Vinsmoke Sanji

(Dilencongkan dari Sanji)

Sanji (Jepun: サンジ) merupakan salah seorang watak dalam kisah manga dan anime One Piece. Dia merupakan anak kapal ke-4 yang menyertai Monkey D. Luffy, berperanan sebagai tukang masak dalam Kumpulan Lanun Topi Jerami.

Sanji
Watak One Piece
Kemunculan pertama

Manga Bab #43
Anime Episod #20
Dicipta oleh

Eiichiro Oda
Profil
Nama panggilanSanji si Kaki Hitam
SpesiesManusia
JantinaLelaki
Ganjaran

77,000,000 Beli

Sanji berambut pendek berwarna perang keemasan dengan rambut hadapan yang panjang menutupi sebelah matanya dan mempunyai sedikit janggut yang agak nipis. Apa yang unik pada wajahnya ialah hujung keningnya yang panjang telah membentuk lingkaran memusar seperti ubat nyamuk, namun ini tidak menjejaskan ketampanan wajahnya.

Sanji seringkali kelihatan memakai sut berwarna hitam dengan kemeja berbelang menegak berwarna biru di dalam, dan merokok sepanjang masa, sesuatu yang agak ironik pada ciri seorang tukang masak yang sememangnya mementingkan deria rasa.

Sanji bertempur menggunakan kaki kerana dia sangat menghargai tangannya yang digunakan hanya untuk memasak. Setiap tendangannya memiliki nama yang unik dan kebanyakkannya diambil dari nama nama masakan. Sanji mempunyai ketahanan yang sangat tinggi terhadap haba, salah satu serangan terkuatnya menjadikan sebelah kakinya merah membara dengan kepanasan yang tinggi setelah bergeser dengan udara pada kelajuan tinggi.

Secara nyata Sanji paling menghargai 2 perkara iaitu makanan dan perempuan, sebagai tukang masak dia sanggup menyediakan makanan untuk sesiapa sahaja yang memerlukannya tidak kira pada mereka yang baik ataupun jahat. Dia melayan sesiapa yang lapar sebagai mereka yang perlu diberi perhatian sepenuh. Sanji juga mempunyai perasaan yang istimewa terhadap perempuan, dia berpegang pada falsafah untuk tidak akan sesekali mencederakan perempuan tidak kira kawan ataupun lawan, salah satu perkara yang membuatkan kemarahannya memuncak ialah apabila melihat perempuan dicederakan.

Sanji mempunyai impian untuk mencari All Blue

Rujukan sunting

  1. ^ SBS: One Piece Manga - Vol.7 - Chapter 55, Fan question: How old is Sanji-san?((JP) ISBN 4-08-872683-9 (US) ISBN 1-59116-852-X )
  2. ^ SBS: One Piece Manga - Vol.15, Chapter 130, Fan question Oda-sensei!! I've been thinking about this a lot... what are Luffy, Zoro, Nami, Usopp and Sanji's birthdays? Tell us!! ((JP) ISBN 4-08-873009-7 (US) ISBN 1-4215-1092-8 )

Pautan luar sunting