Roti ketawa merupakan makanan yang berasal dari Kota Pematangsiantar di Sumatera Utara dalam negara Indonesia.[1] Ada juga menyebutkan kuih ini sebagai "Onde-Onde Ketawa" kerana menyerupai bebola bijan (di Indonesia dipanggil sebagai Onde-onde.) dan tambahan pula berbentuk bulat dan dilengkapi dengan bijan. Ia mempunyai tekstur yang sedikit keras berbanding bebola bijan dan tidak mempunyai inti didalamnya.[2]

Roti Ketawa
Tempat asal Indonesia
Kawasan/rantauKota Pematangsiantar
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Etimologi sunting

Makanan ini berbentuk bulat dan terdapat belahan di permukaaan yang menyerupai seperti sebuah senyuman ataupun ketawa.[3] Roti ketawa akan rapuh jika baru dimasak dan dapat ditemukan di pasar dengan dua ukuran yang berbeza yakni kecil dan besar.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ Fatimah Rahmawati (11 Jun 2020). "Mencicipi Renyahnya Roti Ketawa, Kudapan Khas Siantar yang Mirip Onde-Onde" (dalam bahasa Indonesia). Merdeka.com. Dicapai pada 20 Mac 2021.
  2. ^ "ROTI KETAWA: CAMILAN SUMATERA UTARA YANG COCOK UNTUK MENEMANI KEGALAUANMU" (dalam bahasa Indonesia). Info Budaya. 2 Disember 2019. Dicapai pada 20 Mac 2021.
  3. ^ a b Asriyati (6 September 2019). "Apa yang Lucu dari Roti Ketawa?" (dalam bahasa Indonesia). Good News From Indonesia. Dicapai pada 20 Mac 2021.

Pautan luar sunting