Ralat ungkapan: Pengendali < tidak dijangka

Rosidi Ismail
KelahiranRosidi bin Ismail
(1948-08-03) 3 Ogos 1948 (umur 75)
Kelantan
KewarganegaraanMalaysia Malaysia
Nama samaranRossem

Rossem sudah tidak asing lagi bagi dunia kartun Malaysia. Hari ini karya beliau boleh dilihat di dada akhbar dan majalah. Nama sebenarnya Rosidi bin Ismail dilahirkan pada 3 Ogos 1948 di Kelantan. Di peringkat awal, beliau menerima tunjuk ajar dalam bidang kartun daripada allahyarham Rejabhad. Beliau banyak menghasilkan kartun-kartun politik, karikatur satira pada awal 1965 hingga sekarang dan pernah berkhidmat dengan akhbar The Sun, Malaysia sehingga tahun 1993. Beliau masih lagi aktif berkartun dan boleh melihat hasil karyannya di akhbar Mingguan Malaysia.


Kerana minatnya kepada politik dan peperangan, beliau memilih untuk menyertai Polis Diraja Malaysia. Semasa di dalam pasukan polis, Rossem masih meneruskan minatnya terhadap kartun. Malah beliau sangat aktif dalam menghantar karya-karyanya ke beberapa penerbitan.

Antara karya-karyanya yang dikenali ketika itu ialah Konstabel Jabit, yang tersiar di akhbar Utusan Malaysia dari tahun 1978. Dalam masa yang sama, kartun beliau yang berjudul Pak Din Pencen, turut menghiasi dada akhbar Utusan Melayu. Ketika bersama majalah Gila-Gila mula meledak, Rossem turut menyumbang karya kartunnya di bawah tajuk Macam-macam. Antara koleksinya ialah Pen, Dakwat dan Kertas yang diterbitnya sendiri.