RoboCop (filem 2014)

(Dilencongkan dari Robocop (Filem 2014))

RoboCop adalah filem aksi cereka fiksyen sains Amerika Syarikat tahun 2014 yang diarahkan oleh José Padilha; ia merupakan bikinan semula dari filem tahun 1987 berjudul sama dan dari siri filem Robocop , sehingga sekuel keempat dari franchise tersebut.

RoboCop
Fail:Posterrobocop.jpg
Theatrical release poster
PengarahJosé Padilha
Lakon layarJoshua Zetumer
BerdasarkanCharacters by
  • Edward Neumeier
  • Michael Miner
Dihasilkan oleh
  • Marc Abraham
  • Eric Newman
Dibintangi
SinematografiLula Carvalho
Disunting oleh
  • Daniel Rezende
  • Peter McNulty
Muzik olehPedro Bromfman
Syarikat
penerbitan
Strike Entertainment
Diedarkan oleh
Tarikh tayangan
  • 12 Februari 2014 (2014-02-12) (United States)

  • 30 Januari 2014 (2014-01-30) (Malaysia)
Masa tayangan
121 minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
Bahasabahasa Inggeris
Bajet$130 juta

Film ini dijadwalkan untuk rilis di Amerika Syarilat pada tanggal 12 Februari 2014[2] dalam format 2D dan IMAX dengan rating PG-13 oleh MPAA, sehingga menjadi filem kedua dalam franchise ini yang memperoleh Rating PG-13, setelah Robocop 3[3].

Sinopsis sunting

Pada tahun 2028, syarikat multinasional OmniCorp merevolusi sistem peperangan dengan robot pengaman yang biasa digunakan di kawasan penuh konflik seperti Iran. Di luar negeri, dron mereka banyak digunakan pihak militer Amerika Syarikat selama bertahun-tahun. Namun di negeri asalnya, penggunaan dron sebegini dilarang dalam Undang-undang Dreyfus.

Pimpinan OmniCorp, Raymond Sellars, meminta Dr. Dennett Norton dan pasukan penyeldikannya untuk membuat robot alternatif. Hasilnya adalah sebuah proposal untuk seorang polis siborg. Seorang detektif polis Detroit bernama Alex Murphy dipilih untuk menjadi kandidat polis cyborg setelah menderita luka parah akibat ledakan bom kereta ciptaan bos kriminal Antoine Vallon. Murphy adalah seorang suami penyayang, ayah sekaligus polis yang berdedikasi menumpas jenayah di kota Detroit. Murphy kini adalah RoboCop, polis bertubuh separuh robot dan separuh manusia.

Sebagai RoboCop, Murphy mengejar komplotan Vallon untuk balas dendam. Dia berhasil membunuh bos dan anak buahnya. Murphy kembali ke markas polis dan bekerjasama dengan rakan sekerjanya, Jack Lewis, untuk menghadapi dua polis korup yang berkhianat untuk Vallon. Murphy pun akhirnya mengetahui bahawa Ketua Polis juga terlibat dalam pengkhianatan itu - lalu terbuktinya masih tetap ada rasa kemanusiaan dalam diri RoboCop.

Barisan pelakon sunting

Rujukan sunting

  1. ^ http://www.imdb.com/title/tt1234721/
  2. ^ "Robocop 2014 release dates". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-01-14. Dicapai pada 2020-05-11.
  3. ^ http://www.imdb.com/title/tt1234721/releaseinfo. IMDb Release Date page
  4. ^ Han, Angie. "Remake Bits: 'Robocop', 'Carrie', 'Evil Dead', 'The Flamingo Kid', 'Jar City', 'A Bittersweet Life'". /Film.

Pautan luar sunting