Roary the Racing Car

Roary the Racing Car adalah sebuah acara televisyen animasi anak-anak yang saat ini mengudara di Milkshake! pada Channel 5 dan Nick Jr- di Inggeris, PBS Kids Sprout di Amerika Syarikat, Treehouse TV di Kanada, Discovery Kids di Amerika Latin, dan Nick Jr. dan ABC1 di Australia. Dihasilkan oleh Chapman Entertainment, pengeluar Fifi and the Flowertots, Ini mengikuti petualangan Roary dan kawan-kawan nya kereta lumba di trek lumba Silver Hatch. Roary adalah kereta lumba merah berbentuk sama seperti kereta grand prix. Dia tinggal di litar perlumbaan Silver Hatch.

Roary the Racing Car
GenreKomedi
Rancangan televisyen kanak-kanak
PenciptaDavid Jenkins
Dibangunkan oleh
Keith Chapman
PengarahTim Harper
Pelakon suara
Maria Darling
Tim Whitnall
Marc Silk
Dominic Frisby
Peter Kay (UK)
Kerry Shale (US)
Katie Leigh (US)
Danny Katiana (US)
Phil Lollar (US)
Pencerita suara latar
Sir Stirling Moss (UK)
Sam Hornish Jr. (US)
Penggubah lagu tema
Alan Coates and Kim Goody
Negara asalUnited Kingdom
BahasaInggeris
Bilangan siri2
Bilangan episod108
Penerbitan
Penerbit eksekutifGreg Lynn (S2)
PenerbitOwen Ballhatchet (S1)
Tempoh siaran10 menit (approx.)
Syarikat penerbitan
Chapman Entertainment
Cosgrove Hall Films
Syarikat pengedaran
Target Entertainment[1]
Penyiaran
Saluran asalFive
Nick Jr.
Format gambar576i (16:9)
Format audioDolby Digital
Siaran asal07 Mei 2007 (2007-05-07) – 29 September 2010 (2010-09-29)
Kronologi
Rancangan berkaitan
Fifi and the Flowertots
Laman sesawang

Plot sunting

Siri mengikuti kehidupan dan petualangan kenderaan balap Roary, Maxi, Cici, Tin Top dan orang-orang manusia yang mereka bekerja, Chris dan Marsha mekanisme dan Mr karburator, pemilik trek balap. Juga PC Pete, tempatan petani Hijau, Molecom dan Flash. Alur ceritanya kadang-kadang berputar sekitar watak kenderaan lain, seperti Drifter, Rusty, Nick, yg bekerja keras, Zippee, Hellie, Breeze, Conrad, James dan Loada.

Setting sunting

Roary the Racing Car ditetapkan sekitar litar perlumbaan motor fiksyen bernama Silver Hatch (sebuah penggabungan dari nama dua litar perlumbaan Grand Prix Inggeris, Silverstone dan Brands Hatch). Sebahagian besar aksi terjadi di pit trek dan lokakarya, meskipun kita sering mengikuti kereta di pangkuan mereka di sekitar trek. Kadang-kadang, usaha watak untuk lokasi luaran seperti pantai di dekatnya.

Narasi sunting

Setiap kisah diawali dan diakhiri dengan sebuah narasi pendek dari British Grand Prix lagenda, Sir Stirling Moss. Dia tidak pernah dilihat, tapi digunakan sebagai suara-over. Versi AS diriwayatkan oleh NASCAR Sprint Cup Series dan bekas IndyCar driver Sam Hornish Jr.

Produksi sunting

Animasi frame berhenti pada awalnya diberikan oleh Cosgrove Hall Filem, dan kebelakangan oleh studio sendiri di-rumah Chapman Entertainment siri menggunakan gabungan citra yang dihasilkan komputer dan animasi stop-motion. Siri ini berasal oleh David Jenkins, yang menghabiskan empat tahun bekerja di pengurusan senior di Brands Hatch Race Circuit. Ini direka bentuk dan dibangunkan oleh Keith Chapman, pengarah kreatif Chapman Hiburan dan pencetus Bob Builder dan Fifi dan Flowertots. Seri penerbit eksekutif adalah Greg Lynn.

Watak sunting

Suara-suara untuk watak berasal dari Peter Kay, Maria Darling, Dominic Frisby, Marc Sutera dan Tim Whitnall. Dalam versi US beberapa suara yang oleh Kerry Shale.

Watak kenderaan sunting

Roary adalah junior muda dan antusias single-seater mobil balap. Dia adalah watak utama dalam persembahan dan Big Chris '"nombor satu bintang". Roary tidak berpengalaman dan dia sering membuat kesalahan. Namun, dengan bantuan dari teman-temannya, ia selalu belajar dari mereka. Roary memakai topi besbol putih dan dengan nombor 1 terpampang di bintang merah. Roary slogannya adalah "Light em 'up". Dia disuarakan oleh Maria Darling.

Maxi adalah kuning tua jenis Formula 1 balap mobil yang merupakan bintang Silver Hatch sebelum Roary tiba. Dia adalah temperamental dan mengharapkan yang terbaik dari segala sesuatu - termasuk penggunaan pertama dari pemanasan ban. Dia memakai kacamata hitam dan topi biru dan sukan nombor 5. Maxi adalah Itali dan merupakan kegemaran Bapak karburator. Maxi slogannya adalah "Mamma Mia!" Dia berbicara dengan aksen Itali mengejek, walaupun hal ini de-ditekankan dalam sulih suara AS. Ketika memulakan Maxi bangsa boleh membuat api meletus dari knalpot nya. Ada saudara persaingan sihat antara Maxi dan Roary. Disuarakan oleh Silk Marc.

Cici (dikenali sebagai "Zizzy" di AS sulih suara) adalah pink dan ungu cerah akrobat mobil dengan nombor 3 dilukis di depannya. Dia adalah kereta elektrik dan membawa panel surya di atas atap rumahnya. Dia memiliki sikap genit dan selalu mencabar Roary untuk "Tangkap aku!" Cici adalah Perancis dan mempunyai aksen Perancis. slogannya nya adalah "Race kau!". Dia adalah salah satu teman Roary terbaik dan kereta pertama untuk bercakap dengan dan Roary bangsa pada hari pertama. Cici dan Roary tampaknya memiliki naksir satu sama lain, walaupun Cici sering sangat terkesan dengan Maxi juga. Disuarakan oleh Darling Maria.

Tin Top adalah mobil saham besar dan kuat. Ia sering mengambil sudut-sudut nya terlalu cepat dan luas dan secara teratur berakhir baik dalam perangkap pasir, dinding ban atau lumpur, umumnya di tumpukan kusut bahagian terputus. slogannya Timah Top adalah tepat diberikan kunjungannya yang sering ke bengkel: "Tape saya, palu saya dan menghantar saya keluar!" Dia berbicara dengan aksen mock-Amerika, dan disuarakan oleh Peter Kay. Seperti Maxi, Tin Top boleh membuat api keluar dari tailpipes nya. Dalam versi AS, Tin Top berbicara dengan aksen stereotaip "bandar", ia memakai nombor 88 di sisi-Nya dan tidak tampaknya memiliki sebuah slogannya. Disuarakan oleh Kay Peter.

Drifter (dikenali sebagai "Dragga" di sulih suara AS) adalah mobil balap Drift yang sangat hi-tech. Seiring dengan namanya ia dapat diamati untuk menunjukkan ciri-ciri oversteer pengendalian ekstrim, dengan hujung ekornya berayun lebar-lebar di setiap sudut. Dia memiliki komputer on-board dengan kepala up display di kaca depan mobil nya. Drifter mempunyai naga yang luar biasa pada sisi dan juga sukan lampu neon undertray biru dan dia memakai nombor 6 di atas kaca depan dan kaca depan belakang. Dia speakes dengan aksen Jepun mengejek. slogannya Drifter di versi Inggeris adalah "Go-go meningkatkan nitro!", dia tidak memiliki slogan dalam versi AS. Disuarakan oleh Silk Marc.

Rusty adalah seorang tua, berkarat, kafilah bergerak yang tinggal di Silver Hatch. Ia sering dijumpai tidur, tapi jarang fikiran yang dibangunkan oleh watak lain dan ia menikmati mengenang masa sebagai sebuah kafilah bergerak. Dia boleh memberikan nasihat yang berguna, tetapi sering sepenuhnya oleh kemalangan. Big Chris tinggal di Rusty. Disuarakan oleh Dominic Frisby.

Yg bekerja keras (dikenali sebagai "Lugga" di AS sulih suara) adalah sebuah kenderaan off-road 4x4, atau "lumpur yg bekerja". Yg bekerja adalah watak yang paling santai di Silver Hatch dan ia tidak pernah terburu-buru atau panik. Dalam versi Inggeris, ia berbicara dengan aksen Caribbean lemah; dalam versi AS, ia berbicara dengan aksen Selatan ringan. Dia sering menggunakan winch teleskop untuk menyelamatkan Roary dan Maxi dari lumpur pasir, kerikil, atau. Yg bekerja keras sering terdengar mengucapkan slogannya nya "Tidak perlu bangsa, yg bekerja di kes ini!" Disuarakan oleh Dominic Frisby.

FB (dikenali sebagai "Trucksy" di sulih suara AS) adalah lori pickup Petani Green. Dia biasanya terlihat dengan Farmer Green, atau bermain dengan Cici dan Roary. slogannya utamanya adalah "Roary's sahabat saya". Disuarakan oleh Dominic Frisby. Zippee adalah motor skuter Marsha. Zippee adalah jenis kelamin tak tentu sebagai vokalisasi hanya dibuat oleh Zippee adalah bunyi 'bip', serupa dengan klakson mobil kecil.

Hellie adalah helikopter merah dan ungu terang, yang mengangkut Mr karburator di trek. Dia memiliki alat dengar besar yang dia gunakan untuk berkomunikasi dengan awak-tanah, biasanya menyiarkan booming "Hellie adalah Go!" Disuarakan oleh Silk Marc. James adalah mobil sport klasik perak, yang mengambil Mamma Mia di mana-mana dia perlu pergi. Dia mempunyai beberapa gizmos dan alat termasuk kerusi Ejector, payung, meriam air dan tuala. slogannya Nya adalah, "Nama James", dan dia berbicara dengan aksen Inggeris mewah. Disuarakan oleh Silk Marc.

Nick Silver Hatch kereta polis, yang bekerja dengan PC Pete untuk menjaga kereta yang selamat. Ia menikmati bermain dengan kereta-kereta lain dan dia berharap dia bisa balapan dengan mereka juga. slogannya Nya adalah "Jahat!" Disuarakan oleh Silk Marc. Breeze adalah buggy pantai yang tinggal di pantai di Silver Hatch. Dia baik dari pada stunts, seperti Cici, dan mencintai ketika kereta-kereta lain yang datang berkunjung. slogannya nya adalah "Life angin", dan berbicara dengan aksen Australia yang sangat palsu.

Loada adalah lori pengangkutan yang mengambil kereta untuk acara-acara khusus. Dia telah banyak cerita yang berbeza dari jalan dan ia menikmati menyuruh mereka untuk teman-temannya. slogannya Nya adalah "Lock n 'Loada", dan ia mempunyai aksen Itali sedikit. Disuarakan oleh Whitnall Pasukan.

Conrod adalah sebuah mobil balap Australia yang dinamakan lurus terkenal di Gunung Panorama Circuit di Bathurst, New South Welsh. Dia memiliki V8 bising besar dan tiba tanpa peringatan pada Silver Hatch. Dia disuarakan oleh tiga kali Australia Touring Car Champion dan 5 kali Bathurst 1000 pemenang Craig Lowndes.


Karakter Manusia sunting

Big Chris (Seiyuu Bolton kelahiran komedian Peter Kay) adalah mekanik Silver Hatch bangsa lagu's. Dia kadang-kadang commentates, dan mula bangsa. Dia tinggal di Rusty karavan, dan terlihat setelah trek balap dan mobil. Big Chris mempunyai slogannya biasanya utara, "tikungan anda, anda memperbaikinya." (Versi US, apalagi merdu, adalah "anda tikungan, anda memperbaikinya.") Big Chris digambarkan sebagai sangat kacau dan linglung, sering "kehilangan" objek langsung selaras tentang penglihatan, dan kekal terkejut sendiri walkie-talkie. Ketika bekerja pada kereta-kereta, ia sering amalan karaoke dengan out-versi-lagu dari sebuah lagu yang berjudul "Motor Man". Peter Kay juga menyanyikan "Roary Mobil Racing" lagu tema. Dalam versi AS ia disuarakan oleh Kerry Shale (dikenali untuk peranan suaranya dalam Dennis the Menace dan Budgie Helikopter Little) yang juga menyanyikan versi Amerika dari lagu tema.

Marsha adalah marshal bangsa dan pentadbir tidak rasmi dari trek balap Silver Hatch. Dia suka hal yang harus rapi dan terorganisir, yang sering menempatkan dirinya ke dalam konflik dengan Big Chris. Dia sangat fit dan menikmati yang baik dijalankan. Dia berbicara dengan aksen British tebal dan slogannya versi Inggeris-nya adalah "Gears untuk pergi, rem untuk melambatkan!", Sementara di versi US dia tidak slogannya. Dia juga disuarakan oleh Maria Darling.

