Roset /rˈzɛt/ adalah, peranti bulat kecil yang dianugerahkan bersama pingat. Roset sama ada dipakai pada pingat ini bagi menunjukkan kedudukan yang lebih tinggi, atau untuk situasi di mana memakai pingat itu dianggap tidak perlu. Roset dikeluarkan di negara-negara seperti Belgium, Perancis, Itali dan Jepun. Roset juga kadang-kadang dipanggil Bowknots, kerana bentuknya. Selain itu, roset besar kadang kala disematkan ke reben yang menggantung pingat, biasanya lencana Officer (dan kadangkala Grand Officer) Darjah Kesatriaan tertentu.

Médaille de la Résistance berserta sebuah roset besar yang dipasang pada reben penggantung pingat. Roset kecil biasanya dipakai secara berasingan.

Sesetengah roset lapel kecil yang dipakai mengikut cara yang sama seperti pin lapel. Pangkat Knight bagi Order of the British Empire sekarang memakai roset lapel mengandungi salib darjah di tengah, sedangkan sebelum ini adalah semata-mata lapel pin logam. Walaupun pin logam lapel dipasang pada sutera roset dianggap satu pingat, ini tidak selalunya benar sebuah lambang logam kekurangan pelapik reben.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting