Sankt-Peterburg (Rusia: Санкт-Петербу́рг, IPA: [sankt pʲɪtʲɪˈrburk], bahasa Inggeris: Saint Petersburg) atau nama-nama lainnya Petrograd (Bahasa Rusia: Петроград[a],IPA: [pʲɪtrɐˈgrat]m 1914-1924) dan Leningrad (Bahasa Rusia: Ленинград,IPA: [lʲɪnʲɪnˈgrat], 1924-1991) merupakan bandar raya kedua terbesar di negara Rusia. Bandar ini dinamakan sempena pengasasnya, Tsar Peter (atau Pyotr) I dari Rusia. St. Petersburg dijadikan ibu negara Empayar Rusia dari 1712-1728, dan 1732-1918, iaitu lebih dua ratus tahun. Selepas Revolusi Rusia 1918, ibu negara Kesatuan Soviet yang baru diasaskan dipindahkan ke Moscow.

Санкт-Петербург
Sankt Petersburg
St. Petersburg
Katedral Saint Isaac
Bendera Санкт-Петербург Sankt Petersburg St. Petersburg
Mohor rasmi Санкт-Петербург Sankt Petersburg St. Petersburg
Nama panggilan: Piter
Kawasan Saint Petersburg di Eropah
Kawasan Saint Petersburg di Eropah
Negara
Daerah
Subbahagian
Rusia
Rusia Barat Laut
Bandar raya Persekutuan
Kerajaan
 • GabenorAlexander Beglov
Keluasan
 • Bandar Raya606 km2 (234 batu persegi)
Penduduk
 (2002)
 • Bandar Raya4,661,219 orang(2,002 Census)
 • Kepadatan3,330/km2 (8,600/batu persegi)
 • Metro
6 juta orang
Zon waktuUTC+3 (MSK)
 • Musim panas (DST)UTC+4 (MSD)
Laman sesawangwww.gov.spb.ru

Kota ini sekarang adalah pusat pemerintahan Oblast Leningrad walaupun memiliki status sebagai kota federal. Kota ini adalah kota pelabuhan yang terletak di tepi Sungai Neva dan Teluk Finskiy. Penduduknya berjumlah 4.848.700 jiwa berdasarkan sensus tahun 2010. Di kota ini mengalir lebih dari 40 sungai dan kira-kira 20 terusan. Ia merupakan pusat industri, ilmu, dan budaya yang penting serta mempunyai industri mesin, besi, baja, kimia, dan pangan. Kota ini telah mempunyai sistem kereta bawah tanah sejak tahun 1955.

Pusat kotanya merupakan salah satu Tapak Warisan Dunia diisytiharkan UNESCO.

Penamaan sunting

Kota ini dinamakan sempena Tsar Pyotr Agung yang mengasaskan kota ini sebagai penguasa memperkenalkan sistem pembaratan terhadap kerajaannya dari bahasa Belanda iaitu Sankt-Pieter-Burch (Сан(к)т-Питер-Бурхъ) sebelum dirusiakan.[1] Peletusan Perang Dunia Pertama mendorong penukaran nama kota ini pada 1 September 1914 kepada Petrograd (Bahasa Rusia: Петроград[a],IPA: [pʲɪtrɐˈgrat] Pyetrograd),[2] "Kota Pyotr" membuang kata-kata Sankt dan Burg yang datang dari bahasa dituturkan musuh politik mereka.

Kota ini dinamakan semula sebagai Leningrad, "Kota Lenin", memperingati Vladimir Lenin tidak lama selepas kematian beliau pada 26 Januari 1924.[3]

Nama asal kota ini dipakai dalam bahasa Rusia kini, Sankt-Peterburg, dipulihkan dalam suatu pungutan suara dalam kalangan warga kota ini pada 6 September 1991, ia dirasmikan atas perintah eksekutif diwartakan Rossiyskaya Gazeta" pada 16 Mei 1992.[4]

Sejarah sunting

Duluan sunting

Asas kota ini terletak di muara Sungai Neva dalam suatu kawasan bernama Ingermanland di mana para penjajah Empayar Sweden membina sebuah kubu bernama Nyenskans tahun 1611.

Zaman Empayar sunting

St. Peterburg didirikan oleh Pyotr yang Agung pada tahun 1703. Pada tahun 1712-1728 dan 1732-1918, kota ini menjadi ibu kota Empayar Rusia.

Zaman Soviet sunting

Pada 7 November [G.L.: 25 Oktober] 1917, tidak lama selepas penurunan takhta Nikolai II dalam Revolusi Februari yang menamatkan pemerintahan beraja di Rusia, golongan Bolshevik pimpinan Vladimir Lenin memasuki Istana Musim Sejuk dalam suatu langkah revolusi yang berjaya menumpaskan Pemerintah Sementara Rusia yang kemudian membawa kepada pembentukan majlis-majlis (sovét) yang digabungkan kuasa menjadi suatu pemerintahan Komunis yang baru[5] - kota ini turut diberi jolokak "kota tiga revolusi" kerana tiga titik masa yang diperan utama kota ini dalam sejarah Rusia pada ketika ini.[6]

Kota ini dinamakan semula sebagai Leningrad 5 hari selepas kematian Lenin pada 26 Januari.

Pada masa Perang Dunia Kedua, kota ini pernah dikepung oleh pasukan Nazi Jerman. Pengepungan Leningrad berlangsung selama 882 hari sejak September 1941, hingga pada 27 Januari 1944 Leningrad berhasil dibebaskan kembali oleh tentara Kesatuan Soviet. Tetapi warganya yang tidak pernah menyerah kalah pada saat itu sehingga dianugerahi gelar Kota Pahlawan oleh pihak Soviet pada tahun 1945. Lebih dari 1.500.000 jiwa meninggal akibat kelaparan dan kekurangan gizi dalam peperangan ini. Peristiwa tersebut kembali dikenang dan diceritakan dalam film yang berjudul Attack On Leningrad.

 
Bolsheviks celebrating May 1 near the Winter Palace half a year after taking power, 1918

Tempat-tempat menarik sunting

Terdapat banyak institut penyelidikan ilmiah di St. Peterburg, salah satunya adalah cabang Akademi Sains Rusia. Terdapat pula 43 perguruan tinggi di kota ini, salah satunya adalah Universiti Negeri St. Peterburg. Teater Mariinskiy, Teater Opera dan Balet, dan Teater Drama Besar juga terletak di kota ini.

Salah satu tempat yang patut dikunjungi adalah Perpustakaan Nasional Rusia yang memiliki koleksi beberapa manuskrip Melayu, termasuk Sejarah Melayu yang dibawa oleh Laksamana I. F. Kruzenshtern dalam pelayarannya pada tahun 1798. St. Peterburg juga memiliki 47 muzium, antara lain Muzium Hermitage yang kaya akan koleksi lukisan, patung, dan permadani dari seluruh penjuru dunia, Muzium Russky Muzey yang menyimpan koleksi seni lukis Rusia, Muzium Antropologi dan Etnologi (dulu disebut Kunstkammer) yang memiliki koleksi etnografi Indonesia, dan Muzium Memorial Pushkin.

Selain itu, ada banyak tempat yang merupakan peninggalan masa lalu, antara lain Patung Peter yang Agung (1782), Istana Musim Sejuk (1754-1762), Benteng Petropalovskaya di Pulau Zayachy (1703), Taman Musim Panas, dan Katedral Isaakievskiy (1818-1858).

Tidak jauh dari St. Peterburg adalah Istana Peterhof yang memiliki taman indah dan penuh air pancur.

Pengangkutan sunting

Saint Petersburg adalah penghubung pengangkutan utama. Jalur kereta pertama di Rusia dibangun disini tahun 1837, dan sejak saat itu infrastruktur pengangkutan kota ini terus berkembang mengikuti perkembangan kota. Petersburg memiliki sistem jalan lokal dan kereta yang ekstensif, dan tetap merawat sistem pengangkutan umum di antaranya tram dan Saint Petersburg Metro, serta beberapa jalur pelayaran.

Kota ini terhubung dengan bahagian Rusia lainnya dengan beberapa laluan kereta internasional.

Jalan dan lebuh umum sunting

Saint Petersburg memiliki jaringan pengangkutan umum yang sangat baik, di antaranya ada bus, tram, trolleybus) dan ratusan laluan lainnya yang dilayani oleh marshrutka. Tram di kota ini dulunya adalah pengangkutan umum utama; pada tahun 1980-an pernah menjadi jaringan trem terbesar di dunia, namun jalurnya banyak yang dihilangkan tahun 2000-an.

