San Clemente del Tuyú

San Clemente del Tuyú adalah sebuah pekan Argentina di daerah Partido de la Costa Provinsi Buenos Aires.

San Clemente del Tuyú
Negara Argentina
Provinsi Buenos Aires
PartidoLa Costa
Ditubuhkan1935
Aras
6 m (20 ft)
Penduduk
 • Jumlah11,174
CPA Base
B 7105
Kod kawasan+54 02252
Laman sesawangSan Clemente del Tuyú
Pesisiran sewaktu luar musim.
Punta Rasa.

Sejarah sunting

Dinyatakan oleh Ferdinand Magellan pada 1520, yang memberikan Cape San Antonio yang berhampiran namanya, pihak berkuasa Sepanyol pertama kali mengkaji kawasan itu pada 1580. Dipimpim oleh Gabenor Hernando Arias de Saavedra yang pembaharu, kakitangan Guaranínya membaptiskan tempat Rincón del Tuyú ("hujung berlumpur"). Pertama diletak di peta oleh Jesuit British Thomas Falkner pada 1744, anak sungai berjiran dinamakan San Clemente oleh Jesuit Sepanyol José Cardiel.

 
Rumah api San Antonio, dibina pada 1890.
 
Gumuk di pesisiran San Clemente del Tuyú.

Kawasan tepi air ini telah tidak lama kemudian dibeli oleh keluarga Ortiz de Rozas, salah seorang dari pemilik tanah yang terkenal Argentina. Dijual kepada sebuah lagi keluarga, keluarga Leloirs, pada 1816, kawasan ini menjadi sebuah ladang ternak biri-biri. Seorang keturunan Ortiz de Rozas', Jeneral Juan Manuel de Rosas, telah menggabungkan kawasan ini ke dalam sebuah kawasan Provinsi Buenos Aires pada 1825, kawasan ini pertama kali dilantik bidang kuasa sejak kemerdekaan pada 1816; sebagai Gabenor, Rosas brutally repressed a local insurrection in 1839 terhadap pemerintahan yang menindasnya. Berikutnya 1852 overthrow Rosas, kawasan ini diberikan tempat duduk wilayah (Mar del Tuyú) pada 1864 dan, dengan ketibaan abatoir, kerajaan mempunyai jeti nelayan, sebuah terusan di antara San Clemente dan Buenos Aires, sebuah railhead dan dua rumah api dibina di antara 1878 dan 1902.

Menjadi makmur sewaktu 1920an, golongan pertengahan Argentina pertama kali menjadi menyedari luas pantai keadaan yang aman dan bahagia melalui usaha Datuk Bandar Jorge Gibson, yang mempunyai tepi pantai tempat ditingkatkan ke pantai-pantai awam. Kejayaan projek membawa pada jalan batu kerikil pertama ke dalam San Clemente pada 1932 dan pelantikan rasmi sebagai sebuah kawasan pilihan raya bandaran; tidak lama kemudian diikuti stesen khidmat, tanah khemah, pembangunan harta tanah, sebuah kilang tenaga dan juga sebuah biara. Presiden Juan Perón membuat rancangan untuk sebuah pangkalan kapal selam yang, walaupun tidak pernah dibina, menyebabkan sebuah lebuhraya empat lorong ke dalam San Clemente. Ini dan kemakmuran ini menyebabkan pembangunan pantas pekan ini selepasuah hospital pada 1970 dan Mundo Marino pada 1979, masih oceanarium yang terbesar di Amerika Selatan.[1]

Sebuah taman tema semulajadi (Parque Bahía Aventura) dibuka pada 1997; menarik sedikir orang ramai, kawan ini telah dirancang untuk penutupan apabila, pada 2003, mata air panas mineral telah ditemukan di tapak. Datuk Bandar Wilayah Juan de Jesús set aside sebahagin dari Bahía Aventura dan membuka Termas Marinas, hari ini salah satu mata air panas yang termasyhur di Argentina.

Bandar hari ini sunting

San Clemente del Tuyú, yang paling utara di kalangan komuniti tepi pantai di daerah Partido de la Costa, hari menghitung 27 hotel (dari mana 14 adalah penubuhan tiga atau empat bintang), yang terpenting darinya adalah Hotel Fontainebleu empat bintang di tepi pantai, dengan 71 bilik. Akuarium, taman pengembaraan dan mata air panas dilengkapi oleh dua muzium sains semulajadi, lawatan bot nelayan dan jati 129 meter (400 kaki) panjang, di kalangan taman dan tarikan lain. Punta Rasa, di hujung utara bandar dan tanjung, telah dijadikan pemuliharaan semulajadi pada 1997. Aktiviti di keliling lawatan bot nelayan berpusat di keliling kenduri black corvine dijalankan tahunan sejak 1966, terhadap Disember. Gumuk besat kawasan ini juga memuatkan pentas untuk persaingan Enduro tahunan dijalankan di sini setiap Februari sejak 1998. Suatu kontingen kecil tetapi setia pelawat juga memdapatkan jalannya dari San Clemente, California, sebuah bandar kembar San Clemente del Tuyú's sejak 1969.

Komuniti-komuniti tujuh adik-beradik perempuan menerima hampir sejuta pelawat sewaktu musim panas puncak (Januari dan Februari),[2] dari mana San Clemente del Tuyú menjadi tuan rumah lebih kurang satu persepuluh, diberikan bahagiannya terdapatnya bilik hotel kawasan ini.[3] Suatu bilangan banyak pelawat dapat juga datang untuk menikmati khutbah dan syarahan rahib Benedictine Mamerto Menapace, "penghijrah" orang zahid.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting