Sangley (Sangleye, Sangley Mestizo, Mestisong Sangley, Mestizo de Sangley atau mestizo Cina), adalah sebuah istilah yang digunakan di Filipina untuk menerangkan dan mengklasifikasikan seseorang yang berdarah Cina murni, sementara "mestizo de sangley" merujuk kepada seseorang yang mempunyai darah campuran antara Cina dan kaum pribumi (kemudian disebut sebagai Indio pada masa Zaman Kolonial Sepanyol).[1]

Seorang mestiza de sangley yang dirakamkan oleh Francisco Van Camp, sekitar 1875.

Pada masa ini, Tsinito (dari bahasa Sepanyol, Chinito, bermaksud, "orang Cina kecil") digunakan untuk menggambarkan Sangley, namun sebutan ini juga biasa diberikan kepada orang Filipina berdarah Asia Timur lain (orang Jepun, orang Korea, dan lain-lain) yang mempunyai bentuk fizikal yang sama.

Maksud sunting

Sangley adalah istilah yang diserap dari Bahasa Hokkien, "seng-lí" yang bererti berdagang. Orang Cina yang datang ke Filipina untuk berdagang dinamakan "seng-lí-lâng". Istilah ini lalu dipakai untuk menyebut orang Cina.

Rujukan sunting

  1. ^ "Chinese/Native intermarriage in Austronesian Asia". http://www.colorq.org/. Dicapai pada January 8, 2011. External link in |publisher= (bantuan)

Bacaan lanjut sunting