Sarjana Pentadbiran Perniagaan

Sarjana Pentadbiran Perniagaan (MBA; juga Sarjana dalam Pentadbiran Perniagaan) ialah ijazah siswazah yang memberi tumpuan kepada pentadbiran perniagaan dan pengurusan pelaburan.[1] Kursus teras dalam program MBA merangkumi pelbagai bidang pentadbiran perniagaan seperti perakaunan, statistik gunaan, sumber manusia, komunikasi perniagaan, etika perniagaan, undang-undang perniagaan, pengurusan strategik, strategi perniagaan, kewangan, ekonomi pengurusan, pengurusan, keusahawanan, pemasaran, bekalan pengurusan rantaian, dan pengurusan operasi dengan cara yang paling relevan dengan analisis dan strategi pengurusan. Ia berasal dari Amerika Syarikat pada awal abad ke-20 apabila negara itu menjadi industri dan syarikat mencari pengurusan saintifik.[2]

Kebanyakan program juga termasuk kursus elektif dan penumpuan untuk pengajian lanjut dalam bidang tertentu, contohnya, perakaunan, kewangan, pemasaran dan sumber manusia. Program MBA di Amerika Syarikat biasanya memerlukan melengkapkan kira-kira empat puluh hingga enam puluh kredit (enam puluh hingga sembilan puluh dalam sistem suku), jauh lebih tinggi daripada tiga puluh kredit (tiga puluh enam hingga empat puluh lima dalam sistem suku) yang biasanya diperlukan untuk ijazah yang meliputi beberapa daripada bahan yang sama seperti Sarjana Ekonomi, Sarjana Kewangan, Sarjana Perakaunan, Sarjana Sains dalam Pemasaran dan Sarjana Sains dalam Pengurusan.

Rujukan sunting

  1. ^ Kagan, Julia. "Master of Business Administration (MBA)". Investopedia (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-05-12.
  2. ^ "Andreas Kaplan: A school is "a building that has four walls…with tomorrow inside": Toward the reinvention of the business school". Business Horizons. doi:10.1016/j.bushor.2018.03.010.

Bacaan lanjut sunting