Mr Carburettor adalah pemilik flamboyan dari trek balap Silver Hatch. Dalam versi Inggeris asli, ia berbicara dengan aksen Itali diucapkan, sedangkan rakannya AS mempunyai aksen New York. Kereta kegemarannya adalah Maxi, yang ia menganggap untuk menjadi kereta yang terbesar di seluruh dunia. Ia memiliki gigi emas, yang berkilau di bawah sinar matahari ketika ia tersenyum. Dia memiliki cepat marah, sering berubah merah, membuat stim keluar dari telinganya dan berteriak bahawa objek kemarahan adalah "memandu aku langit-langit!" Dia adalah seorang perfeksionis yang kadang berates Big Chris untuk kelewatan, walaupun Marsha seringkali menutupi untuk Big Chris di depan Mr karburator. Mr karburator sering suka menonton mobil balap di sekitar trek, biasanya bersorak untuk Maxi, walaupun ia mengucapkan selamat kepada pemenang, siapa pun mungkin. Dia berkongsi slogannya sama dengan Maxi, "Mamma Mia", dan ia sering dapat mendengar nyanyian opera. Untuk beberapa alasan Mr karburator tidak boleh mengatakan benar nama Tin Top. nama pertamanya telah diturunkan menjadi Antonio. Disuarakan oleh Whitnall Pasukan.

Green petani memiliki tanah pertanian yang terletak tepat di sisi trek balap Silver Hatch. Dia sering gelombang sebagai kereta zoom terkini. Dia memiliki Dinkie yang Donkey, dan suka mencari bio-bahan bakar, yang kadang-kadang bekerja, tetapi seringkali tidak. Nya slogannya Inggeris adalah "Hijau dengan nama, hijau dengan alam!", Walaupun seperti banyak watak lain, rakannya AS tidak slogannya. Disuarakan oleh Whitnall Pasukan.

Mama Mia adalah ibu Mr karburator dan pemilik James. Ketika ia pertama kali melawat Silver Hatch, itu berkat Flash bahawa ia menikmati bangsa (yang mengakibatkan setiap kereta kecuali Roary menerjang). Sekarang dia adalah pengunjung reguler ke pacuan kuda. slogannya nya adalah "Home James", dan dia berbicara dengan aksen Itali. Disuarakan oleh Darling Maria. PC Pete adalah polis Silvehatch dan adik Marsha muda. Ketika ia melihat salah satu mobil balap melaju menjauh dari trek, ia panggilan kepada kereta polis nya, Nick untuk mengikuti mereka. slogannya Nya adalah "Ikuti kereta", dan ia disuarakan oleh Marc Silk.

Watak Haiwan sunting

Flash, yang dikenali sebagai "Furz" di dubbing AS, adalah kelinci antropomorfik, yang tinggal di bawah pokok di tepi trek di "Hare-Pin Bend" (plesetan 'turn jepit rambut'). Ia secara rutin cuba untuk menyebabkan kerosakan, dari hal-hal kecil seperti menyembunyikan peralatan untuk sengaja cuba menyebabkan kemalangan dengan menggerakkan kon lalu lintas di sekitar untuk mengalihkan kereta-kereta balap dengan cara yang salah. Flash benar-benar ingin menjadi pemandu dan sering cabaran Silver Hatch kereta untuk berpacu dengan dia sebagai dia naik skateboard bertenaga tinggi-tinggi. Ketika Flash tertangkap bangun tidak baik anda akan sering mendengar slogan Nya: "! Flash harus dash" Di AS, ia mempunyai beberapa catchphrases: "! Furz ... harus terbang" dan "Chew wortel saya!" menjadi dua yang sering diulang-ulang. Disuarakan oleh Silk Marc.

Molecom adalah mol berkacamata yang sering dijumpai membersihkan kekacauan yang ditinggalkan setelah Flash telah berusaha untuk lui menimbulkan kekacauan. Menjadi mol, ia hidup di bawah tanah, dan sering menggali keluar, menyebabkan molehills untuk muncul ketika dia datang. Dengan beberapa jenis indra keenam, Molecom sepertinya tidak pernah menggali melalui trek, walaupun sering kelihatan menggali keluar melalui kawasan pit-stop konkrit. slogannya Nya adalah "Saya tahi lalat dengan peranan". Disuarakan oleh Dominic Frisby.

Dinkie adalah keldai, abu-abu tua yang sering terlihat di sisi trek balap (dan kadang-kadang di atasnya), dengan telinganya mengepakkan setelah mobil balap melaluinya. kesan vokal Dinkie adalah dilakukan oleh Marc Silk.

  1. ^ McLean, Tom (February 18, 2009). "Target Brings New Fifi, Roary Series to MIPTV". Animation Magazine. Dicapai pada August 3, 2021.