Rijsttafel (/ˈrstɑːfəl/ RYSSE-tah-fəl, Belanda: [ˈrɛistaːfəl] ( listen)), perkataan Belanda yang diterjemahkan secara harfiah kepada "meja nasi", ialah hidangan rumit Indonesia yang diadaptasi oleh Belanda berikutan persembahan hidang nasi padang dari Padang di wilayah Sumatera Barat.[1] Ia terdiri daripada banyak (empat puluh bukan jumlah yang luar biasa) lauk dihidangkan dalam bahagian kecil, diiringi nasi yang disediakan dalam beberapa cara yang berbeza. Hidangan sampingan yang popular termasuk telur gulung, sambal, sate, ikan, buah-buahan, sayur-sayuran, acar, dan kacang. Di kebanyakan kawasan di mana ia dihidangkan, seperti Belanda, dan kawasan lain yang mempunyai pengaruh Belanda yang kuat (seperti sebahagian daripada Hindia Barat), ia dikenali di bawah nama Belandanya.

Rijsttafel
Rijsttafel yang rumit di sebuah restoran di The Hague, Belanda
Nama alternatifMeja nasi
JenisMakanan Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianHidangan utama
Tempat asalHindia Belanda Timur (sekarang Indonesia)
Kawasan/rantauIndonesia, Belanda dan Belgium
Suhu penghidanganPanas atau suhu bilik
Bahan utamaNasi dengan pelbagai lauk
Keragaman/variasinasi campur, nasi rames (Indo)
Maklumat lainIa lebih merupakan jamuan mewah daripada hidangan, popular di Belanda
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Rijsttafel pada tahun 1880-an
Rijsttafel di Bandung pada tahun 1936

Walaupun hidangan yang dihidangkan sudah pasti Indonesia, asal usul rijsttafel adalah kolonial. Belanda memperkenalkan meja nasi bukan sahaja supaya mereka boleh menikmati pelbagai jenis hidangan dalam sekali duduk tetapi juga untuk menarik perhatian pengunjung dengan kelimpahan eksotik tanah jajahan mereka.[2]

Rijsttafels berusaha untuk menampilkan pelbagai bukan sahaja rasa dan warna serta tahap kepedasan tetapi juga tekstur, satu aspek yang tidak biasa dibincangkan dalam makanan Barat. Tekstur sedemikian mungkin termasuk rangup, kenyal, licin, lembut, keras, baldu, agar-agar dan cair.

Sejarah sunting

Rijsttafel dicipta untuk menyediakan jenis jamuan perayaan dan rasmi yang akan mewakili sifat pelbagai etnik di kepulauan Indonesia. Hidangan telah dikumpulkan dari banyak kawasan terpencil di Indonesia, di mana terdapat banyak masakan yang berbeza, selalunya ditentukan oleh etnik dan budaya pulau atau kumpulan pulau tertentu — daripada kegemaran Jawa sateh, tempeh dan seroendeng, kepada masakan vegetarian gado-gado dan lodeh dengan sambal lalab dari Batavia dan Preanger. Daripada kari rendang dan gulai pedas dari wilayah Minangkabau di Sumatera, hinggalah hidangan di mana-mana Hindia Timur nasi goreng, soto ayam, dan kroepoek. Juga masakan Indonesia dari pengaruh hibrid; seperti Cina babi ketjap, loempia, dan bami kepada Eropah daging lembu smoor. Dan terdapat banyak lagi dari ratusan pulau yang didiami, yang mengandungi lebih daripada 300 kumpulan bahasa serantau dan etnik.

Selama berabad-abad popularitinya di Hindia Belanda, barisan pelayan atau pelayan berpakaian sarung secara istiadat menghidangkan hidangan maraton di atas pinggan yang sarat dengan mangkuk mengukus makanan wangi. Yang pertama dihidangkan ialah longgokan nasi berbentuk kon di atas pinggan besar, yang pelayan diletakkan di tengah-tengah meja. Pelayan kemudian mengelilingi pinggan nasi dengan sebanyak 40 mangkuk kecil berisi hidangan daging dan sayur-sayuran serta bahan perasa. Semasa zaman penjajahannya sehingga pendudukan Jepun di Hindia Timur Belanda pada tahun 1942, rijsttafel yang paling terkenal di Hindia telah dihidangkan untuk makan tengah hari Ahad di Hotel des Indes di Batavia dan Hotel Savoy Homann di Bandung, di mana nasi itu disertakan dengan enam puluh hidangan berbeza.[3]

Dibawa kembali ke Belanda oleh bekas penjajah dan orang Indonesia yang diasingkan dan orang Indo-Eropah (Eurasia) selepas Indonesia mencapai kemerdekaannya pada tahun 1945, rijsttafel kebanyakannya popular di kalangan keluarga Belanda yang berakar umbi kolonial. Sebaliknya, apabila Indonesia memproklamirkan kemerdekaannya pada tahun 1945, sentimen nasionalis menggalakkan penolakan budaya dan adat resam penjajah Belanda, termasuk meja nasi yang megah. Hari ini, meja nasi hampir hilang dari restoran di Indonesia dan hanya dihidangkan oleh segelintir restoran mewah di Indonesia. Sebuah rijsttafel tipikal akan mempunyai beberapa meja makan yang ditutup dengan hidangan yang berbeza; manakala dalam beberapa suasana mewah di Indonesia, setiap hidangan boleh dihidangkan oleh pelayan yang berasingan.

Sejak kira-kira 1990, makanan Indonesia telah menjadi sebahagian daripada minat arus perdana dalam masakan Asia Tenggara, dan terdapat percambahan restoran Indonesia di Belanda.

Makanan biasa sunting

Berikut ialah senarai ringkas, tetapi tidak hampir lengkap, contoh makanan yang boleh didapati pada rijsttafel:

  • Acar – sayur jeruk
  • Babi kecapperut babi direbus dalam manis kicap biasa di Belanda; versi halal Indonesia sering menggunakan varian daging lembu yang dikenali sebagai semur
  • Babi panggang – daging babi panggang dalam sos berasaskan tomato
  • Bebek betutu – itik panggang dalam daun pisang
  • Bebek Peking – Itik panggang gaya Cina
  • Capcay – sayur tumis
  • Empal gentong – sup daging lembu seperti kari
  • Gado-gado – sayur-sayuran (dimasak atau segar) dengan sos kacang (sambal kacang)
  • Gudeg – muda nangka dengan gula aren dan santan
  • Karedoksalad sayur dalam sos kacang
  • Krupuk
  • Lemper – nasi gulung dengan inti pedas
  • Lumpiapopiah
  • Nasi gorengnasi goreng
  • Nasi kuning – nasi kuning Indonesia
  • Nasi uduk – nasi putih dalam santan
  • Opor ayam – kari kelapa ayam
  • Pecel – salad sayuran dalam sos kacang
  • Perkedel – patties daging dan kentang
  • Pisang goreng
  • Rawon – sup daging lembu kehitaman
  • Rendang – daging lembu karamel pedas beraroma, direbus dalam santan, cili dan rempah ratus
  • Sambal iris – pes bawang, tomato, dan cili
  • Sambal kacangsos kacang
  • Sambal ulek – pes cili pedas
  • Sate (kadangkala dieja saté, sate, atau sateh) – pelbagai daging yang dihiris nipis, diperap kemudian dibakar di atas lidi , seperti: sate ayam (ayam); sate babi (daging babi); sate lilit (makanan laut)
  • Sayur lodeh – rebusan sayur (pedas) dalam santan
  • Semur daging – sejenis rebusan daging lembu yang direbus dalam kicap manis
  • Serundeng – kacang tanah dengan kelapa parut tumis
  • Tahu telurtauhu telur
  • Telur balado – telur rebus yang ditumis dalam sos cili
  • Telur bumbu bali – telur rebus yang ditumis dalam campuran rempah Bali

Hari ini sunting

 
Rijsttafel kontemporari dari Rotterdam, Belanda

Walaupun popular di Belanda dan di luar negara, rijsttafel jarang ditemui di Indonesia. Itu mungkin kerana kebanyakan makanan Indonesia terdiri daripada nasi yang disertai dengan hanya satu, dua atau tiga hidangan, kebanyakannya terdiri daripada lauk (ikan, ayam, daging, telur, atau sumber protein lain), sayur, dan lauk pauk lain. Untuk mengambil lebih daripada bilangan hidangan itu sekali gus (rijsttafel mungkin berkisar antara tujuh hingga empat puluh hidangan) dianggap terlalu mewah dan terlalu mahal. Versi paling hampir dengan hidangan meja nasi yang sedia ada di Indonesia ialah nasi padang dan nasi campur tempatan. Walau bagaimanapun, di restoran Indonesia di seluruh dunia, terutamanya di Belgium, Belanda, dan Afrika Selatan, rijsttafel masih popular.

Hari ini hanya segelintir kedai makan di Indonesia yang menghidangkan rijsttafel gaya kolonial yang rumit. Rijsttafel biasanya ditemui hanya di restoran Indonesia kelas atas terpilih, terutamanya di Jakarta. Pada Julai 2011, syarikat penerbangan itu Garuda Indonesia melancarkan rijsttafel Indonesia dalam Kelas Eksekutif sebagai perkhidmatan dalam penerbangan tandatangannya.[4] Makanan khas Indonesia ini bertujuan untuk memperkenalkan penumpang kepada pelbagai jenis masakan Indonesia dalam satu suasana sebagai sebahagian daripada pengalaman Garuda Indonesia. rijsttafel Indonesia dalam penerbangan ini termasuk hidangan istimewa Indonesia; pilihan nasi kuning atau nasi putih biasa, disertakan dengan pilihan hidangan seperti satay, rendang, gado-gado ayam bakar rica, kakap merah dalam sos kuning acar, udang goreng dalam sambal, kentang perkedel dan tempeh, juga dengan kerupuk atau rempeyek.[5][6]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Apakah itu rijsttafel?
  2. ^ Bob Martin. "The Rise and Fall of Indonesia's Rice Table".
  3. ^ Fadly Rahman (16 December 2010). "Rijsttafel: The History of Indonesian Foodways". Kompasiana. Kompasiana. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 September 2013. Dicapai pada 28 July 2013.
  4. ^ New TV Commercial : Discover our Signature In-flight Service with Revitalized Fleet Diarkibkan 16 Mei 2012 di Wayback Machine
  5. ^ Rijsttafel di Udara
  6. ^ All new Garuda Indonesia Experience 2011 Commercial

Bacaan lanjut sunting

Sejarah sunting

Rijsttafel pada mulanya dibuat untuk menyediakan sejenis penjamuan bagi perayaan rasmi yang akan mewakili pelbagai etnik di kepulauan Indonesia. Masakan-masakan dikumpulkan dari banyak kawasan terpencil di Indonesia, di mana nanti akan terdapat banyak masakan yang berbeza-beza. sateh kegemaran Jawa, tempe dan seroendeng, kepada masakan vegetarian gado-gado dan lodeh dengan sambal lalab dari Batavia dan Preanger . Dari rendang pedas dan kare gulai dari wilayah Minangkabau di Sumatera, hingga masakan nasi goreng, soto ayam, dan kerepek kroepoek yang tersebar di banyak wilayah Hindia Belanda. Juga masakan Indonesia dari pengaruh etnik luar; semisal ketjap babi Cina, loempia, dan bami serta steak Eropah. Dan terdapat banyak lagi dari ratusan pulau yang didiami, yang terdapat lebih daripada 300 kumpulan bahasa etnik di serantau.

Selama beberapa dasawarsa popularitinya di Hindia Belanda, barisan pelayan atau pelayan berpakaian sarung secara tradision menjamukan makanan marathon (bermaksud: makanan yang dimakan 3-4 jam sebelum lari marathon) di atas pinggan mewah dengan mangkuk yang sedang hangat-hangatnya. Bau wangi dan sedap makanan tercium penikmat rijstafel. Yang pertama disuguhkan ialah longgokan nasi berbentuk kon di atas pinggan besar, makanan itu Pelayan akan letakkan di tengah-tengah meja. Pelayan kemudian mengelilingi pinggan nasi dengan sebanyak 40 mangkuk kecil berisi hidangan daging dan sayur-sayuran serta bahan perasa. Semasa zaman kegemilangan kolonialnya sehingga pendudukan Jepun di Hindia Timur Belanda pada tahun 1942, rijsttafel yang paling terkenal di Hindia telah dihidangkan untuk makan tengah hari Ahad di Hotel des Indes di Batavia dan Hotel Savoy Homann di Bandung, di mana nasi itu disertakan dengan enam puluh hidangan berbeza. . [1]

Tradisi ini dibawakan kembali ke Belanda oleh bekas penjajah dan orang Indonesia dan orang Indo-Eropah (Eurasia) dalam buangan. Selepas Indonesia mencapai kemerdekaannya pada tahun 1945, rijsttafel kebanyakannya popular di kalangan keluarga Belanda yang berakar umbi dari pihak penjajah kolonial. Walaupun begitu, apabila Indonesia memproklamirkan kemerdekaannya pada tahun 1945, sentimen nasionalis menggalakkan penolakan budaya dan adat resam penjajah Belanda, termasuk rijjstafel. Hari ini, meja nasi khas belanda itu sudah hampir lenyap dari kedai makan di Indonesia dan hanya dihidangkan oleh segelintir kedai makan mewah di Indonesia. Rijsttafel biasa akan mempunyai beberapa meja makan yang ditutup dengan hidangan yang berbeza; manakala dalam beberapa suasana mewah di Indonesia, setiap hidangan boleh dihidangkan oleh pelayan yang terpisah-pisah dan saling bergantian.

Sejak kira-kira dasawarsa ke 1990an. Makanan Indonesia telah menjadi masakan paling disukai di serantau Asia Tenggara. Dikarenakan faktor globalisasyen, muncul kembali keinginan untuk mencicipi masakan dari luar negeri termasuk Belanda.

  1. ^ Fadly Rahman (16 December 2010). "Rijsttafel: The History of Indonesian Foodways". Kompasiana. Kompasiana. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 September 2013. Dicapai pada 28 July 2013.Fadly Rahman (16 December 2010). "Rijsttafel: The History of Indonesian Foodways". Kompasiana. Kompasiana. Archived from the original on 21 September 2013. Retrieved 28 July 2013.