Rouwaida Attieh

Pelakon dan penyanyi wanita Syria

Rouwaida Attieh (Arab: رويدا عطية; lahir di Talkalakh, Syria, 1 Julai 1982; umur 41 tahun) merupakan seorang penyanyi dan pelakon wanita Syria. Rouwaida ialah naib juara pertama musim pertama Super Star, import pan-Arab "Pop Idol".[1] Bersama-sama dengan peserta Lubnan Melhem Zein, beliau adalah kegemaran untuk memenangi pertandingan itu, yang dimenangi oleh peserta Jordan Diana Karazon. Beliau telah ditandatangani di bawah AlAnoud Productions.

Rouwaida Attieh
رويدا عطية
رويدا عطية
Kelahiran
Obayda Haidar Attieh
عبيدة حيدر عطية

(1982-07-01) 1 Julai 1982 (umur 41)
Syria Talkalakh, Syria
Pekerjaan
Tahun aktif2003–kini
Kerjaya muzik
Genre
InstrumenVokal
Syarikat rakaman
AlAnoud Production

Biografi sunting

Rouwaida dilahirkan di Talkalakh, Syria.[2] Beliau adalah anak perempuan Haydar dan Najida Attieh. Bapanya dilahirkan dan dibesarkan di Tripoli, Lubnan tempat dia belajar dan menamatkan pengajian di Sekolah Menengah. Beliau bertemu ibu Rouwaida, Najida apabila dia berpindah ke Mesir untuk pakar dalam undang-undang. Pasangan itu berkahwin dan kembali ke Lubnan, tempat Najida dilahirkan.

Dari zaman kanak-kanak awalnya, Rouwaida digunakan untuk menonton konsert Umm Kulthum di TV dan dia belajar "Enta 3mry" ketika berusia lima tahun. Ayahnya terpesona oleh bakatnya dan dia menggalakkannya. Dia belajar muzik dan bermain oud (alat muzik oriental) dan dia adalah ahli di banyak kelab untuk memelihara cerita rakyat Arab.

Pada 2008, Dia menandatangani kontrak dengan AlAnoud Production yang diuruskan oleh Anoud Maaliki dan mengeluarkan album pertamanya dengan label "Essmani" yang diedarkan oleh Platinum Records. Album itu termasuk dua single hit "Shou Sahel El Hali", "Hayati Melkite", dan "Bala Hob".

Rouwaida telah menjadi terkenal dengan cepat berkat kekuatan suaranya, dan kemahirannya menggunakannya. Suaranya yang dalam dan ekspresif membantunya cemerlang dalam gaya tarab Arab klasik dan gaya dabkah Levantine. Beliau telah bekerja dengan gergasi muzik Arab yang tidak terkira banyaknya, seperti komposer Lubnan Imad Shamseddine (dikreditkan dengan kebanyakan kejayaan Najwa Karam), legenda Lubnan Wadih El Safi dan komposer Mesir Salah El Sharnoubi (dikreditkan dengan kebanyakan lagu popular Warda). Pada 2003 Rouwaida menyertai Super Star 1, dia mencapai peringkat akhir dan memenangi hati berjuta-juta orang di Dunia Arab.

Rujukan sunting

  1. ^ "Rouwaida Attieh". jpop.com. Dicapai pada 11 Oktober 2010.
  2. ^ "Ruwaida Attia". ElCinema (dalam bahasa Arab). Diarkibkan daripada yang asal pada 25 Mac 2016.

Pautan luar sunting