Sasaeng

peminat tegar yang menghendap artis pujaannya sehingga menceroboh kebersendirian artis tersebut

Seorang peminat sasaeng (Korea: 사생팬; Hanja: 私生팬, sasaeng-paen) dalam budaya Korea Selatan khususnya K-pop merujuk kepada peminat yang bertindak mendekati artis idola atau tokoh masyhur lain secara melampau, yakni dengan mencerobohi ruang peribadi artis tersebut.

Istilah sasaeng berasal daripada perkataan-perkataan sa (사, 私, "peribadi") dan saeng (생, 生, "hidup") yang merujuk kepada tingkah laku mereka yang mencerobohi kehidupan peribadi para idola, termasuk kegiatan-kegiatan jenayah.[1] Contoh-contoh perbuatan yang dilakukan mereka termasuk mengintai idola di rumah, mencuri barangan peribadi dan mengirim barangan yang tidak senonoh kepada para selebriti.[2] Lazimnya, seorang idola Korea memiliki kira-kira 500 ke 1,000 orang peminat sasaeng, dan diikuti oleh kira-kira 100 orang peminat sasaeng setiap hari.[3]

Motif sunting

Peminat-peminat jenis ini mendapat dorongan diri daripada keinginan untuk menjadi rapat dengan idola kesukaan dan mendapat taraf yang lebih tinggi berbanding peminat-peminat biasa.[2] Dorongan ini mempengaruhi tindakan yang dilakukan sesetengah peminat sasaeng seperti serangan fizikal dengan anggapan bahawa idola akan mengingatinya atas perbuatan yang dilakukannya.[4]

Kadangkalanya, peminat sasaeng akan berkelahi dengan "antipeminat" dengan matlamat utama ialah menjatuhkan seseorang idola atau kumpulan muzik secara menyeluruh.

Taktik sunting

Peminat sasaeng memiliki pelbagai taktik untuk mendapat maklumat peribadi idola dan mempunyai sebuah jaringan untuk berkongsi maklumat dan membentuk kumpulan-kumpulan untuk mencapai suatu hasrat. Peminat-peminat sasaeng yang boleh bekerja mencari pekerjaan dalam industri-industri yang merapatkan mereka dengan idola yang dipuja seperti syarikat penerbangan, telekomunikasi dan kad kredit.[4]

Rujukan sunting

  1. ^ Lansky, Sam (2012-09-10). "Hallyu Tsunami: The Unstoppable (and Terrifying) Rise of K-Pop Fandom". Grantland. Dicapai pada 2017-05-24.
  2. ^ a b Williams, J. Patrick; Ho, Samantha Xiang Xin (2015-10-16). ""Sasaengpaen" or K-pop Fan? Singapore Youths, Authentic Identities, and Asian Media Fandom". Deviant Behavior (dalam bahasa Inggeris). 37 (1). doi:10.1080/01639625.2014.983011. ISSN 0163-9625.
  3. ^ Soh, Elizabeth (2012-08-02). "Sasaeng Stalkers (Part 1): K-pop fans turn to blood, poison for attention". Yahoo! Singapore. Dicapai pada 2017-05-24.
  4. ^ a b Padget, Cai. "What are the difficulties of being a Korean pop idol and to what extent do they outweigh the benefits" (dalam bahasa Inggeris). Cite journal requires |journal= (bantuan)