Sač adalah tudung logam besar atau seramik seperti loceng dangkal yang mana doh roti atau daging yang dibakar akan ditutupi, dan di atasnya akan diletakkan bara. Ia membolehkan pembakaran perolakan dan bentuk loceng membolehkan wap berputar, yang menjadikan daging, ikan dan sayuran tetap berair, dan kentang serta sayur-sayuran menggabungkan rasa mereka dengan daging. Ia juga digunakan untuk membakar roti dan pastri tradisional seperti burek dan piza. Loceng itu sendiri mungkin berasal dari ketuhar berbentuk loceng yang digunakan untuk membuat roti rata di timur tengah.

Secara tradisinya, sač adalah ketuhar mudah dan primitif untuk membakar pelbagai makanan yang digunakan oleh keluarga yang kurang berada yang tidak mampu mempunyai dapur di rumah mereka, dan tudung itu sendiri sering kali digunakan sebagai plat untuk membakar. Hari ini, perkakas membakar biasanya digunakan oleh Restoran di seluruh Semenanjung Balkan, Albania, Bulgaria, Bosnia dan Herzegovina, Slovenia, Croatia, Macedonia, Serbia, Montenegro, Kosovo, Greece (disebut: Παραδοσιακή Γάστρα, Σινί atau Χάνι) dan Turki, yang telah menggunakan gaya masakan tradisional ini, kebanyakannya disebabkan oleh ciri-ciri penambah rasa yang khusus, yang membolehkan makanan menjadi sedikit berasap, tambahan kepada proses memasak perolakan yang disebutkan di atas. Perkataan sač, juga boleh merujuk kepada hidangan yang diperbuat daripada daging, sayuran dan kentang, dibakar di dalam ketuhar sač.

Di Bulgaria, perkataan сач atau сачѐ (sach/sache) merujuk kepada kepingan tanah liat rata, yang dipanaskan pada suhu yang tinggi, dan diletakkan di atas meja, di mana kepingan nipis sayur-sayuran dan daging dimasak di atasnya. Lemak tidak digunakan, dan ia tidak ditutup. Di rantau Rhodopes biasanya lebih banyak daging digunakan.

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting