Sains dan teknologi di Malaysia

Dasar sains di Malaysia dikawal oleh Kementerian Sains, Teknologi, dan Inovasi (MOSTI). MOSTI, sebahagian besarnya memberi tumpuan kepada lima bidang: bioteknologi, dasar ICT, industri, laut ke ruang teras dan sains dan teknologi.[1] kementerian Lain, seperti Kementerian Pertanian dan Kementerian Kesihatan juga memiliki jabatan sains. Latihan di bidang sains telah dinaikkan pangkat pada tahun 1970-an dan 1980-an. Dari 1987-1997 penyelidikan dan pembangunan digunakan 0.24% dari GNP, dan pada tahun 1998 berteknologi tinggi eksport dibuat 54% eksport buatan Malaysia.[perlu rujukan]

Malaysian astronaut Sheikh Muszaphar Shukor responding to a query form the media in a pre-flight press conference.
Sheikh Muszaphar Shukor merupakan angkasawan pertama di Malaysia

Malaysia ialah salah satu pengeksport peranti semikonduktor, barangan elektrik, produk teknologi maklumat dan komunikasi terbesar di dunia.[2] Inovasi di Malaysia dikuasai oleh besar multinasional asing syarikat.

Rangkaian Saintifik Malaysia sunting

Rangkaian saintifik Malaysia dibentuk oleh saintis tempatan dan luar negara. Kebanyakan saintis Malaysia bekerja di universiti awam atau institusi penyelidikan kerajaan dan sebahagiannya di universiti swasta dan jabatan R&D swasta dengan tekanan pengkomersialan. Sebilangan besar saintis Malaysia telah menubuhkan kerjaya penyelidikan di luar negara, yang sebahagiannya tinggal di negara ini menyiapkan PhD mereka. Peniaga tempatan dan luar negeri Malaysia disambungkan melalui pelbagai aktiviti penyelidikan melalui persidangan, forum, penerbitan dan aplikasi pembiayaan penyelidikan bersama. Menyambung saintis tempatan dan luar negara adalah penting untuk menyatukan pasukan saintis negara untuk menyumbang pembangunan negara.

Saintis Malaysia di luar negara sunting

Ahli sains Malaysia di luar negeri atau saintis Malaysia di luar negara ialah istilah biasa bagi saintis Malaysia yang tinggal di luar negara yang aktif dalam penyelidikan dan pembangunan dalam komuniti saintifik. Sejumlah saintis Malaysia meneruskan kerjaya penyelidikan mereka selepas menamatkan pengajian Ph.D. di luar negara, terutamanya di Amerika Syarikat, England, Kesatuan Eropah, China, Ireland, Australia, New Zealand, Kanada, Singapura, dan Hong Kong. Para saintis Malaysia di luar negara mempunyai hubungan yang kuat dengan negara asal dan mewarisi kekuatan linguistik dalam masyarakat pelbagai budaya dengan orang Melayu, Cina dan India.

Dasar sains di Malaysia sunting

Kerajaan Malaysia menubuhkan dasar sains untuk mendorong perkembangan sains dan teknologi di negara ini di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi. Kerajaan membantu secara aktif menyambung ahli-ahli sains tempatan dan luar negeri untuk meneruskan Transformasi Nasional 2050 (TN50).

Rujukan sunting

  1. ^ Malaysia: The Atlas of Islamic-World Science and Innovation. Country Case Study No.1
  2. ^ "Malaysia". United States State Department. 14 July 2010. Dicapai pada 14 September 2010.