Roland U-20

Roland U-20 Alat Penyintisis

Roland U-20 adalah synthesizer sampel PCM, yang dikeluarkan oleh Roland pada tahun 1988.

U-20 digambarkan oleh Roland sebagai 'papan kekunci RS-PCM', di mana RS adalah singkatan dari ReSynthesized kerana mesin suara dapat memainkan kembali versi sampel PCM yang diubah suai.

Roland U-20
Roland U-20
Contoh Muzik


Gambaran keseluruhan

Mesin synthesizer itu sendiri hanya memainkan semula sampel PCM yang disimpan. Synthesizer seperti itu dikenali sebagai rompler, berbanding dengan sampler, yang memungkinkan anda merakam dan memuatkan sampel tersuai. Walaupun begitu, pemutaran sampel dapat sedikit disesuaikan dengan mengedit sampul surat ADSR dan menerapkan kesan DSP, seperti reverb atau chorus. Kekurangannya ialah ketiadaan penapis.

U-20 mempunyai tambalan 64 standard, dan dapat digandakan dengan kad RAM pilihan (M-256E). Terdapat juga 2 slot tambahan untuk kad PCM ROM untuk memperluaskan jumlah bunyi.

Terdapat arpeggiator terbina dalam, ciri Chord Play yang memainkan semula akord penuh dengan hanya satu jari, 2 slaid yang dapat ditentukan, dan U-20 serasi dengan siri kad suara SN-U110 dan SN-MV30-S1.

Dengan satu U-20 adalah mungkin untuk menghasilkan orkestrasi yang cukup lengkap. Jumlah suara maksimum kemudiannya dibatasi oleh peranti itu sendiri.

U-20 memberikan suara Roland tertentu lebih banyak publisiti, seperti shakuhachi, loceng, sampel gitar dengan distorsi, dan bunyi piano Roland khas, yang dapat dijumpai pada model Roland kemudian seperti siri JV dan XV.

Mengedit suara terhad dan agak rumit kerana susun atur skrin dan menu yang kecil. Berkat popularitinya, kemudian ada perisian yang tersedia untuk mengedit suara di komputer melalui MIDI, atau dengan menambahkan suara baru ke perangkat. Terdapat juga pratetap perkakasan dalam program seperti Cubase yang membolehkan komunikasi lebih mudah.