Dalam teori persaingan dalam ekonomi, penghalang untuk kemasukan, atau penghalang ekonomi untuk masuk yang mesti ditanggung oleh peserta baru, tanpa mengira aktiviti pengeluaran atau jualan, ke dalam pasaran yang penyandang tidak mempunyai atau tidak perlu dikenakan.[1][2]

Kerana halangan untuk kemasukan melindungi firma-firma penyelenggara dan mengehadkan persaingan dalam pasaran, mereka boleh menyumbang kepada harga penyimpangan dan oleh itu adalah yang paling penting apabila membincangkan dasar anti-amanah. Halangan untuk kemasukan sering menyebabkan atau membantu kewujudan monopoli atau memberi syarikat kuasa pasaran.

Definisi lain sunting

Takrifan "halangan untuk kemasukan" yang bertentangan pelbagai telah dikemukakan sejak tahun 1950-an, dan tidak ada konsensus yang jelas tentang definisi mana yang harus digunakan. Ini telah menyebabkan kekeliruan dan dasar yang salah.[1][3][4]

Senarai McAfee, Mialon, dan Williams 7 lazim dalam kesusasteraan ekonomi dalam susunan kronologi termasuk:[1][5]

Pada tahun 1956, Joe S. Bain menggunakan definisi "kelebihan penjual yang ditubuhkan dalam industri ke atas penjual berpotensi berpotensi, yang dicerminkan sejauh mana penjual yang mantap dapat menaikkan harga mereka di atas tahap kompetitif tanpa menarik syarikat baru untuk memasuki industri. " McAfee et al. mengkritik ini sebagai tautologi dengan meletakkan "akibat daripada takrif ke dalam definisi itu sendiri."

Pada tahun 1968, George Stigler menamakan halangan masuk sebagai "Pengeluaran kos yang harus ditanggung oleh firma yang berusaha memasuki industri tetapi tidak ditanggung oleh firma yang sudah ada dalam industri." McAfee et al. mengkritik frasa "tidak ditanggung" sebagai membingungkan dan tidak lengkap dengan menyiratkan bahawa hanya biaya semasa yang perlu dipertimbangkan.

Pada tahun 1979, Franklin M. Fisher memberikan definisi "apa-apa yang menghalang kemasukan apabila kemasukan itu berfaedah secara sosial." McAfee et al. mengkritik ini sepanjang garis yang sama seperti definisi Bain.

Pada tahun 1994, Dennis Carlton dan Jeffrey Perloff memberikan takrifan, "apa sahaja yang menghalang seorang usahawan daripada mewujudkan sebuah syarikat baru dalam pasaran." Carlton dan Perloff kemudian menolak takrif mereka sendiri sebagai tidak praktikal dan sebaliknya menggunakan definisi mereka sendiri "halangan jangka panjang untuk kemasukan" yang ditakrifkan dengan sangat jelas pada definisi dalam pengenalan.

Halangan utama dan sampingan untuk kemasukan sunting

Suatu penghalang utama untuk masuk adalah kos yang menjadi penghalang ekonomi untuk masuk dengan sendirinya. Penghalang sampingan untuk kemasukan adalah kos yang tidak menjadi penghalang untuk masuk dengan sendirinya, tetapi memperkuat halangan lain untuk kemasukan jika mereka hadir.[1][6]

Rintangan masuk anti-amanah sunting

Rintangan masuk anti-amanah adalah "kos yang kelewatan masuk dan dengan itu mengurangkan relatif kebajikan sosial kepada kemasukan segera tetapi sama-sama mahal".[1] Ini berbeza dengan konsep penghalang ekonomi untuk kemasukan yang ditakrifkan di atas, kerana ia boleh melambatkan kemasukan ke pasaran tetapi tidak menghasilkan apa-apa kelebihan kos kepada penyandang di pasaran. Semua halangan ekonomi untuk kemasukan adalah halangan antitrust untuk masuk, tetapi persoalannya tidak benar.

Contoh sunting

Contoh-contoh berikut sepadan dengan semua definisi biasa halangan ekonomi utama untuk kemasukan.

