Rimba Dunia Lama atau Timaliidae adalah satu keluarga yang kebanyakan terdiri dari burung passerine Dunia Lama. Ia mempunyai pelbagai saiz dan warna, tetapi dikumpulkan oleh bulu berbulu lembut. Ia tinggal di kawasan tropika dengan banyak spesies boleh ditemui di Asia Tenggara dan India. Timaliids merupakan salah satu daripada dua kumpulan yang tidak berkaitan yang dikenali sebagai burung rimba (atau babbler). Satu kumpulan lagi dikenali sebagai Rimba Australasia dalam keluarga Pomatostomidae.

Rimba Dunia Lama
Burung Rimba Berjalur, (Macronus gularis)
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Passeriformes
Superkeluarga: Sylvioidea
Keluarga: Timaliidae
Vigors & Horsfield, 1827
Genera

Lihat teks

Kepelbagaian morfologikal sangat tinggi; kebanyakan spesies menyerupai "burung Rimba", jay atau murai batu. Kumpulan ini adalah antara kumpulan keluarga burung Dunia Lama yang memiliki jumlah spesies tertinggi yang masih ditemui.

Senarai genera sunting

Keluarga ini kini mempunyai 53 spesies yang dibahagikan pada 9 genera berikut:[1]

Rujukan sunting

  1. ^ Gill, Frank; Donsker, David, penyunting (2017). "Babblers & fulvettas". World Bird List Version 7.3. International Ornithologists' Union. Dicapai pada 31 July 2017.
  2. ^ Collar, N. J.; Robson, C. (2016). "Scimitar-babblers and allies". Handbook of the Birds of the World. Volume 2: Passerines. Barcelona: Lynx Edicions. Unknown parameter |chapterurl= ignored (bantuan); Unknown parameter |editors= ignored (bantuan); |volume= has extra text (bantuan)

Pautan luar sunting