Ruang empat dimensi

ruang geometri dengan empat dimensi

Dalam matematik, empat ruang dimensi ( "4D") adalah ruang geometri dengan empat dimensi. Ia biasanya khusus kepada empat dimensi ruang Euclid, yang digunakan secara umum peraturan ruang Euclid tiga dimensi. Ia telah dikaji oleh ahli matematik dan ahli falsafah selama dua abad, baik untuk kepentingannya sendiri dan bagi pandangan yang ia tawarkan dalam bidang matematik dan bidang-bidang yang berkaitan dengannya.

Unjuran tesseract 3D yang melalui pusingan mudah dalam empat ruang dimensi.

Secara algebra, ia dihasilkan dengan menggunakan kaedah-kaedah vektor dan koordinat geometri untuk menjadikan ruang empat dimensi. Khususnya vektor dengan empat elemen boleh digunakan untuk mewakili kedudukan dalam ruang empat dimensi. Ruang ini adalah ruang Euclid, yang mempunyai metrik dan norma, dan semua arah diambil kira sebagai sama: tambahan dimensi tidak dapat dibezakan daripada tiga yang lain.

Dalam fizik moden, ruang dan masa bersatu dalam empat dimensi Minkowski kontinuum dipanggil ruang masa, yang menganggap metrik dimensi masa berlainan daripada tiga dimensi ruang. Ruang-masa bukanlah ruang Euclid.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting