Kes Pembunuhan Roller Coaster (Detektif Conan)

(Dilencongkan dari Roller Coaster Murder Case)

Kes Pembunuhan Roller Coaster (Jepun: ジェットコースター殺人事件, Hepburn: Jetto Koosutaa Satsujin Jiken) engkok cerita pertama siri manga Jepun Detektif Conan. Anime Detektif Conan disesuaikan arka kepada episod 1 dan telah disiarkan di Nippon TV pada 8 Januari 1996. Episod ini mengisahkan seorang detektif remaja yang bijak sering membantu pihak polis iaitu Shinichi Kudo.

Tankōbon pertama Detektif Conan yang dikeluarkan oleh Tora Aman di Malaysia di mana bab-bab individu arka yang terkandung

Plot sunting

Kes 1 : Jenayah di Rumah Agam Persendirian sunting

Episod ini bermula di rumah jika suatu pihak telah diganggu oleh pembunuhan salah seorang tetamu, Presiden Bank iaitu Yamazaki Yatsubishi , ditemui mati dengan peluru di dalam hatinya. Polis, diketuai oleh Inspektor Megure, telah menyiasat tempat kejadian, tetapi tidak mempunyai bukti yang muktamad. Walau bagaimanapun, Shinichi membuat pintu masuk besar-besaran dan mendakwa mempunyai digambarkan kes itu.

Kes 2 : Kes Pembunuhan Roller Coaster sunting

Ran Mouri bertemu dengan rakannya, Shinichi Kudo dalam perjalanan mereka untuk Sekolah Menengah Tinggi Teitan . Selepas Shinichi menjelaskan kepada Ran mengapa dia berhenti pasukan bola sepak dan memberitahu bahawa dia mahu menjadi seorang detektif rekaan seperti Sherlock Holmes , Ran mengingatkan Shinichi janji yang dibuat dengannya: jika Ran memenangi kejohanan karate serantau, Shinichi akan pergi dengan ke taman hiburan, Tanah Tropika. Shinichi menunjukkan penaakulan deduktif untuk Ran apabila dia betul menyimpulkan bahawa seorang gadis yang berdiri sejajar di hadapan mereka untuk Coaster Mystery gimnas. Tarikh Shinichi dan Ran jalan pintas apabila pembunuhan berlaku ketika mereka menunggang roller coaster. Siapakah yang bertanggungjawab untuk membunuh Kishida, dan bagaimana mereka melakukannya?

Apabila kes ini selesai, Shinichi berasa curiga terhadap dua lelaki yang berpakaian hitam tersebut. Shinichi terpaksa tinggalkan Ran dan mengintip lelaki hitam tersebut. Semasa Shinichi mengintip, tiba-tiba seorang lelaki hitam serang Shinichi dari belakang dan memaksanya memakan ubat APTX 4869.