Rise of the Planet of the Apes

Rise of the Planet of the Apes ialah filem aksi fiksyen sains Amerika 2011 [1][4][6] diarahkan oleh Rupert Wyatt dan dibintangi oleh Andy Serkis, James Franco, Freida Pinto, John Lithgow, Brian Cox, Tom Felton dan David Oyelowo. Ditulis oleh Rick Jaffa dan Amanda Silver, ia adalah siri reboot filem Planet of the Apes, bertujuan untuk bertindak sebagai cerita asal untuk siri filem baharu.[7] Premisnya serupa dengan filem keempat dalam siri asal, Conquest of the Planet of the Apes (1972), tetapi ia bukan buatan semula secara langsung filem itu. Dalam filem itu, bahan yang direka untuk membantu pembaikan otak itu sendiri memberikan kecerdasan kepada cimpanzi bernama Caesar, yang memberikan layanan yang sama kepada tempat perlindungan haiwan yang penuh dengan apes lainya. Ini membawa kepada pemberontakan terhadap manusia selepas Caesar dan beruk super pintar lain mengalami penderaan di tangan kakitangan pusat perlindungan. Sebuah masyarakat baharu untuk semua jenis beruk bebas (beberapa kera biasa melarikan diri dari zoo semasa krisis) telah diasaskan di hutan barat laut San Francisco akibatnya.

Rise of the Planet of the Apes
logo filem
PengarahRupert Wyatt
Penulis
  • Rick Jaffa
  • Amanda Silver
BerdasarkanPremis yang diadaptasi oleh Planet of the Apes oleh
Pierre Boulle
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiAndrew Lesnie
Disunting oleh
  • Conrad Buff
  • Mark Goldblatt
Muzik olehPatrick Doyle
Syarikat
penerbitan
Diedarkan oleh20th Century Fox
Tarikh tayangan
  • 5 Ogos 2011 (2011-08-05)
Masa tayangan
105 minit[1][2]
Negaraamerika syarikat[3][4]
Bahasainggeris
Bajet$93 juta[5][2]
Pecah panggung$481.8 juta[2]

Rise of the Planet of the Apes telah dikeluarkan pada 5 Ogos 2011, dan menerima kejayaan kritikal dan komersial. Filem ini telah disemak secara positif untuk arahan, kesan khas dan persembahan Serkis dan dicalonkan untuk Oscar untuk Kesan Visual Terbaik. Ia juga telah dicalonkan untuk lima Anugerah Saturn termasuk Pengarah Terbaik untuk Wyatt dan Penulisan Terbaik untuk Jaffa dan silver, memenangi Filem Fiksyen Sains Terbaik,Pelakon Pembantu Terbaik untuk Serkis dan Kesan Khas Terbaik. Persembahan Serkis sebagai Caesar mendapat pujian meluas, menyebabkan dia mendapat banyak pencalonan daripada persatuan yang biasanya tidak mengiktiraf prestasi capture sebagai lakonan tradisional.

Sekuel kepada filem, Dawn of the Planet of the Apes, telah dikeluarkan pada 11 Julai 2014 dan filem ketiga, War for the Planet of the Apes, telah dikeluarkan pada 14 Julai 2017. Filem keempat sedang dalam pembangunan.

Pelakon sunting

Manusia sunting

Beruk sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Rise of the Planet of the Apes (12A)". British Board of Film Classification. Diarkibkan daripada yang asal pada July 17, 2018. Dicapai pada June 28, 2019.
  2. ^ a b c Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BoxOfficeMojo tidak disediakan
  3. ^ "LUMIERE: Rise of the Planet of the Apes". Lumiere. Diarkibkan daripada yang asal pada June 24, 2018. Dicapai pada March 28, 2016.
  4. ^ a b "Rise of the Planet of the Apes (2011)". AllMovie. Dicapai pada July 13, 2017.
  5. ^ Kaufman, Amy (August 4, 2011). "Movie Projector: 'Apes' will rise above 'Change-Up' at box office". Los Angeles Times. Diarkibkan daripada yang asal pada August 5, 2011. Dicapai pada August 7, 2011.
  6. ^ "Planets of the Apes Trilogy". Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan)
  7. ^ Lussier, Germain. planet-of-the-apes/85807/ "Collider Melawat Set Kebangkitan Planet Beruk; Blog Video Ditambah" Check |url= value (bantuan). .archive.org/web/20110417060653/http://collider.com/set-visit-rise-of-the-planet-of-the-apes/85807 Diarkibkan Check |archive-url= value (bantuan) daripada yang asal pada 17 April 2011. Dicapai pada 28 Jun 2019. Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting