Rumah kedai ialah sejenis binaan berseni bina vernakular yang sering ditemui di kawasan bandar di Asia Tenggara. Bentuk binaan campuran perniagaan dan perumahan ini mencirikan pusat-pusat bersejarah di kebanyakan bandar dan kota di rantau ini.

Sederet rumah kedai di pekan Rasa, Selangor.

Reka bentuk dan ciri-ciri sunting

 
Rumah kedai mampu mencecah setinggi tiga tingkat di kawasan padat penduduk. Ditunjukkan di sini sebaris rumah kedai tiga tingkat tradisi pertengahan abad ke-20 di Chinatown, Singapura, Art Deco dan stail antarabangsa.

Pelbagai fungsi sunting

Biasanya, rumah kedai terdiri daripada kedai di bahagian bawah yang terbuka kepada laluan awam atau "laluan kaki lima", dan memiliki kediaman peribadi di bahagian atas. Rumah kedai akan berdeket sesama sendiri bagi membentuk baris dengan bahagian hadapan yang sekata, dinding kalis api dan mematuhi selari dengan jalan.

Media sunting

Rumah Kedai sering dijadikan premis penceritaan dalam filem dan rancangan TV di saluran TV utama di Malaysia dan Singapura. Antaranya adalah drama bersiri Rumah Kedai (1989 - 1993)

Rujukan sunting

Bacaan lanjut sunting

  • Lee Ho Yin, "The Singapore Shophouse: An Anglo-Chinese Urban Vernacular," in Asia's Old Dwellings: Tradition, Resilience, and Change, ed. Ronald G. Knapp (New York: Oxford University Press), 2003, 115-134.


Pautan luar sunting

  • "Shophouses in Singapore" [Rumah kedai di Singapura]. ShinyVisa.
  • "Shophouses of George Town, where East meets West" [Rumah kedai di George Town, di mana Timur bertemu Barat]. Minor Sights.