Sam Pek Eng Tay (Bahasa Cina: 山 伯 英 台) adalah sebuah filem 1931 yang diarahkan dan dihasilkan oleh The Teng Chun dan dikeluarkan di Hindia Timur Belanda (kini Indonesia). Ia adalah berdasarkan kepada legenda China “The Butterfly Lovers”, yang mengisahkan cinta yang ditakdirkan antara seorang wanita kaya dan seorang anak orang biasa. Filem ini merupakan satu kejayaan komersial, inspirasi The Teng Chun untuk mengarahkan beberapa filem lanjut berdasarkan mitologi Cina. Nama berasal dari nama yang diberi dua watak utama legenda ini, Liang Shanbo (Nio Sam Pek) (梁山伯) dan Zhu Yingtai (Giok Eng Tay) (祝英台).

Sam Pek Eng Tay
山伯英台
PengarahThe Teng Chun
PenulisThe Teng Chun
Dihasilkan olehThe Teng Chun
SinematografiThe Teng Chun
Syarikat
penerbitan
Cino Motion Pictures
Tarikh tayangan
  • 1931 (1931) (Hindia Timur Belanda)
NegaraHindia Timur Belanda
(kini Indonesia)
BahasaMelayu, Mandarin

Plot sunting

Giok Eng Tay, anak orang kaya, jatuh cinta dengan Nio Sam Pek, anak orang biasa . Bagi memastikan kesejahteraan, bapa Eng Tay keluarga mereka menegaskan bahawa dia berkahwin Ma Bun Cai, ((马文才) Ma Wencai) anak kepada seorang bupati. Bagi memastikan hasrat ini dipenuhi, Eng Tay dikunci di dalam biliknya manakala bapanya menghantar lelaki untuk menyerang Sam Pek, yang kemudiannya mati kerana kecederaan. Selepas perkahwinannya mempunyai, Giok Eng Tay dan perarakan beliau melewati kubur Sam Pek ini. Hujan ribut tiba-tiba berkembang dan kubur Sam Pek ini membelah; Eng Tay, mahu untuk bersama dengan kekasihnya, berjalan ke kubur dan melemparkan dirinya ke dalamnya. kubur kemudian menutup dan ribut hampir habis.[1]

Penerbitan sunting

Sam Pek Eng Tay telah diarahkan dan dihasilkan oleh The Teng Chun, anak kepada seorang saudagar Cina Indonesia yang belajar filem di Los Angeles, Amerika Syarikat. Beliau telah bergelar pengarah, tidak lama sebelum menghasilkan Sam Pek Eng Tay, dengan Boenga Roos dari Tjikembang.[2] Filem ini, satu kejayaan sederhana, memberinya dana yang mencukupi untuk memperbaiki peralatan kameranya: Boenga Roos dari Tjikembang telah dikritik kerana bunyi lemah. [3] Walau bagaimanapun, tidak seperti filem sebelum ini - yang berdasarkan sebuah novel paling laris oleh Kwee Tek Hoay [4] - Sam Pek Eng Tay adalah berdasarkan legenda Cina, iaitu The Butterfly Lovers yang popular sebagai pertunjukan pentas pada masa itu.[1] Cerita ini telah disesuaikan untuk penetapan Hindia Belanda. [3] Pelakon filem itu adalah tanpa rekod [1]

Keluaran dan sambutan sunting

Sam Pek Eng Tay dikeluarkan pada tahun 1931 oleh The Teng Chun Cino Motion Picture kepada kejayaan komersial,[3] kebanyakannya mensasarkan penonton Cina.[5] The Teng Chun akan pergi untuk mengeluarkan banyak filem-filem berdasarkan legenda Cina, termasuk Pat Bie To (apan Wanita cantik; 1932), Pat Kiam Hiap (Lapan Askar Pedang; 1933), dan Ouw Peh Tjoa (Ular Hitam dan Putih; 1934).[6] Filem kemudian, menekankan silat, pada umumnya menguntungkan, dan membenarkan The Teng Chun untuk menguasai industri sehingga selepas pengumuman Albert Balink Terang Boelan pada tahun 1937.[5]

Sam Pek Eng Tay berkemungkinan tergolong dalam filem hilang. Ahli antropologi visual Amerika Syarikat Karl G. Heider menulis bahawa semua filem Indonesia yang dibuat sebelum tahun 1950 tidak diketahui lagi keberadaannya ataupun kewujudan salinannya.[7] Walau bagaimanapun, Katalog Filem Indonesia yang disusun JB Kristanto merekodkan beberapa filem masih tersimpan di Sinematek Indonesia dan Biran menulis bahawa beberapa filem propaganda Jepun masih wujud dalam simpanan Perkhidmatan Maklumat Kerajaan Belanda.[8]

Nota kaki sunting

Sumber petikan sunting

  • Biran, Misbach Yusa (2009). Sejarah Film 1900–1950: Bikin Film di Jawa. Jakarta: Komunitas Bamboo working with the Jakarta Art Council. ISBN 978-979-3731-58-2.CS1 maint: ref=harv (link)
  • "Boenga Roos dari Tjikembang". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfidan Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-22. Dicapai pada 22 July 2012.
  • Heider, Karl G (1991). Indonesian Cinema: National Culture on Screen. Honolulu: University of Hawaii Press. ISBN 978-0-8248-1367-3.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Hutari, Fandy (5 November 2011). "Sejarah Awal Industri Film di Hindia Belanda". Jakarta Beat. Jakarta. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 December 2012. Dicapai pada 11 December 2012.
  • "Sam Pek Eng Tay". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfidan Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-22. Dicapai pada 22 July 2012.
  • "The Teng Chun". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfidan Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-26. Dicapai pada 26 July 2012.