  • Perjanjian pengedar - Perjanjian eksklusif dengan pengedar utama atau peruncit dapat membuat kesulitan bagi produsen lain untuk memasuki industri ini.
  • Harta Intelek - Peserta berpotensi memerlukan akses kepada teknologi pengeluaran yang sama efisien sebagai monopoli pejuang untuk bebas memasuki pasaran. Paten memberi firma hak undang-undang untuk menghentikan firma lain yang menghasilkan produk untuk tempoh tertentu, dan sebaliknya menyekat masuk ke pasaran. Paten bertujuan untuk menggalakkan kemajuan inventif dan teknologi dengan menjamin hasil sebagai insentif. Begitu juga, tanda dagangan dan servicemark boleh mewakili jenis halangan masuk untuk suatu produk atau perkhidmatan tertentu jika pasaran didominasi oleh satu atau beberapa nama terkenal.
  • Amalan sekatan, seperti perjanjian pengangkutan udara yang menjadikan sukar bagi syarikat penerbangan baru untuk mendapatkan slot pendaratan di beberapa lapangan terbang.
  • Perjanjian Pembekal - Perjanjian eksklusif dengan link utama dalam rantaian penawaran dapat membuat sulit bagi produsen lain memasuki industri.
  • Penukaran halangan - Kadangkala, ia mungkin sukar atau mahal bagi pelanggan untuk menukar pembekal
  • Tarif - Cukai ke atas import menghalang firma asing masuk ke dalam pasaran domestik.
  • Cukai - Syarikat-syarikat yang lebih kecil ekspansif dana khas daripada keuntungan tertahan sehingga kadar cukai yang tinggi menghalang pertumbuhan dan kemampuan mereka untuk bersaing dengan firma sedia ada. Firma yang lebih besar mungkin lebih dapat mengelakkan cukai yang tinggi melalui kedua-dua lubang yang tertulis ke dalam undang-undang yang memihak kepada syarikat besar atau dengan menggunakan kakitangan perakaunan cukai mereka yang lebih besar untuk mengelakkan cukai yang lebih tinggi.
  • 'Zonasi' - Kerajaan membenarkan aktiviti ekonomi tertentu di kawasan tanah tertentu tetapi tidak termasuk orang lain, yang memungkinkan monopoli atas tanah yang diperlukan.

Contoh yang berkawan sunting

Contoh-contoh berikut kadang-kadang disebut sebagai halangan untuk masuk, tetapi tidak sesuai dengan semua definisi yang disebutkan halangan untuk kemasukan. Kebanyakannya sesuai dengan definisi rintangan antitrust kepada kemasukan atau sekatan ekonomi tambahan untuk masuk.

  • 'Ekonomi skala' - Kelebihan kos menaikkan kepentingan dalam pasaran, yang dapat menghalang dan melambatkan peserta masuk ke pasaran. Ini menjadikan ekonomi skala menjadi penghalang antitrust untuk masuk, tetapi mereka juga boleh menjadi sampingan.[1] Kelebihan kos kadang-kadang boleh dibalik dengan cepat oleh teknologi. Sebagai contoh, perkembangan komputer peribadi telah membolehkan syarikat-syarikat kecil menggunakan teknologi pangkalan data dan komunikasi yang dahulunya sangat mahal dan hanya tersedia untuk syarikat besar.
  • Kesan Rangkaian - Apabila sesuatu yang baik atau perkhidmatan mempunyai nilai yang meningkat rata-rata untuk setiap pelanggan tambahan, ini menimbulkan antitrust yang sama dan penghalang sampingan kepada skala ekonomi.[1]
  • Peraturan kerajaan - Peraturan perintah yang mempunyai kuasa undang-undang, yang ditetapkan oleh pihak berkuasa yang unggul atau berwibawa, yang berkaitan dengan tindakan mereka yang berada di bawah kawalan pihak berkuasa. Keperluan untuk lesen dan permit boleh meningkatkan pelaburan yang diperlukan untuk memasuki pasaran, mewujudkan penghalang antitrust untuk masuk.
  • Pengiklanan - Firma-firma yang sedia ada boleh berusaha untuk membuat sukar bagi pesaing baru dengan membelanjakan banyak pada pengiklanan bahawa firma-firma baru akan mendapati lebih sukar untuk mendapat atau tidak dapat mengurus dan melaksanakan. Ini dikenali sebagai teori kuasa pemasaran pengiklanan.[7] Di sini, penggunaan iklan firma yang ditubuhkan mencipta pengguna yang dianggap perbezaan dalam jenamanya dari jenama lain hingga tahap yang pengguna melihat jenamanya sebagai produk yang sedikit berbeza.[7] Oleh kerana jenama itu dilihat sebagai produk yang sedikit berbeza, produk dari pesaing sedia ada atau yang berpotensi tidak boleh digantikan dengan sempurna sebagai ganti jenama firma yang mantap.[7] This makes it hard for new competitors to gain consumer acceptance.[7]
  • Modal - Sebarang pelaburan ke dalam peralatan, bangunan, dan bahan mentah adalah halangan sampingan, terutama termasuk kos tenggelam.[1]
  • Ketidakpastian - Apabila pelaku pasaran mempunyai pelbagai pilihan dengan pertindihan keuntungan yang mungkin, memilih salah satu daripada mereka mempunyai biaya peluang. Kos ini mungkin dikurangkan dengan menunggu sehingga keadaan lebih jelas, yang boleh mengakibatkan penghalang antitrangan sampingan.
  • Keuntungan kos bebas skala - Teknologi proprietari, pengetahuan, akses yang menguntungkan kepada bahan mentah, lokasi geografi yang menguntungkan, kelebihan kos kurva pembelajaran.
  • 'Integrasi integral' - Liputan firma lebih daripada satu tahap pengeluaran, sementara mengamalkan amalan yang memihak kepada operasi sendiri di setiap peringkat, sering disebut sebagai halangan kemasukan kerana ia memerlukan pesaing menghasilkannya pada langkah yang berbeza untuk memasuki pasaran sekaligus.
  • Penyelidikan dan pembangunan - Sesetengah produk, seperti mikroprosesor, memerlukan pelaburan di pasaran yang besar yang akan menghalang pendatang yang berpotensi.
  • Kesetiaan pelanggan - Firma penyandang besar mungkin mempunyai pelanggan yang setia kepada produk yang telah ditetapkan. Kehadiran jenama yang kukuh dalam pasaran boleh menjadi halangan untuk masuk dalam kes ini.
  • 'Kawalan sumber sumber' - Jika sebuah firma tunggal mempunyai kawalan sumber penting bagi industri tertentu, maka firma lain tidak dapat bersaing dalam industri.
  • 'Permintaan inelastik' - Satu strategi untuk menembusi pasaran ialah untuk menjual pada harga yang lebih rendah daripada penyandang. Ini tidak berkesan dengan pengguna yang tidak sensitif harga.
  • 'Harga ramalan' - Amalan firma yang dominan menjual pada kerugian untuk membuat persaingan lebih sukar bagi firma baru yang tidak dapat mengalami kerugian sedemikian, sebagai firma dominan besar dengan garis besar kredit atau wang tunai rizab boleh. Ia haram di kebanyakan tempat; Walau bagaimanapun, ia sukar untuk dibuktikan. Lihat antitrust. Dalam konteks perdagangan antarabangsa, amalan sedemikian sering disebut dumping.
  • Pelesenan pekerjaan - Contohnya termasuk pendidikan, pelesenan, dan kuota bagi bilangan orang yang boleh memasuki profesion tertentu.

Klasifikasi dan contoh sunting

Michael Porter mengklasifikasikan pasaran kepada empat kes umum Templat:Petikan yang diperlukan:

  • Halangan tinggi untuk kemasukan dan [[halangan untuk keluar | penghalang keluar] yang tinggi (contohnya, telekomunikasi, tenaga)
  • Penghalang tinggi untuk masuk dan halangan keluar rendah (contohnya, perundingan, pendidikan)
  • Penghalang yang rendah untuk kemasukan dan penghalang keluar tinggi (contohnya, hotel, besi]
  • Halangan rendah untuk kemasukan dan halangan keluar rendah (contohnya, runcit, perdagangan elektronik)

Pasaran ini menggabungkan ciri-ciri:

  • Pasaran dengan halangan masuk yang tinggi mempunyai beberapa pemain dan dengan demikian margin keuntungan yang tinggi.
  • Pasaran dengan halangan kemasukan rendah mempunyai banyak pemain dan margin keuntungan yang rendah.
  • Pasaran dengan halangan keluar yang tinggi tidak stabil dan tidak diatur sendiri, sehingga marjin keuntungan berfluktuasi sangat banyak dari waktu ke waktu.
  • Pasaran dengan penghalang keluar yang rendah stabil dan dikawal sendiri, sehingga margin keuntungan tidak berubah-ubah sepanjang masa.

Semakin tinggi halangan untuk masuk dan keluar, semakin rawan pasaran cenderung menjadi monopoli semula jadi. Sebaliknya juga benar. Semakin rendah halangan, semakin besar kemungkinan pasar akan menjadi persaingan sempurna.

Struktur pasaran sunting

  1. Persaingan sempurna: Zero halangan untuk masuk.
  2. Persaingan monopoli: Halangan sederhana untuk kemasukan.
  3. Oligopoli: Halangan tinggi untuk kemasukan.
  4. Monopoli: Sangat tinggi kepada halangan mutlak untuk kemasukan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d e f g h "When Are Sunk Costs Barriers to Entry?" (PDF). caltech.edu. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 27 March 2016. Dicapai pada 3 May 2018.
  2. ^ "Antitrust Aspects of Barriers to Entry" (PDF). micronomics.com. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 17 May 2017. Dicapai pada 3 May 2018.
  3. ^ "Competition and Barriers to Entry" (PDF). oecd.org. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 29 August 2017. Dicapai pada 3 May 2018.
  4. ^ "Entry Barriers and Contemporary Antitrust Litigation". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-29.
  5. ^ "Archived copy" (PDF). Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2009-05-21. Dicapai pada 2009-12-16.CS1 maint: archived copy as title (link)
  6. ^ "Homepage of Oz Shy" (PDF). ozshy.com. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 21 December 2016. Dicapai pada 3 May 2018.
  7. ^ a b c d Moffatt, Mike. (2008) About.com The Market Power Theory of Advertising Diarkibkan 2008-04-05 di Wayback Machine Economics Glossary - Terms Beginning with M. Accessed June 19, 2008.

Templat:Instecon