Ridhwan adalah malaikat yang diperintah oleh Allah S.W.T. untuk menjaga pintu syurga. Malaikat Ridwan biasanya dikaitkan bersama malaikat Malik. Bagaimanapun, tidak ada keterangan di dalam Al Qur'an dan hadis sahih yang menerangkan secara jelas namanya. Terkadang namanya diucapkan sebagai "Rizvan" oleh orang Persia, Urdu, Pashtun, Tajik, Punjab, Kashmir dan orang berbahasa lainnya yang terpengaruh oleh bahasa Persia. Sementara di Perancis ditulis sebagai "Redouane".[1] Sekarang, nama ini digunakan sebagai nama maskulin oleh orang Arab atau orang yang beragama Islam. Malaikat Ridhwan biasanya dikaitkan bersama Malaikat Malik. Ridhwan adalah salah satu perkataan dalam bahasa Arab yang bermaksud "keredhaan".

Sebahagian siri Islam
150px
Rukun Iman

Malaikat

Malaikat Jibrail (ملائكة ﺟﺒﺮﺍﺀﻳﻞ)

Malaikat Mikail (ملائكة ميكائيل)

Malaikat Israfil (ملائكة إسرافيل

Malaikat Izrail (ملائكة عزرائيل)

Malaikat Ridhwan(ملائكة رضوان)

Malaikat Malik (ملائكة مالك)

Malaikat Munkar (ملائكة منكر)

Malaikat Nakir (ملائكة نكير)

Malaikat Raqib (ملائكة رقيب)

Malaikat Atid (ملائكة عتيد)

Portal Islam

Saat Ridhwan Menjaga Pintu Surga dia Merasakan dlm intinya dzat surga itu penuh dgn sedap/harta/dunia fanatik/fantasy/ walaubagaimanapun tugas Ridhwan Adalah seperti berikut iaitu senantiasa membuka pintu surga utk org yg soleha yg ikut perintah allah dan malaikat Ridhwan juga mempunyai sifat sifat makrifat ttg kesucian allah dan dia tidak pernah menipu seperti malaikat Malik yg allah telah pesan janganlah engkau menipu diri sendiri dan org lain. Secara detail nya Malaikat Ridhwan ini tugas tugas nya hanyalah menjaga pintu surga supaya org yg munafik atau khurafat tidak dibenarkan masuk ke dalam. Pada saat inilah Malaikat Ridhwan akan menutup pintu surga utk tahan org org munafikhurafat kerana org sebegini adalah sgt jahat di mata Ridhwan. Sesungguhnya Malaikat Ridhwan adalah suci dlm keadaan berwuduk dan suci roh dan jasad. Makhluk Allah seperti ini sgt dikesan keistimewaan ajalnya tiada dlm dirinya...surga adalah selamanyalloh...akn tetapi brg daripada neraka dibenarkan oleh allah utk masuk dlm surga dan Ridhwan akan mengaku tidak pernah menyorokkan brg neraka itu di surga contohnya pedang neraka.

RujukanSunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.