Bus mengangkut 3 juta penumpang sehari, meliputi lebih dari 250 laluan. Saint Petersburg Metro adalah sistem angkutan cepat bawah tanah yang mulai beroperasi tahun 1955; saat ini telah memiliki 5 jalur dengan 67 stesen, terhubung dengan kelima terminal kereta, dan mengangkut 2,3 juta penumpang per harinya.[7] Stesen metro juga banyak dihias dengan berbagai material seperti batu pualam dan perunggu.

Kesesakan alulintas banyak ditemui di kota ini, terutama disebabkan karena volume komuter harian yang besar dan curah salju tinggi. Pembangunan Jalan Lingkar Saint Petersburg yang selesai tahun 2011 membantu mengurangi kemacetan dalam kota.

Saint Petersburg adalah koridor pengangkutan yang penting yang menghubungkan Skandinavia dengan Rusia dan Eropah Timur. Kota ini memiliki jaringan jalan Eropah E18 menuju Helsinki, E20 menuju Tallinn, E95 menuju Pskov, Kiev dan Odessa, serta E105 menuju Petrozavodsk, Murmansk dan Kirkenes (utara) dan Moskwa/Kharkiv (selatan).

Jalur air sunting

Perusahaan St Peter Line mengoperasikan 2 feri yang berlayar dari Helsinki ke St Petersburg dan dari Stockholm ke St Petersburg.

Kereta sunting

Kota ini memiliki 5 terminal kereta: Baltiysky, Finlyandsky, Ladozhsky, Moskovsky dan Vitebsky,[8][9] Saint Petersburg memiliki koneksi internasional menuju Helsinki, Finland, Berlin, Jerman dan bekas republik Kesatuan Soviet lainnya. Kereta Helsinki, dibangun 1870 dengan panjang rute 443 kilometer (275 bt), mempunyai jadwal 4 kali sehari dengan perjalanan selama 3,5 jam dengan kereta baru Allegro.

Kereta Moskwa – Saint Petersburg dibuka tahun 1851 dan rutenya sepanjang 651 kilometer (405 bt); dengan lama perjalanan bervariasi dari 3 hingga 9 jam.[10]

Tahun 2009 Russian Railways meluncurkan kereta berkecepatan tinggi baru untuk rute Moskwa – Saint Petersburg. Kereta ini dinamai Sapsan, merupakan turunan dari kereta Siemens Velaro yang populer dan telah beroperasi di beberapa negara Eropah. Kereta ini mencatatkan rekor sebagai kereta tercepat di Rusia tahun 2009, dengan kecepatan[11] 290 kilometer per jam (180 mph).

Sejak 12 Desember 2010 Karelian Trains, projek teroka bersama antara Russian Railways dan VR Group mengoperasikan kereta Alstom Pendolino untuk perkhidmatan antara Finlyandsky dan Stesen kereta Sentral Helsinki di Helsinki. Keretanya dinamai "Allegro".

Udara sunting

Saint Petersburg dilayani oleh Lapangan Terbang Antarabangsa Pulkovo,[12] dan 3 bandara komersial kecil lainnya di pinggir kota. Lapangan Terbang Lappeenranta, terletak dekat Saint Petersburg namun berada di Finland, ia juga populer di antara para pelancong Rusia.

Lapangan Terbang Pulkovo telah beroperasi sejak 1931. Per 2013, Pulkovo melayani lebih dari 12 juta orang per tahun dan menjadi bandara tersibuk ke-3 di Rusia setelah Lapangan Terbang Sheremetyevo dan Domodedovo di Moskwa. Lapangan Terbang ini juga mempunyai perkhidmatan bus 24 jam yang meliputi antara pusat kota dengan Pulkovo .

Pendidikan sunting

Per 2006/2007 ada 1024 TK, 716 sekolah negeri dan 80 sekolah vokasi di Saint Petersburg.[13] Institusi pendidikan tinggi terbesar di kota ini adalah Universiti Negeri Sankt Petersburg, memiliki sekitar 32.000 mahasiswa. Institusi pendidikan tinggi swasta terbesar adalah Institut Perdagangan Antarabangsa, Ekonomi, dan Undang-Undang St. Petersburg. Universiti terkenal lainnya adalah Universiti Politeknik Saint Petersburg, Universiti Herzen, Higher School of Economics dan Universiti Teknik-Tentera Sankt Petersburg. Namun, semua universiti-universiti peringkat negeri adalah milik pemerintah persekutuan, bukan pemerintah kota.

Kota kembar sunting

Daftar kota kembar Saint Petersburg, seperti juga yang tertulis pada portal resmi Pemerintah Kota:[14]
{|style="width:100%"

|- | style="width:33.3%;"|

| style="width:33.3%;"|

| style="width:33.3%;"|

|}

Kota kembar di Persemakmuran Negara-negara Merdeka dan kawasan Baltik:

Tidak ada pada daftar pemerintah:

Milan dan Venezia dulunya merupakan kota kembar Saint Petersburg, namun hubungan tersebut dihentikan pemerintah kedua-dua kota akibat larangan yang dikatakan mencabuli hak homoseksual sana.[69] Milan menghentikan hubungan dengan kota ini pada 23 November 2012 [70] dan Venezia mengikuti pada 28 Januari 2013.[71] Kota Los Angeles berdebat apakah akan menghentikan status kota kembar tahun 2013 [72] dan Carl Katter, mengkampanyekan di Melbourne, Victoria, untuk melakukan hal serupa.[73]

Nota sunting

  1. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan orth tidak disediakan

Rujukan sunting

  1. ^ Schmemann, Serge. "Leningrad, Petersburg and the Great Name Debate".
  2. ^ "Петроград – Энциклопедия "Вокруг света"". www.vokrugsveta.ru.
  3. ^ Ananych, Boris Basilyevich (2006). Санкт-Петербург: энциклопедия (dalam bahasa Rusia). ROSSPEN. m/s. 449. ISBN 5-8110-0107-X.
  4. ^ "Закон Российской Федерации от 21 апреля 1992 года № 2708-I «Об изменениях и дополнениях Конституции (Основного Закона) Российской Советской Федеративной Социалистической Республики»". Unknown parameter |deadlink= ignored (|url-status= suggested) (bantuan)[pautan mati kekal] // «Российская газета», 16 мая 1992 года, № 111 (447), с. 3—5.
  5. ^ Rex A. Wade The Russian Revolution, 1917 2005 Cambridge University Press ISBN 0-521-84155-0Templat:Page?
  6. ^ "The common characteristic of Saint-Petersburg". russia-travel.ws. 2005–2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-11-27. Dicapai pada 9 February 2011.
  7. ^ "St. Petersburg Metro". Accessed 5 September 2015.
  8. ^ Sampai 2001, Terminal Kereta Varshavsky berperan sebagai stasiun utama, namun saat ini menjadi museum kereta.
  9. ^ "Бюпьюбяйхи Бнйгюк - Хярнпхъ". Russkialbum.ru. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-10-16. Dicapai pada November 16, 2012.
  10. ^ "Results of train ticket inquiry, Russian train schedules and Russian train tickets". RZD.com. Dicapai pada January 1, 2011.
  11. ^ "Sapsan claims Russian rail speed record". Railway Gazette International. May 7, 2009. Dicapai pada May 10, 2009.
  12. ^ "Россия - российские авиалинии". Rossiya-airlines.com. July 25, 2007. Dicapai pada November 16, 2012.
  13. ^ "ОТЧЕТ за 2006/2007 учебный год". Dicapai pada January 1, 2009.[pautan mati kekal]
  14. ^ a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z aa ab ac ad ae af ag ah ai aj ak al am an ao ap aq ar as at au av aw ax ay az ba "Saint Petersburg in figures – International and Interregional Ties". Saint Petersburg City Government. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-02-24. Dicapai pada March 23, 2008.
  15. ^ "Barcelona's Sister cities". 2008 Ajuntament de Barcelona (City council's webpage). Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-11-27. Dicapai pada December 1, 2008.
  16. ^ "Bethlehem Municipality". bethlehem-city.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-07-13. Dicapai pada October 10, 2009.
  17. ^ "Bordeaux - Rayonnement européen et mondial". Mairie de Bordeaux (dalam bahasa French). Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-02-07. Dicapai pada July 29, 2013.CS1 maint: unrecognized language (link)
  18. ^ "Bordeaux-Atlas français de la coopération décentralisée et des autres actions extérieures". Délégation pour l’Action Extérieure des Collectivités Territoriales (Ministère des Affaires étrangères) (dalam bahasa French). Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-02-07. Dicapai pada July 29, 2013.CS1 maint: unrecognized language (link)
  19. ^ "Coloful Daegu". Dicapai pada December 1, 2008.
  20. ^ "Dresden Twin cities". 2008 Landeshauptstadt Dresden (City of Dresden: Dresden.de). Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-10-16. Dicapai pada December 1, 2008.
  21. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-05-25. Dicapai pada 2020-06-22.
  22. ^ "Edinburgh – Twin and Partner Cities". 2008 The City of Edinburgh Council, City Chambers, High Street, Edinburgh, EH1 1YJ Scotland. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-03-28. Dicapai pada December 21, 2008.
  23. ^ "Gdańsk Official Website: 'Miasta partnerskie'" (dalam bahasa Polish dan English). 2009 Urząd Miejski w Gdańsku. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-07-23. Dicapai pada July 11, 2009. External link in |publisher= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  24. ^ "Stadt Graz: Sister Cities". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-10-12. Dicapai pada December 1, 2008.
  25. ^ "Twin Towns – Graz Online – English Version". graz.at. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-01-31. Dicapai pada January 5, 2010.
  26. ^ "Sister Cities of Istanbul". Dicapai pada November 2, 2008.
  27. ^ Erdem, Selim Efe (November 3, 2003). "İstanbul'a 49 kardeş" (dalam bahasa Turkish). Radikal. Dicapai pada November 2, 2008. 49 sister cities in 2003CS1 maint: unrecognized language (link)
  28. ^ "Le Havre Website – Twin Towns". (in English) 2006–2008 Ovidio Limited. Dicapai pada November 30, 2008.
  29. ^ "Los Angeles City Council: Sister cities of Los Angeles". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-07-19. Dicapai pada December 1, 2008.
  30. ^ "Partner Cities of Lyon and Greater Lyon". 2008 Mairie de Lyon. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-07-19. Dicapai pada October 21, 2008.
  31. ^ "Friendship Agreements". Manchester City Council. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-06-11. Dicapai pada December 1, 2008.
  32. ^ "International relations: Saint Petersburg". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-09-26. Dicapai pada December 1, 2008.
  33. ^ "City of Melbourne — International relations — Sister cities". City of Melbourne. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-09-26. Dicapai pada July 7, 2009.
  34. ^ "Official Website of Municipal Corporation of Greater Mumbai". Municipal Corporation of Greater Mumbai. Dicapai pada December 1, 2008.
  35. ^ "Villes jumelées avec la Ville de Nice" (dalam bahasa French). Ville de Nice. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-10-29. Dicapai pada June 24, 2013.CS1 maint: unrecognized language (link)
  36. ^ "Osaka and the World, the official website of the Osaka city". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-22. Dicapai pada December 1, 2008.
  37. ^ "Paris Partners: 'Les pactes d'amitié et de coopération'". Mairie de Paris. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-01-22. Dicapai pada December 1, 2008.
  38. ^ "Paris International relations : special partners". Mairie de Paris. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-25. Dicapai pada December 1, 2008.
  39. ^ "Twinnings" (PDF). Central Union of Municipalities & Communities of Greece. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2017-06-30. Dicapai pada August 25, 2013.
  40. ^ "Plovdiv Sister cities". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-11-02. Dicapai pada 2020-06-22.
  41. ^ "Partnerská města HMP". Portál „Zahraniční vztahy“ [Portal "Foreign Affairs"] (dalam bahasa Czech). July 18, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-06-25. Dicapai pada August 5, 2013. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)
  42. ^ "Twinning Cities". City of Thessaloniki. Dicapai pada December 1, 2008.
  43. ^ "Miasta partnerskie Warszawy". um.warszawa.pl (dalam bahasa Poland). Biuro Promocji Miasta. May 4, 2005. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-11. Dicapai pada August 29, 2008.
  44. ^ "Zagreb Sister Cities". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-09-28. Dicapai pada December 1, 2008.
  45. ^ "Yerevan - Partner Cities". Yerevan Municipality Official Website. © 2005—2013 www.yerevan.am. Dicapai pada November 4, 2013.
  46. ^ "Yerevan Municipality – Sister Cities". 2005–2009 www.yerevan.am. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-10-02. Dicapai pada June 22, 2009. External link in |publisher= (bantuan)
  47. ^ "Guide to Vilnuis". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-10-12. Dicapai pada December 1, 2008.
