Sains manusia (Tulisan Jawi: ساٴينັ مانسي) adalah bidang kajian aspek-aspek falsafah, biologi, sosial dan budaya kehidupan manusia.[1] Sains Manusia bertujuan untuk mengembangkan pemahaman kita tentang dunia manusia melalui pendekatan interdisiplin yang luas. Ia merangkumi pelbagai bidang - termasuk sejarah, falsafah, genetik, sosiologi, psikologi, biologi evolusi, biokimia, neurosains, tradisi, dan antropologi.[2] Ia adalah kajian dan tafsiran pengalaman, aktiviti, pembinaan, dan artifak yang berkaitan dengan manusia. Kajian sains manusia cuba untuk memperluas dan mencerahkan pengetahuan manusia mengenai kewujudan mereka, hubungannya dengan spesies dan sistem lain, dan perkembangan artifak untuk mengekalkan ekspresi dan pemikiran manusia. Ia adalah kajian fenomena manusia. Kajian tentang pengalaman manusia bersifat sejarah dan terkini. Ia memerlukan penilaian dan penafsiran pengalaman manusia bersejarah dan analisis aktiviti manusia semasa untuk mendapatkan pemahaman tentang fenomena manusia dan untuk memperlihatkan garis besar evolusi manusia. Sains manusia adalah objektif, kritikan maklumat kewujudan manusia dan bagaimana ia berkaitan dengan realiti.

Erti 'sains' sunting

Ketidakpastian dan kekeliruan mengenai penggunaan istilah 'sains', 'sains empirik', dan 'kaedah saintifik'[3] telah merumitkan penggunaan istilah 'sains manusia' berkenaan dengan aktiviti manusia. Istilah 'sains' berasal dari perkataan Latin scientia yang bermaksud 'pengetahuan'. 'Sains' boleh digunakan dengan sewajarnya untuk merujuk kepada mana-mana cawangan pengetahuan atau kajian yang berurusan dengan badan fakta atau kebenaran yang diatur secara sistematik untuk menunjukkan operasi undang-undang umum.

Walau bagaimanapun, menurut positivis, satu-satunya pengetahuan yang sahih ialah pengetahuan saintifik yang berasal dari pengesahan teori positif melalui kaedah saintifik yang ketat, penerapan pengetahuan atau matematik. Hasil daripada pengaruh positivis, istilah sains sering digunakan sebagai sinonim untuk sains empirikal. Sains empirikal adalah pengetahuan berdasarkan kaedah saintifik, pendekatan sistematik untuk mengesahkan pengetahuan yang pertama dibangunkan untuk menangani fenomena fizikal semulajadi dan menekankan pentingnya pengalaman berdasarkan pemerhatian sensori. Walau bagaimanapun, walaupun berkaitan dengan sains semula jadi, terdapat perbezaan yang signifikan antara saintis dan ahli falsafah sains berkaitan dengan apa yang merupakan kaedah saintifik yang sah contohnya, biologi evolusi, geologi dan astronomi, mengkaji peristiwa yang tidak boleh berulang, boleh menggunakan kaedah naratif sejarah.[4] Baru-baru ini, penggunaan istilah ini telah diperluaskan kepada kajian fenomena sosial manusia. Oleh itu, sains semulajadi dan sosial sering diklasifikasikan sebagai sains, sedangkan kajian klasik, bahasa, kesusasteraan, muzik, falsafah, sejarah, agama, dan seni visual dan pertunjukan disebut sebagai kemanusiaan. Ketidaktahuan berkenaan dengan pengertian istilah sains diperparah oleh penggunaan istilah istilah sains secara meluas dengan merujuk kepada salah satu daripada beberapa sains yang kebanyakannya berkaitan dengan bentuk abstrak yang tidak dapat disahkan oleh pengalaman fizikal melalui deria, seperti logik, matematik, dan cabang teoritis sains komputer, teori maklumat, dan statistik.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Human Sciences". Universiti Oxford. Dicapai pada 3 Mac 2017.
  2. ^ "History of the Human Sciences". SAGE Publications Inc. Dicapai pada 3 Mac 2017.
  3. ^ "POLA PENYELIDIKAN SAINTIFIK DARI PERSPEKTIF IBN AL-HAYTHAM" (PDF). Universiti Kebangsaan Malaysia. Dicapai pada 20 Disember 2019.
  4. ^ Mayr, Ernst. Darwin's Influence on Modern Thought. Diarkibkan 2006-07-17 di Wayback Machine

Pautan luar sunting