Rusa broket ialah spesies rusa dalam genus Mazama. Mereka bersaiz sederhana hingga kecil, dan ditemui di Semenanjung Yucatán, Tengah dan Amerika Selatan, dan pulau Trinidad. Kebanyakan spesies ditemui terutamanya di hutan. Mereka secara kasar serupa dengan duiker Afrika dan muncak Asia, tetapi hanya berkait jauh. Kira-kira 10 spesies rusa broket diterangkan.

Rusa broket
Broket kelabu (M. gouazoubira)
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Mammalia
Keluarga: Cervidae
Subkeluarga: Capreolinae
Tribus: Odocoileini
Genus: Mazama
Rafinesque, 1817
Spesies jenis
Mazama pita
Rafinesque, 1817
Spesies

M. americana
M. bororo
M. bricenii
M. chunyi
M. gouazoubira
M. nana
M. nemorivaga
M. pandora
M. rufina
M. temama
M. tienhoveni

Nama genus Mazama berasal daripada mazame dalam bahasa Nahuatl, jamak daripada mazatl, bererti "rusa".[1] Nama broket (dari bahasa Perancis brocart < broche) berasal daripada perkataan bagi rusa jantan pada tahun kedua, dengan tanduk tidak bercabang.[2]

Tingkah laku sunting

Selain kecil dan nokturnal, spesies Mazama adalah pemalu dan oleh itu, jarang diperhatikan. Mereka didapati hidup bersendirian atau berpasangan di dalam wilayah kecil mereka sendiri, dengan sempadan biasanya ditandakan dengan air kencing, najis, atau rembesan daripada kelenjar mata. Apabila diancam oleh pemangsa (terutamanya kougar dan jaguar), mereka menggunakan pengetahuan mereka tentang wilayah mereka untuk mencari tempat persembunyian di tumbuh-tumbuhan berhampiran. Sebagai herbivor, diet mereka terdiri daripada daun, buah, dan pucuk.

Pembiakan sunting

Pasangan hidup bersama kekal monogami. Rusa jantan tunggal biasanya mengawan dengan betina berdekatan. Apabila jantan bersaing untuk mendapatkan pasangan, mereka bertarung dengan menggigit dan menikam dengan tanduk pendek mereka. Spesies broket yang hidup di kawasan tropika tidak mempunyai musim mengawan tetap, tetapi spesies di kawasan sederhana mempunyai tempoh mengawan yang berbeza pada musim luruh.

Tempoh kehamilan adalah kira-kira 200–220 hari dan betina hanya melahirkan seekor anak rusa pada satu masa. Anak muda tinggal bersama ibu, bersembunyi sehingga cukup besar untuk menemaninya. Mereka biasanya bercerai susu sekitar umur enam bulan dan mencapai kematangan seksual selepas setahun.

Rujukan sunting

  1. ^ Bright, William (2007). Native American Placenames of the United States. University of Oklahoma Press. m/s. 274. ISBN 978-0-8061-3598-4.
  2. ^ Cf. "brocket, n." OED Online. Oxford University Press, Jun 2017. Web. 5 Ogos 2017.