Riddler (Edward Nigma, kemudian Edward Nygma dan Edward Nashton) ialah penjahat super yang muncul dalam buku komik Amerika yang diterbitkan oleh DC Comics. Watak itu dicipta oleh Bill Finger dan Dick Sprang dan memulakan kerjayanya dalam Detective comics #140 pada Oktober 1948. Dia telah menjadi salah satu musuh wira-wira yang paling kekal Bagi Batman.

Riddler
Informasi Penerbit
PenerbitDC Comics
Kemunculan pertamaDetective Comics #140 (Oktober 1948)[1][2]
Informasi dalam cerita

Dalam penampilan buku komiknya, Riddler digambarkan sebagai dalang jenayah di Gotham City. Dia mempunyai paksaan obsesif untuk memasukkan teka-teki, dan perangkap maut yang rumit dalam rancangannya untuk membuktikan keunggulan inteleknya terhadap Batman dan polis. Nama sebenarnya–Edward Nigma–adalah permainan kata-kata sendiri; "enigma" ialah orang atau perkara yang sukar difahami. Dengan penggunaan gimik yang mementingkan diri sendiri ini, jenayah Riddler selalunya bersifat teater dan megah. Watak itu biasanya memakai topeng domino dan sama ada unitard hijau dihiasi dengan cetakan tanda tanya atau sut hijau dan topi bowler. tanda tanya hitam, hijau atau ungu berfungsi sebagai motif visualnya.

The Riddler telah diadaptasi ke dalam pelbagai bentuk media, telah digambarkan dalam aksi langsung oleh Frank Gorshin dan John Astin dalam siri televisyen 1960-an Batman, Jim Carrey dalam filem 1995 Batman Forever, Cory Michael Smith pada siri FOX 2014 Gotham, dan Paul Dano dalam filem 2022 The Batman. John Glover, Robert Englund, Wally Wingert, dan yang lain telah menyediakan suara watak itu daripada animasi hingga permainan video.

Rujukan sunting

  1. ^ Rovin, Jeff. The Encyclopedia of Supervillains. m/s. 299. ISBN 0-8160-1356-X. Unknown parameter |lokasi= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan)
  2. ^ Fleisher, Michael L. (1976). The Encyclopedia of Comic Book Heroes, Jilid 1: Batman. Macmillan Publishing Co. ISBN 0-02-538700-6. Dicapai pada 29 Mac 2020. Unknown parameter |halaman= ignored (bantuan)