fame". BBC News. Dicapai pada 2 April 2008.

Pautan luar sunting