Sang Wira merupakan satu siri animasi tempatan Malaysia yang pernah di siarkan di RTM 1 pada akhir tahun 90an (1997-1999). Karakternya cukup popular di kalangan kanak-kanak dan ia menjadi alternatif kepada siri animasi luar yang begitu popular sebelum ini dangan penerbitan sehingga musim ketiga.

Sang Wira
PengarahTBA
Pelakon suara
Zairaini Sarbini
Penggubah lagu tema
Jutakira World Animation Studio Sdn. Bhd.
Lagu pembukaan"Sang Wira dari Planet Jingga"
Lagu penutupTBA
PenggubahTBA
Negara asalMalaysia
Bahasabahasa Melayu
Bilangan musim3
Bilangan episodTBA
Penerbitan
Penerbit eksekutifTBA
PenerbitTBA
Syarikat penerbitan
TBA
Syarikat pengedaran
Jutakira World Animation Studio
Penyiaran
Saluran asalRTM1
Format gambar4:3 format
Format audioTBA
Siaran asal1997 – 1999
StatusTBA

Pengenalan sunting

 

Sambutan terhadap Sang Wira memperlihatkan bidang penerbitan animasi negara ini mempunyai masa depan yang cerah. Malah pada masa yang sama ia melangkah melampaui sempadan bangsa dan budaya kerana bersifat universal dan diterima oleh semua golongan kanak-kanak.

Siri animasi Sang Wira diterbitkan oleh Urusan Jutakira. Siri Sang Wira yang telah memasuki musim ketiga turut mempelbagai dan menambah karakter di dalamnya.

Ini termasuklah karektor seperti Bayu, Bakau, Bara dan Badai yang mempunyai kuasa sakti untuk membantu Sang Wira menghapuskan petualang yang ingin memusnahkan bumi iaitu Salamander, Madura dan Merah.

Penambahan dan kepelbagaian karakter itu dibuat untuk memberi kelainan kepada setiap musim Sang Wira agar ia tidak hambar dan sama dengan musim terdahulu. Karakter Sang Wira kali ini dilihat lebih universal kerana ia ditugaskan untuk membantu menyelamatkan bumi. Namun, unsur-unsur peperangan di dalam Sang Wira tidak bermotif ganas dan kejam kerana gambaran sedemikian tidak bersesuaian dengan kanak-kanak.

Watak-watak sunting

Rujukan sunting