  48. ^ "Twin cities of Riga". Riga City Council. Dicapai pada December 1, 2008.
  49. ^ "О городе Даугавпилс". Gorod.lv. Dicapai pada March 12, 2013.
  50. ^ "TALLINN FACTS & FIGURES 2015" (PDF). Tallinn City Enterprise Department. Dicapai pada September 20, 2015.[pautan mati kekal]
  51. ^ a b c d e f g h i j k l m "Chairman of the Committee for External Relations of St. Petersburg". Google. Dicapai pada July 20, 2012.
  52. ^ "Online Directory: Russian Federation, Eurasia". Sister Cities International. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-09-08. Dicapai pada December 1, 2008.
  53. ^ "Sister cities:Saint Petersburg, Russia". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-10-19. Dicapai pada December 1, 2008.
  54. ^ [1][pautan mati]
  55. ^ "US Africa Sister Cities Conference" (PDF). U.S. Africa sister cities foundation, inc. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2008-05-27. Dicapai pada December 1, 2008.
  56. ^ "Sister Cities, Public Relations". Guadalajara municipal government. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-03-02. Dicapai pada March 12, 2013.
  57. ^ "Sister cities international". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-05-27. Dicapai pada December 1, 2008.
  58. ^ Pessotto, Lorenzo. "International Affairs - Twinnings and Agreements". International Affairs Service in cooperation with Servizio Telematico Pubblico. City of Torino. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-06-18. Dicapai pada August 6, 2013.
  59. ^ "La Stampa - Torino-San Pietroburgo, c'è l'intesa sull'asse strategico". Lastampa.it. June 22, 2012. Dicapai pada November 16, 2012.
  60. ^ "Sister partners of Oslo". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-01-02. Dicapai pada December 1, 2008.
  61. ^ "Twin cities of the City of Kosice". Magistrát mesta Košice, Tr. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-11-05. Dicapai pada July 27, 2013.
  62. ^ "Haifa agreement with partner" (dalam bahasa Rusia). Mignews.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-10-19. Dicapai pada July 20, 2012.
  63. ^ Florence, Jeanne. "Le Havre - Les villes jumelées" (dalam bahasa French). Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-08-07. Dicapai pada August 7, 2013. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  64. ^ "Le Havre - Les villes jumelées". City of Le Havre (dalam bahasa French). Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-07-29. Dicapai pada August 7, 2013. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan); External link in |work= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  65. ^ "The city of Lviv, and its sister cities". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-09-15. Dicapai pada December 1, 2008.
  66. ^ "Hungary-Russia sister cities". Vengria.ru. Dicapai pada July 20, 2012.
  67. ^ "Porto Alegre's International Sister Cities Program". Porto Alegre, RS. Dicapai pada August 22, 2008.
  68. ^ http://www.westportct.gov/index.aspx?page=190
  69. ^ "Milan severs twin city ties with St Petersburg over 'homosexual propaganda' ban". The Telegraph. November 29, 2012. Dicapai pada November 30, 2012.
  70. ^ Associazione Radicale Certi Diritti (November 23, 2012). "Associazione radicale Certi Diritti | Gemellaggio tra Milano e San Pietroburgo: Consiglio comunale approva mozione che ne chiede la sospensione". Certidiritti.it. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-01-30. Dicapai pada March 12, 2013.
  71. ^ Associazione Radicale Certi Diritti. "Associazione radicale Certi Diritti | Venezia approva mozione per la sospensione degli effetti del gemellaggio con San Pietroburgo". Certidiritti.it. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-08. Dicapai pada March 12, 2013.
  72. ^ Greg Hernandez (February 16, 2013). "Los Angeles urged to cut Sister City ties with St. Petersburg due to anti-gay laws there". Gay Star News. Dicapai pada March 12, 2013.
  73. ^ Pinfold, Corinne. "Australia: Brother of anti-gay party leader urges Melbourne to cut ties with St Petersburg over homophobic law". PinkNews.co.uk. Dicapai pada March 12, 2013.

Bibliografi sunting

Pranala luar sunting