Roti bakar susu merupakan hidangan sarapan pagi yang terdiri daripada roti bakar dalam susu suam dan ditambah dengan gula dan mentega.[1] Garam, cili, paprika, kayu manis, koko, kismis dan bahan-bahan lain boleh ditambah juga.[2] Di wilayah New England di Amerika Syarikat, roti bakar susu merujuk kepada roti bakar yang telah dicelupkan dalam kuah putih berasaskan susu.[3]

Roti bakar susu

Roti bakar susu adalah makanan yang digemari sepanjang abad ke-19 dan awal abad ke-20, terutama untuk kanak-kanak kecil dan untuk pemulihan yang dianggap sebagai hidangan yang menenangkan dan mudah dicerna. Walaupun tidak begitu popular pada tahun 2000-an, roti bakar susu masih dianggap makanan selesa.[2][4][5][6]

Jenis mengikut negara sunting

Asia sunting

 
Roti bakar dengan susu pekat diatasnya.

Roti bakar susu adalah pencuci mulut yang disajikan di banyak kafe teh susu Asia. Ia terdiri daripada roti putih panggang tebal dan susu pekat di atasnya.

  Serbia sunting

Masonica , atau popara adalah pencuci mulut yang serupa dengan roti bakar susu yang boleh disajikan pada bila-bila masa sepanjang hari. Ia sering dibuat dengan susu suam segar dan roti sepanjang hari.

  Norway dan   Sweden sunting

Hidangan tradisional Skandinavia yang serupa dengan roti bakar susu disebut soll dalam bahasa Norway dan bryta di bahasa Sweden. Ini terdiri daripada flatbrød pecah, tunnbröd atau roti kering yang disajikan dalam semangkuk susu sejuk dan gula dll. Soll adalah hidangan sehari-hari bagi petani di luar bandar, terutama dijadikan sebagai makan malam sederhana pada waktu petang. Semasa musim sejuk, soll kadang-kadang disajikan sebagai sarapan pagi dengan susu yang dihangatkan.

  Amerika Syarikat Barat Daya sunting

Dalam masakan Mexico Baru, roti bakar susu disebut sebagai leche cocida, yang bermaksud susu yang dimasak.[7] Roti bakar dipotong menjadi potongan dan dimasukkan ke dalam mangkuk. Susu dimasak dengan sedikit mentega, garam dan lada dan dicurahkan ke atas roti. Ini adalah makanan yang berkaitan dengan penggunaan lebihan susu, mungkin dari hari-hari penyediaan susu .

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "An Alphabet For Gourmets" by Mary Francis Kennedy Fisher, MacMillan
  2. ^ a b "A Stew or a story: an assortment of short works by M.F.K. Fisher" by Joan Reardon, Mary Frances Kennedy Fisher, Counterpoint Press, Originally in Bon Appetit, 1978.
  3. ^ "Bartleby". Bartleby. Dicapai pada 2013-11-17.
  4. ^ Clough, Caroline (April 6, 2007). "Chicagoist". Chicagoist. Diarkibkan daripada yang asal pada April 3, 2012. Dicapai pada November 17, 2013.
  5. ^ Queenkungfu. "Recipe Czar". Recipezaar.com. Dicapai pada 2013-11-17.
  6. ^ "Nigella Lawson recipe". Foodnetwork.com. Dicapai pada 2013-11-17.
  7. ^ Terjemhan Leche Cocida

Pautan luar sunting